منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 8 نفر
بازدید امروز: 487 نفر
بازدید دیروز: 298 نفر
تعداد کل بازدید: 904923 نفر

مشاهده50

خلاصهتحلیلی بر بیماری کبد چرب در ایران
توضیحات
چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون شایع‌ترین علل کبد چرب

 

چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران است .

     به گزارش وب دا؛ کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: کبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است.

مریم مرادی افزود: شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون است. در کشورهای دیگر دنیا مصرف بالای الکل از شایع‌ترین علت‌ها محسوب می‌شود.

به گفته وی کاهش وزن ناگهانی، بی تحرکی و پشت میز نشینی های طولانی مدت، شیوه ی زندگی ناصحیح، مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات و گرسنگی طولانی مدت از دیگر علل کبد چرب است.

کارشناس تغذیه آزمایشگاه کنترل مواد غذائی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در بیشتر موارد این عارضه بدون علامت است و در بررسی آزمایشگاهی یا سونوگرافی یا سی­تی ­اسکن  بطور اتفاقی کشف می شود و فرد از ضعف و بیحالی، خستگی دائمی و احساس فشار و درد مبهم در ناحیه فوقانی و راست شکم شکایت می کند.

مرادی با اشاره به اینکه این مشکل در مراحل اولیه و قبل از تبدیل شدن به سیروز قابل درمان هست، اظهار داشت: تغذیه صحیح یکی از  بهترین راههای کنترل این بیماری است.

این کارشناس تغذیه در مورد راهكارهاي تغذيه اي كنترل اين بيماري گفت: کاهش تدریجی وزن (در افراد چاق) میتواند بسیار کمک کننده باشد. ورزش باید به طور مدوام در برنامه این افرد وجود داشته باشد. محدودیت مصرف کربوهیدرات و افزایش مصرف سبزیجات و میوه ها در این بیماری بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: برای تهیه غذاها از گوشت قرمز و سویا کنار هم استفاده شود و مصرف گوشت قرمز  باید به حداقل برسد. نوشیدن کافی آب در طول روز نباید فراموش شود.

مریم مرادی گفت : موثرترین‌ گیاه دارویی برای درمان کبد چرب خار مریم است (به صورت دم نوش یا خشک شده به همراه غذا) همچنین زنجبیل و چای سبز نیز توصیه می شود.

به گفته وی عرق گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه همچنين در مورد محدوديت هاي تغذيه اي اين بيماران افزود: از جمله مواد غذایی که بهتراست کمتر مصرف شود مي توان از چای، قهوه، نان های بدون سبوس (نان های ماشینی، فانتزی و نان لواش)، سرخ کردنی ها، غذاهای چرب و پرکالری، تنقلات شور، غذاهای دارای مواد نگهدارنده و گوشت قرمز نام برد
گروهمقالات عمومي