منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 222 نفر
بازدید دیروز: 505 نفر
تعداد کل بازدید: 905163 نفر

مشاهده شماره خبر1082

عنوانمعاون برنامه ریزی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی خبر داد؛ تشکیل دبیرخانه ارتقای فرهنگ سلامت در وزارت بهداشت
متن

معاون برنامه ریزی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از تشکیل دبیرخانه ارتقای فرهنگ سلامت در این  وزارتخانه خبر داد.

دکتر مجید اکبری در گفتگو با خبرنگار وب­دا گفت: در دنیای کنونی جوامع بشری با تولید و انتشار روزافزون اطلاعات وسیعی روبرو هستند و جنبه های منفی تبلیغی آن حیطه های مختلف زندگی افراد از جمله سلامت را مورد آماج و تهدید خود قرار می دهد.

وی با بیان اینکه برخی از مجموعه های سودجو در قالب اطلاع رسانی نوعدوستانه ولی در عمل با تبلیغات عوام فریبانه و گمراه کننده در القاء و مطالبه کاذب جامعه نسبت به خدمات کم ارزش و حتی مضر سلامت اقدام می کنند گفت: حیطه این مطالبات غیرضروری شامل فرآورده ها، خدمات و انواع اقدامات تشخیصی و فرآیندهای درمانی و تبلیغ مراکز خاص می شود.

وی بیان داشت: بنابراین از جمله مهم ترین وظایف و تکالیف حاکمیتی وزارت بهداشت، روشن سازی و ایجاد جریان سالم اطلاع رسانی در عرصه سلامت و نظارت کافی بر حسن اجرای آن است، به طوری که بهره برداری منفعت طلبانه یا مغرضانه امکانپذیر نباشد.

وی ادامه داد: بر این اساس ایجاد دبیرخانه ارتقای فرهنگ سلامت در جهت تحقق این هدف در طرح ساختار تشکیلاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی شده است.

دکتر اکبری گفت: این دبیرخانه در امر تولید، هماهنگی، تسهیل و انتشار اخبار و اطلاعات به روز و کارآمد در عرصه سلامت اقدام می کند. این دبیرخانه همچنین نظارت بر صحت و اعتبار اطلاعات مرتبط با سلامتی که در سایت ها و یا نشریات منعک می شود را بر عهده خواهد  داشت.

معاون برنامه ریزی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اعتماد مردم به وزارت بهداشت، درخواست روزافزون جامعه به کسب اطلاعات، امکان دسترسی جامعه به رسانه های دیجیتال، اثربخشی زیاد آموزش و اطلاع رسانی و در دسترس بودن فناوری های جدید برای بهینه سازی فرآیند اطلاع رسانی را فرصت های موجود در عرصه اطلاع رسانی اعلام کرد.

وی افزود: وجود تهدیدها و عوامل مخدوش کننده اهداف نظام سلامت در عرصه تبلیغات و اطلاع رسانی ضرورت بهره گیری از این فرصت ها را بیش از گذشته نشان می دهد.

وی افزود: این دبیرخانه رابط بین وزارت بهداشت به عنوان مدافع سلامتی مردم در حاکمیت، رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی و منبع تغذیه کننده اطلاع رسانی به جامعه و جامعه به عنوان گیرنده خدمات سلامتی خواهد بود.

دکتر اکبری اهداف 11 گانه دبیرخانه ارتقای فرهنگ سلامت جامعه را مورد اشاره قرار داد و گفت: تقویت وزارت بهداشت در ارتقای فرهنگ پیشگیری و تقدم آن بر درمان و ایجاد جریان سالم تبلیغات و اطلاعات در عرصه سلامت مهم ترین اهداف این دبیرخانه است.

وی افزود: نشریات علمی، تخصصی داخلی و خارجی، پایگاه های اطلاع رسانی و مشاوره معتبر اینترنتی، انجمن های علمی پزشکی، مراکز علمی تحقیقاتی، حوزه های ستادی وزارت بهداشت و مراجع معتبر درسی حوزه علوم پزشکی مهم ترین منابع و مراجع علمی مورد استفاده این دبیرخانه خواهند بود.


سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت خبر داد:tm.aspx?s=rafiei_far_174261.jpg|1110100!

   آغاز "نهضت احياء و گسترش بهداشت و طب پيشگيري" در کشور

 

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت از آغاز "نهضت احياء و گسترش بهداشت و طب پيشگيري" براساس رويكرد انسان سالم و سلامت همه جانبه در كشور خبر داد.

 

به گزارش وب دا؛ دكتر شهرام رفيعي فر گفت: سلامت به معني بهترين وضعيت ممکن جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي در کنار غذا، پوشاک و سرپناه از زمره نيازهاي اساسي انسان است.

وی افزود: از منظر اقتصادي نیز سلامت و آموزش دو وجه اساسي سرمايه انساني هستند که ستون فقرات توسعه پايدار در هر کشوري را تشکيل مي دهند. بر همين اساس است که حکومت ها خود را موظف مي دانند که بهره مندي آحاد ملت از اين دو مقوله را تضمين نمايند. تاکید بر سلامت بویژه حفظ صحه (تندرستی) در جای جای متون اسلامی و کلام معصومین دیده می شود.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت گفت: امروزه رویکرد تعیین کننده های سلامت مولفه های دور و نزدیک اثرگذاری را بر سلامت مطرح می کنند که با تاثیر بر روی عوامل بیماری زا و یا حفاظت کننده هاي سلامت می توانند  ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سلامت فرد را تحت الشعاع قرار دهند. مایه افتخار است که قانون اساسی ج.ا.ایران به عنوان میثاقی ملی، در اصول مختلف خود علی الخصوص 2، 3، 29، 43 و 100 به مولفه های اقتصادی اجتماعی سلامت توجه کرده و تدارک عادلانه سلامت برای آحاد مردم را به عنوان تکلیف بر دوش دولت قرار داده است. اصل 43، براي برآوردن‏ نيازهاي‏ انسان‏ در جريان‏ رشد با حفظ آزادگي‏ او، تامين‏ نيازهاي‏ اساسي همچون مسكن‏، خوراك‏، پوشاك‏، بهداشت‏، درمان‏، آموزش‏ و پرورش‏ و امكانات‏ لازم‏ براي‏ تشكيل‏ خانواده‏ براي‏ همه را  از ضوابط اساسي اقتصاد کشور برشمرده شده است و مقرر می کند که "تنظيم‏ برنامه‏ اقتصادي‏ كشور به‏ صورتي‏ كه‏ شكل‏ و محتوا و ساعت‏ كار چنان‏ باشد كه‏ هر فرد علاوه‏ بر تلاش‏ شغلي‏ ، فرصت‏ و توان‏ كافي‏ براي‏ خودسازي‏ معنوي‏، سياسي‏ و اجتماعي‏ و شركت‏ فعال‏ در رهبري‏ كشور و افزايش‏ مهارت‏ و ابتكار داشته‏ باشد."

وي افزود: سند چشم انداز سال 1404 نیز ايران را كشوري برخوردار از سلامت، رفاه، امنيت غذايي، تأمين اجتماعي، فرصت‌هاي برابر، توزيع متناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعيض و بهره‌مند از محيط زيست مطلوب معرفی می کند. دراین راستا نقشه جامع علمی کشور  در چشم انداز علم و فناوری در سال 1404 بیان می دارد که ج.ا.ایران با اتکال به قدرت لایزال الهی و با احیای فرهنگ و برپایی تمدن نوین اسلامی-ایرانی برای پیشرفت ملی، گسترش عدالت و الهام بخشی در جهان،کشوری خواهد بود:  برخوردار از انسان های صالح، فرهیخته، سالم و تربیت یافته در مکتب اسلام و انقلاب و با دانشمندانی در تراز برترین های جهان؛ در این مسیر اولويت الف علم و فناوري در سلامت، دانش پیشگیری و ارتقاء سلامت با تاکید بر بیماری های دارای بار بالا و معضلات بومی، الگوهای شیوه زندگی سالم منطبق با آموزه های اسلامی، استفاده از الگوهای تغذیه بومی خواهد بود که با اقدامات ملي توسعه آموزش ها و پژوهش های حوزه تغذیه و پيشگیری، به منظور بهره مندی از مواد غذایی سالم و حفظ سلامت جامعه، تولید دانش با تاکید بر بیماری ها و معضلات بومی و تقویت ارتباط علوم سلامت و بالینی و طب سنتی اسلامی ایرانی با علوم پایه و علوم اسلامی و علوم انسانی و علوم اجتماعی برآورده می شود.

دكتر رفيعي فر گفت: سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی (1396-1392) نیز  تأكيد بر رويكرد انسان سالم و سلامت همه جانبه با توجه به ارتقاء شاخص هاى سلامت هوا، امنيت غذا، محيط و بهداشت جسمى و روحى،  كاهش مخاطرات و آلودگى‏هاى تهديد كننده سلامت، اصلاح الگوى تغذيه جامعه دارد و توسعه نظام‏هاى پيشگيرى از آسيب‏هاى فردى و اجتماعى را تکلیف می کند و راهبردهای مختلفی را در مواد 38-32 بر می شمارد.

وی در ادامه افزود: در این میان عقلانی است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی اصلی سلامت به نمایندگی از دولت، براساس راهبرد علاج واقعه پیش از وقوع، به دنبال سیاست های اجرایی و مداخلاتی هزینه-اثربخش باشد که از به خطر افتادن و از دست رفتن سلامت به ویژه در اثر بیماری های با بار اقتصادی- اجتماعی بالا به موقع جلوگیری کند.

 

وي ادامه داد: مرور نظام مند شواهد در انجمن سلامت همگانی آمریکا نشان می دهد که هر 10 درصد افزایش بودجه در سطوح محلی برای بهداشت عمومی که شامل آموزش عمومی، ارتقاء شیوه زندگی سالم و پژوهش برای پیشگیری از بیماری و آسیب است می تواند 6.9درصد از مرگ و میر شیرخواران، 3.2 درصد از مرگ و میر قلبی-عروقی، 1.4 درصداز مرگ و میر بیماری دیابت، 1.1 درصد از مرگ و میر سرطان بکاهد.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت در ادامه افزود: هر 1 دلار هزینه در خدمات پیشگیری، 5.6 دلار از کل هزینه های سلامت می کاهد. ویرایش دوم کتاب اولویت های کنترل بیماری در کشورهای درحال توسعه که توسط بانک جهانی در سال 2006 منتشر شده است، هزینه اثربخش ترین مداخلات را برای کنترل بیماری ها بویژه غیرواگیر گردآوری کرده است به عنوان مثال: جایگزینی اسیدهای چرب غیراشباع به جای چربی های اشباع شده در تولیدات کارخانه ای همراه با مبارزه رسانه ای در جامعه می تواند بیماری های قلبی عروقی را تا حدود 4درصد کاهش دهد. کل هزینه های این تغییرات برای یک فرد در یک سال و بسته به محل زندگی در حدود 1.8تا 4.5 دلار آمریکاست. جایگزینی 2درصد از انرژی که توسط چربی های ترانس حاصل می شود با چربی های کاملا غیراشباع، شیوع بیماری های قلبی عروقی را به میزان 4 تا 7 درصد کاهش می دهد و همچنین می تواند دیابت تیپ 2 را نیز کم کند.

دكتر رفيعي فر در ادامه گفت: در راستاي توصيه ارزشمند مقام معظم رهبري در خصوص "آغاز نهضت احياء و گسترش بهداشت و طب پيشگيري با بكارگيري و بسيج كليه امكانات موجود" و  بر اساس برنامه پيشنهادي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به مجلس شوراي اسلامي در حوزه آموزش و ارتقاي سلامت،‌ از سال آينده نظام جامع توانمندسازي مردم براي خودمراقبتي، نظام جامع آموزش بيمار، نظام جامع آموزش سلامت در مدارس از پيش دبستان تا پايان دبيرستان، نظام جامع ارتقاي سلامت در محل كار، برنامه ارتقاي فرهنگ سلامت و توسعه مشاركت مردمي براي ارتقاي سلامت در كشور اجرا مي شود.

وي در پايان خاطر نشان كرد: اميد است با اجراي اين برنامه ها، سلامت "توسط مردم و با مردم" ارتقاء يابد، از "ايجاد درد بيماري" پيشگيري شود،‌"كيفيت زندگي مردم" با توانمندسازي آنها براي خودمراقبتي و رعايت سبك زندگي سالم برپايه آموزه هاي اسلامي و ايراني افزايش يابد و سرانجام نيروي انساني سالم، بانشاط، خلاق، مسئول و مولد و مفتخر به ايراني بودن براي توسعه پايدار ايران اسلامي فراهم شود. براي اين كار ضمن همكاري هاي درون و فرابخشي؛ مشاركت فردي  و جمعي مردم براي ارتقاي عادلانه سلامت در كشور جلب شده و  منابع مالي مورد نیاز برای اجرای برنامه هاي فوق در قالب برنامه ارزشمند دولت تدبیر و امید برای استقرار سامانه خدمات جامع و همگاني سلامت در کشور تامین و توسط دفتر آموزش و ارتقای سلامت هدايت و اجرا می شود.

تاریخ درج1392:11:06
کلمات کلیدیدبیرخانه ارتقاء فرهنگ سلامت
بازدید1095
گروهاخبار عمومي