منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 45 نفر
بازدید دیروز: 492 نفر
تعداد کل بازدید: 905478 نفر

مشاهده شماره خبر1102

عنوانمعاون درمان سازمان تامین اجتماعی:بزودی مطالبات آبان و آذرماه داروخانه‌ها علی‌الحساب‌ پرداخت می‌شود
متن

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از تصویب طرح «اصلاح نظام پرداختی به پزشکان» خبر داد و گفت: از سال آینده تعرفه‌های پرداختی پزشکان با افزایش 40 تا 100 درصدی روبرو خواهد بود که میزان افزایش این تعرفه‌ها بستگی به موقعیت و شرایط حوزه خدمت پزشکان دارد.

به گزارش داروغذا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدعلی همتی در نشست خبری خود که روز یکشنبه در ساختمان تامین اجتماعی برگزار شد، گفت: سازمان تامین اجتماعی در گذشته با داوطلبان بسیاری برای ورود به بخش درمان روبرو بود اما در سال‌های اخیر به خاطر عدم اصلاح نظام پرداختی به پزشکان به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته با تقاضای بسیار کمی روبرو هستیم به شکلی که در برخی مناطق بیمارستان‌هایی احداث شده اما به علت عدم جذب نیرو نتوانسته‌ایم آن‌ها را افتتاح کنیم.

وی با بیان این که با اصلاح نظام پرداختی به پزشکان به نقاط محروم و اورژانس توجه ویژه‌ای شده است، افزود: برای این مناطق منافع بیشتری را در نظر گرفته‌ایم و در برخی مناطق با افزایش 100 درصدی تعرفه‌ها مواجه هستیم.

همتی با اشاره به این که تعرفه‌ها از 40 تا 100 درصد از سال آینده افزایش خواهد داشت، اظهار کرد: میزان افزایش تعرفه‌ها به موقعیت و شرایط مختلف حوزه خدمت پزشک بستگی دارد و اختیار تصمیم‌گیری این مساله را به عهده شورای سلامت استان و نیز

معاونت درمان استان محول کرده‌ایم؛ به عنوان مثال برای جذب نیرو در منطقه عسلویه امسال تعرفه‌های ترجیحی برای پزشکان قرار داده‌ایم و در 22 بهمن ماه مرکز درمانی عسلویه را افتتاح خواهیم کرد.

نحوه توزیع منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در بین سازمان‌های بیمه‌گر هفته آینده مشخص می‌شود


معاون درمان سازمان تامین اجتماعی از اختصاص 12 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور و هیات دولت دیدگاه ویژه‌ای به حوزه سلامت دارند و بنابر آنچه در برنامه پنجم توسعه آمده باید بخشی از منابع هدفمندی یارانه‌ها به حوزه درمان و تامین نظام جامع تامین اجتماعی اختصاص یابد به همین منظور پیش بینی شده تا 12 هزار میلیارد تومان به حوزه سلامت اختصاص پیدا کند.

نحوه هزینه کرد اعتبار اختصاص یافته از محل هدفمندی یارانه‌ها توسط تامین اجتماعی

وی افزود: در جلسه‌ای که دیروز در تامین اجتماعی با حضور وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی و وزیر بهداشت برگزار شد، تاکید بر این بود که عمده این منابع از طریق بیمه به دست مردم برسد. تجربه چند ماه گذشته در خصوص توزیع دارو از طریق سازمان‌های بیمه‌گر تجربه بسیار خوبی برای سازمان بود، به همین منظور سازمان تامین اجتماعی اعلام آمادگی خود را برای تخصیص این منابع از طریق سازمان‌های بیمه‌گر به مردم اعلام می‌کند.

همتی با بیان این که برای تخصیص این منابع با دو رویکرد مواجه هستیم، اظهار کرد: بخشی از این منابع را برای تحت پوشش قرار دادن آحاد جامعه قرار می‌دهیم و بخش دیگر را به هزینه‌های سرسام‌آور درمان بیماری‌های خاص که افراد را به زیر خط فقر می‌برد، اختصاص می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از این منابع به سازمان تامین اجتماعی اختصاص می‌یابد؟ عنوان کرد: بناست براساس یک سری مستندات که سازمان تامین اجتماعی ارائه خواهد کرد طی هفته آینده نحوه توزیع این منابع بین سازمان‌های بیمه‌گر مشخص شود؛ در نظر داریم 65 درصد از این منابع از طریق سازمان‌های بیمه‌گر تحت پوشش قرار بگیرند.

وی با اشاره به این که اکنون 6 تا 16 درصد از مردم تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، گفت: تخصیص منابع از محل هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند باعث تحت پوشش قرار گرفتن تمام مردم و تهیه بسته‌های بیمه‌ای گسترده‌تر شود.

به گزارش ایسنا، معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که اولویت سازمان بحث نظام ارجاع درمان در تامین اجتماعی است، اظهار کرد: این مساله در سال‌های گذشته کم و بیش اجرایی شده اما در نظر داریم تا در نظام ارجاع همه مراکز تامین اجتماعی در یک زنجیره قرار بگیرند به گونه‌ای که افراد به درمانگاه‌ها مراجعه کنند، سپس بیمارستانهای عمومی، بیمارستانهای تخصصی و در نهایت در زنجیره بیمارستان میلاد قرار بگیرند. سازمان تامین اجتماعی نیز تمام هزینه‌های ایاب و ذهاب را پرداخت خواهد کرد؛ این در حالیست که در حال حاضر در حال بروزرسانی نظام ارجاع هستیم تا این امر اجرایی شود.

بزودی مطالبات آبان و آذرماه داروخانه‌ها علی‌الحساب‌ پرداخت می‌شود

وی با بیان این که در حال حاضر 60 تا 70 درصد مراجعات به بیمارستان میلاد باید به درمانگاه‌ها منتقل شود، اظهار کرد: با ایجاد نظام ارجاع درمان سردرگمی‌هایی که مردم برای مراجعه به مراکز درمانی دارند حل خواهد شد و بسیاری از نسخه‌ها و آزمایشات تکراری انجام نمی‌شود. همچنین در مراکز درمانی همچون بیمارستان میلاد از ازدحام و شکایتهای زیاد جلوگیری خواهد شد.

همتی با اشاره به پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد گفت: یکی از مسائلی که وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی و مدیرعامل تامین اجتماعی بر آن بسیار تاکید داشتند پرداخت به روز مطالبات مراکز طرف قرارداد است. اکنون پرداخت‌های مطالبات بیمارستان برای مرداد ماه و مطالبات داروخانه‌ها تا شهریور ماه پرداخت شده و طی روزهای آینده مطالبات مهر ماه نیز پرداخت می‌شود. همچنین علی‌الحساب‌های آبان و آذر ماه داروخانه‌ها پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه حدود 18 هزار میلیارد تومان به مراکز طرف قرارداد پرداخت شده است، افزود: این مساله باعث شده تا کیفیت کار را افزایش دهیم و دغدغه‌ای برای پرداخت مطالبات نداشته باشیم و این مساله یک جهش بزرگ در سازمان تامین اجتماعی است.

تامین اجتماعی دومین تولیدکننده درمان کشور

همتی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی دومین تولیدکننده درمان در کشور است، افزود: حدود 12 درصد درمان کشور را سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌کند به همین منظور بسیار تاثیرگذار و تاثیرپذیر در نظام سلامت خواهیم بود؛ در عین حال اکنون حدود 38 میلیون نفر بیمه شده را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به میزان پرسنل و بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی گفت: اکنون 6400 کادر پزشکی، 1200 کارد مامایی و سایر پرسنل هم در حال ارائه خدمت هستند که در مجموع نیروی انسانی در بخش درمان تامین اجتماعی به 41 هزار نیرو می‌رسد.

همچنین حدود 70 بیمارستان و نیز 274 مرکز سرپای عمومی و تخصصی داریم که در مجموع در بیمارستان‌ها حدود 8800 تخت فعال با ضریب اشغال متوسط 73 درصد وجود دارد و این به این معناست که بیمارستان‌های تامین اجتماعی فعال هستند و از متوسط کشوری نیز بالاتر عمل می‌کنند. متوسط اقامت در این بیمارستان‌ها نیز 2.7 روز بوده است.

وی با اشاره به عملکرد شش ماهه مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی نیز افزود: 23 میلیون ویزیت سرپایی، 400 هزار درمان بستری، 250 هزار اعمال جراحی و 107 سزارین در شش ماهه سال 92 در مراکز درمانی تامین اجتماعی انجام شده و میزان مرگ و میر نیز هشت مورد در هزار نفر بوده است.

 معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به این که مکانیزه کردن اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی یکی دیگر از اولویت‌های این سازمان است، اظهار کرد:‌ سازمان در سال‌های دور در بحث مکانیزم کردن اطلاعات پیشرو بوده اما در 10 سال گذشته یک عقب‌ماندگی در این مساله رخ داده و اکنون تاکید و اولویت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، راه‌اندازی نهضت IT در سازمان تامین اجتماعی است.

وی افزود: بیش از 90 درصد دیتاسنتر آماده بهره‌برداری است و طی یکی دو هفته آینده تکمیل خواهد شد. در چندین بیمارستان نیز به شکل پایلوت بحث طرح اطلاعات بیمارستانی در حال اجراست به گونه‌ای که اگر فردی در یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی مورد عمل جراحی قرار بگیرد اطلاعات آن برای تمام مراکز درمانی تامین اجتماعی کل کشور و سازمان نیز قابل دسترسی خواهد بود.

همتی با اشاره به طرح پرونده الکترونیکی سلامت و کارت الکترونیک عنوان کرد: کارهای مقدماتی در مورد پرونده الکترونیکی سلامت و تهیه کارت الکترونیک انجام شده ولی بحث پرونده الکترونیک وظیفه وزارت بهداشت است که در آنجا نیز بر روی آن بررسی‌های لازم در حال انجام و برای تهیه کارت الکترونیک نیز مطالعات و بررسی‌ها در حال انجام است.

همتی در مورد این که آیا بحث ادغام بیمه‌های درمانی تامین اجتماعی با بیمه سلامت در اصلاح ساختار نظام سلامت مطرح شده است یا خیر؟ گفت: طبق قانون سازمان بیمه سلامت برای سیاست‌گذاری خدمات بیمه‌ای و بسته‌های بیمه پایه ایجاد شده است و بحث ادغام با بیمه‌های تامین اجتماعی به هیچ عنوان مطرح نیست، چرا که در تبصره 2 و 4 ماده 38 قانون سازمان تامین اجتماعی و مراکز ملکی تامین اجتماعی استثناء شده است و در این مورد قانون شفاف و روشن سازمان تامین اجتماعی را از ادغام مستثنی کرده است.

وی با بیان این که نظام ارجاع درمان تامین اجتماعی داخلی است اما کاملا با طرح پزشک خانواده قابل لینک شدن است، افزود: در استان فارس که طرح پزشک خانواده در حال اجرایی شدن است هماهنگی‌های خوبی انجام شده تا از بیمارستان‌های دانشگاهی به عنوان خط دوم و سوم نظام ارجاع استفاده شود.

نظام سلامت دچار عقب‌افتادگی تاریخی است

همتی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش بودجه سلامت را برای ارتقاء کیفیت درمان کافی می‌دانید؟ عنوان کرد: ما در نظام سلامت یک عقب‌افتادگی تاریخی داریم که منابعی که در برنامه چهارم و پنجم توسعه دیده شده در سال‌های اخیر به نظام سلامت اختصاص پیدا نکرده و قطعا افزایش بودجه سلامت می‌تواند شرایط را بهتر کند و میزان پرداختی از جیب مردم را کاهش دهد اما قطعا تا موقعیت ایده‌آل فاصله بسیاری داریم.

معاون درمان تامین اجتماعی با اشاره به سیستم نوبت‌دهی در بیمارستان میلاد اظهار کرد: سازمان در سیستم نوبت‌دهی سعی دارد کرامت بیمار را حفظ کند به همین منظور در کنار سیستم نوبت‌دهی حضوری سیستم نوبت‌دهی تلفنی را هم ایجاد کرده‌ است. در آینده نزدیک نوبت‌دهی از طریق اینترنت و سیستم نظام ارجاع نیز امکان‌پذیر خواهد بود. در بیمارستان میلاد نیز سیستم نوبت‌دهی تلفنی تعطیل نشده است و به علت ازدحام زیاد برای دریافت نوبت خطوط اکثرا اشغال می‌باشد و این تصور را ایجاد کرده که سیستم نوبت‌دهی تعطیل شده است.

مردم شکایات خود را از پزشکان دریافت کننده زیرمیزی اعلام کنند

وی با اشاره به پدیده زیرمیزی و تعرفه‌های غیرمجاز در مراکز درمانی تامین اجتماعی گفت: پدیده زیرمیزی از دیدگاه هر مدیر غیرقابل قبول است. البته نباید به آن نگاه یک بعدی داشته باشیم. این پدیده که متاسفانه در تمام بیمارستان‌ها وجود دارد در مراکز ملکی تامین اجتماعی نیز یکی از مواردی است که سیستم نظارتی دقت بسیاری در این زمینه دارد و تعدادی از پزشکان نیز لغو قرارداد شده‌اند و در بازدیدهایی که از مراکز درمانی داشته‌ایم این مساله را به طور جدی پیگیری می‌کنیم. در تمامی استان‌ها نیز مدیر درمان استان مسوول رسیدگی به این مساله است و مردم می‌توانند با مراجعه به مدیر درمان شکایات خود را اعلام کنند.

صدور دفترچه‌های اختصاصی با رنگی متفاوت برای بیماران صعب‌العلاج

معاون درمان تامین اجتماعی با اشاره به میزان تحت پوشش قرار دادن بیماران صعب‌العلاج افزود:‌ سازمان تامین اجتماعی دفترچه‌های اختصاصی با رنگ متفاوت و 45 برگی برای بیماران صعب‌العلاج صادر کرده و هر شش ماه یک بار نیز آن‌ها را تمدید می‌کند و هزینه‌های درمانی این بیماران را نیز 100 درصد پرداخت می‌کند.

وی با بیان این که امسال حدود 3264 بیمار تالاسمی، 885 بیمار هموفیلی و 4400 بیمار دیالیزی رایگان درمان شده‌اند، افزود: 90 درصد هزینه درمان بیماران ام اس از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. همچنین بیماران سرطانی نیز اکنون 90 درصد هزینه‌های دارویی‌شان از سوی سازمان تامین اجتماعی تقبل می‌شود و هزینه رادیوترابی آن‌ها کاملا رایگان است.

ایجاد مراکز طب سالمندی توسط تامین اجتماعی در راستای رشد جمعیت سالمندان

وی با اشاره به این که در سال‌های آینده با رشد جمعیت سالمندان با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم بود، گفت: هزینه‌های درمانی سالمندان به مراتب از افراد عادی بالاتر است و بیشتر تحت درمان قرار می‌گیرند به همین منظور تصمیم داریم مراکز طب سالمندی ایجاد کنیم تا آن‌ها خارج از نوبت ویزیت شوند و درمان آنها ساماندهی شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی پزشکان شیفتهای خود را در مقابل مبلغی به دیگران واگذار می‌کنند، افزود: گزارشی تا به حال در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و این برای اولین بار است که همچنین مساله‌ای را می‌شنوم قطعا اگر چنین مساله‌ای صحت داشته باشد به طور جدی با آن برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای داروها توسط سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگ سال گذشته آن بود که برای جلوگیری از بحران افزایش قیمت دارو، تفاهمنامه‌ای با وزارت بهداشت منعقد شد تا از این پس نرخ داروها مصوب باشد. اکنون در مرحله اول 136 قلم دارو، در مرحله دوم 34 قلم دارو و اخیرا نیز لیستی به این فهرست اضافه شده که این اقلام را به طور کل به 200 مورد می‌رساند؛ این در حالیست که برای سال آینده نیز باید تفاهم نامه مجددی در این زمینه بسته شود.

وی با اشاره به این که 340 میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای این مساله دریافت کرده‌ایم، اظهار کرد: یکی دیگر از منابعی که می‌تواند به این مساله کمک کند اعتباری است که از سوی هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت اختصاص می‌یابد.

تاریخ درج1392:11:07
کلمات کلیدیمطالبات
بازدید915
گروهاخبار عمومي