منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 268 نفر
بازدید دیروز: 484 نفر
تعداد کل بازدید: 906185 نفر

مشاهده25

خلاصهنكاتي پيرامون پروپرانولول(propranolol HCL )
توضیحات

داروی پروپرانولول با نامهای تجارتی  Indral ، Innopran، Bedranol، Prolol ، Palon، Propal  درسیستم دارویی جهان به دو شکل  جامد ( قرص ) و تزریقی وجود دارد

با توجه به تنوع کاربرد آن درمان بیماران بعنوان مسدود کننده گیرنده بتا آدرنرژیک - ضدهیپرتانسیون ، ضد آنژین ، ضد میگرن ، کمک به درمان انفارکتوس میوکارد ، ضد آریتمی

تداخلات مهم پروپرانولول با دیگر داروها که نیاز است داروساز و پزشک محترم به آن توجه داشته باشد تا بتواند دوز مورد نیاز را بیمار برساند به شرح ذیل می باشد.

1 - تجویز همزمان املاح آلومنیوم ، باربیتوراتها ، املاح کلسیم ، کلستیرامین ، انواع ضد التهابهای غیر استروئیدی ( NSAIDs ) ، آمپی سیلن ، ریفامپین ، سالیسیلاتها ، سولفین پیرازون باعث کاهش  غلظت پلاسمائی پروپرانولول و همینطور کاهش اثر آن می شود لذا نیاز به تعدیل دوز می باشد

2 - مصرف همزمان ضد بارداری خوراکی و تیو آمین ها و داروهای مسدود کننده کانال کلسیم  با عث افزایش اثر پروپرانولول می شوند.

3 - مصرف همزمان پروپرانولول با داروهای هالوپریدول و فلکائینید و هیدرالازین و فنوتیازین ها با عث افزایش اثر  همه این داروها می شود لذا باید به دوز آنها توجه کرد.

4 - قرص سایمتیدین با مهار متابولیسم پروپراتولول باعث افزایش اثر آن می شود.

5 - تاثیر برخی از داروهای خانواده بتا بلاکرها از جمله پروپرانولول با مصرف هورمونهای تیروئیدی دچار اختلال می شود.

6 - بتا بلوکرها تاثیر و عوارض برخی از داروها مثل استامینوفن ، ضد انعقاد ها ، بنزودیازپین ها و لیدوکائین ها ، پرازوسین ها را افزایش دهند.

7 - در بیمارانی که کلونیدین و پروپرانولول را باهم مصرف می کنند قطع ناکهانی کلونیدین به تنهایی یا هردو باعث افزایش فشارخون و منجر به مرگ می شود.

8 - در صورت مصرف گلیگوزیدهای قلبی مانند دلتیازم یا وراپامیل همراه با پروپرانولول ، افت فشار خون و برادیکاری و افت بیشتر عمل کرد عضله قلب عارض می شود و باید به دوز داروها توجه خاص شود.

در ادامه توصیه های پزشکی راجع به پروپرانولول را خواهم نوشت .

با تشکر

دکتر امامقلی زاده

گروهمقالات داروئي