منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 627 نفر
بازدید دیروز: 575 نفر
تعداد کل بازدید: 904113 نفر

مشاهده86

خلاصهامنيت غذايي يك مفهوم چند وجهي
توضیحات

اگر چه امنیت غذایی یک مفهوم چند وجهی است اما در یک نگاه کلی این مفهوم به عنوان یک شاخص برای سنجش توسعه پایدار تلقی می شود که اولویت های جدیدی را در سطح سیاست گذاری ها نمایان ساخته و یکی ازبرنامه های مهم دولت درسال جدید از سوی رییس جمهوری اعلام شد .
در بین تمامی حقوقی که تحت عنوان نیازهای پایه ای خانوار در یک اجتماع به افراد داده می شود «امنیت غذایی» از مهمترین نیازهای فردی است که مسئولیت تامین آن به عهده دولت ها می باشد. دسترسی اقتصادی به غذای کافی و دانش لازم برای استفاده بهینه از این اقلام خوراکی یکی از شرایط ضروری برای تامین امنیت غذایی در یک جامعه است و تامین مواد غذایی با کیفیت برای تمامی افراد جامعه از نشانه های یک دولت پاسخگو محسوب می شود.
مدیریت امنیت غذا در یک کشور مشتمل بر زیر ساخت هایی چون تولید، توزیع و مصرف است که سلامت تغذیه ای را شکل می دهند و متولیان عمده امنیت غذا، درسه حوزه مردم، جامعه علمی و حاکمیت قابل بررسی هستند.
تهیه میزان کافی مواد غذایی، تضمین سلامت مواد غذایی، توزیع عادلانه و تفهیم درست مصرف کنندگان نسبت به ارزش غذایی مهمترین عوامل موثر در ایجاد امنیت غذایی هستند که لازمه آن تدوین الگوی برنامه ریزی و اجرای بین بخشی است و تا زمانی که ریسک های دسترسی به غذای کافی در سطح خانوار ها کاهش نیابد، این امنیت محقق نخواهد شد.
از سویی دیگر، امنیت غذایی به نحوه مصرف غذا در سطح خانوار نیز ارتباط دارد و عدم امنیت غذایی را نمی توان صرفا به فقر اقتصادی نسبت داد . کم بودن سواد تغذیه ای ، افراد را در شرایط نامناسب تغذیه ای قرار می دهد.
گاهی خانوارها، پول کافی دارند اما بدلیل نداشتن اطلاعات و آگاهی های لازم در دسترسی به ارزشهای غذایی مورد نیاز خود، دچار محرومیت می شوند و این خود به عدم امنیت غذایی منجر می شود.
هدف تحقق بخشیدن به مولفه های امنیت غذایی در جوامع از یک سو دسترسی فیزیکی به غذای کافی و از دیگر سوی، غذایی است سالم و مغذی برای تامین نیازهای تغذیه ای، بدین ترتیب دسترسی به غذای کافی و البته مطلوب و رسیدن به سلامت تغذیه ای از محورهای مهم توسعه و سلامت جامعه و آماده سازی نسل های آینده کشور می باشد.
اصلی ترین ویژگی تحقق امنیت غذایی در یک جامعه لزوم و ضرورت نگاه فرابخشی و چند مقوله ای به آن است. ضرورت هایی چون تعامل،ارتباط واجرای هماهنگ با سایر بخش ها در سیاست گذاری و پیاده سازی برنامه ها بطور هم خوان و هماهنگ است.

گروهمقالات عمومي