منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 469 نفر
بازدید دیروز: 505 نفر
تعداد کل بازدید: 905410 نفر

مشاهده شماره خبر1132

عنوانبرخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر شروع شده است
متن

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تشکیل دبیرخانه مشترک زیر میزی بگیر میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی از 40 روز گذشته، تاکید کرد: برخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر شروع شده است.

به گزارش داروغذا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا زالی در حاشیه نخستین همایش علمی جامع شاغلان حرفه‌های پزشکی با بیان اینکه پزشکان در طول یکی دو ماه اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفتند، گفت: درخواستم این است که مباحث مربوط به پزشکان زیرمیزی بگیر در رسانه‌ها متوقف شود.

وی با بیان اینکه با همکاری وزارت بهداشت، پروتکل‌های مختلفی تدوین و اجرای آن آغاز شده است، اظهار کرد: در تلاش هستیم در یک فرصت مطلوب بتوانیم با همگرایی ایجاد شده برای حل این مشکل گام برداریم. البته در آستانه تصویب بودجه قرار داریم و از رسانه‌ها می‌خواهیم به سمتی حرکت کنند که تا دو هفته آینده اعتبارات حوزه سلامت به نحو مطلوبی محقق شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه راهکارهای مختلفی در برنامه پنجم توسعه در راستای کاهش پرداخت از جیب مردم ارائه شده است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تحول نظام بیمه‌ای کشور اساسی‌ترین راهکار برای از میان برداشتن رابطه میان بیمار و پزشک است.



زالی در پاسخ به پرسشی پیرامون نحوه برخورد با متخلفان عرصه پزشکی که اقدام به دریافت مبالغ خارج از تعرفه از مردم می‌کنند، اظهار کرد: برخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر شروع شده است. در همین راستا از 40 روز پیش دبیرخانه مشترکی میان وزارت بهداشت و نظام پزشکی شکل گرفته که اقدامات متعددی را انجام داده است.

وی افزود: اگر تخلف حرفه‌ای هر فرد تائید شود، برای وی کیفرخواست صادر خواهد شد. همکاران ما در حال حاضر در هیات‌های انتظامی مشغول پیگیری تخلفات هستند که گزارش کامل آن در آینده اعلام خواهد شد.

به گفته زالی، برخورد با متخلفان عرصه پزشکی که البته معدود هم هستند، وظیفه سازمان نظام پزشکی است. البته باید گفت برخورد تنبیهی و بازدارنده، برخورد با «معلول» است؛ در حالی که باید ریشه‌یابی اساسی صورت پذیرفته و «علت» مشخص شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر ضرورت واقعی شدن تعرفه‌ها و بهبود ویزیت پزشکان، گفت: احتمالا انتهای بهمن ماه نشست تعرفه شورای عالی بیمه برگزار خواهد شد. اکنون عمده تلاش بر مبنای تعیین ویزیت و هتلینگ است و همه نهادهای دخیل در امر تعیین تعرفه‌ها تلاش می‌کنند تا در وهله اول تعرفه‌های بخش دولتی ساماندهی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه با یک تعلیق شش ماهه خدمات انتظامی سازمان نظام پزشکی روبرو بودیم که فعالیت‌های سازمان را تحت‌الشعاع قرار داده بود، گفت: شکایات مردم در خصوص اطاله دادرسی پرونده‌های پزشکی صحیح است. البته تاکنون برای جبران این موضوع برای 2680 پرونده، حکم صادر شد و امیدواریم هیات‌های انتظامی هر چه زودتر مستقر شده و به وظایف مقتضی خود عمل کنند.

 

به گزارش داروغذا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علیرضا زالی در نخستین همایش علمی جامع شاغلان حرفه‌های پزشکی که از صبح روز چهارشنبه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد و تا یازدهم بهمن ماه به کار خود ادامه می‌دهد، با اشاره به انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی‌ بگیر، اظهار کرد: متاسفانه جامعه گران سنگ پزشکی کشور مورد هجمه رسانه‌ای قرار گرفت، اما صلابت و افتخار جامعه پزشکی فزون‌تر از این برخوردها است.

وی ادامه داد: در آستانه دهه فجر قرار داریم و اگر اطبا نبودند، امروز در بسیاری از دستاوردهای علمی نوین کشور پیش قراول نبوده‌ام.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در همین کشور در گذشته بیمارانمان را به دست پزشکان خارجی می‌سپردیم و به آنها پول خوبی هم می‌دادیم، گفت: اما آنها هم زبان مردم ما نبودند، در صورتی که امروز پزشکان ما در محروم‌ترین نقاط کشور مستقر هستند و از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم فروگذاری نمی‌کنند. اگر امروز این گروه در طول سه دهه گذشته ما را در قله افتخار نشانده، این برخورد شایسته‌اش نیست.

زالی ادامه داد: مگر می‌شد بدون همت بلند جامعه گران سنگ پزشکی، به کسب رتبه‌ برتر جهانی دست یابیم. این کمال کفران نعمت است که بخواهیم با این جامعه گران سنگ این گونه برخورد کنیم. همه مردم مرهون همت جامعه پزشکی هستند که در سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور ایستادگی کرده‌اند. به جز مقوله دارو که بر مردم فشار آورد؛‌ مگر مردم ما از قبل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی احساس خطر کردند و کاستی ایجاد شد. پزشکان ما در زمان بروز تحریم‌ها نه تنها کم نگذاشته‌اند، بلکه علاوه بر ارائه خدمت به مردم کشورمان، به بیش از 100 هزار نفر از مردم کشورهای دیگر از طریق کانال‌های رسمی، خدمات فاخر بهداشتی درمانی ارائه دادیم که همه اینها در حالی است که در کشوری چون عراق، با اوج گرفتن مشکلات، شبکه بهداشتی درمانی‌شان متلاشی شد. اما در ایران این اتفاق نیفتاد. آیا این گونه برخوردها کفران نعمت نیست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تاکید بر اینکه این اظهارنظر نابخردانه‌ای است که تصور کنیم که حل همه مشکلات نظام سلامت با حمله به جامعه پزشکی حل می‌شود، گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم، گفتمان جبرآمیز با پزشکان تغییر کرده است؛ در حالی که تریبون‌های رسمی طی هشت سال گذشته با هر شکلی جامعه پزشکی را مورد هجمه قرار دادند. اما امروز با همراهی وزیر بهداشت، گفتمان مبتنی بر احترام با جامعه پزشکی در جریان است و برخی از این گفتار ناخرسند هستند.



انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی بگیر، عقده‌گشایی رسانه‌ای بود

وی با بیان اینکه با همراهی مجموعه نظام پزشکی، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی به تدریج آثار خوبی از تغییرات بودجه‌ای در عرصه بهداشت و درمان در حال آشکار شدن است، اظهار کرد: پرداختن به موضوعی چون انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی‌ بگیر، عقده‌گشایی رسانه‌ای از جامعه پزشکی بود که فایده‌ای هم نمی‌تواند داشته باشد.

زالی به ارائه خدمات بهداشتی درمانی از سوی پزشکان در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: امروز این گروه علی‌رغم اینکه ایثارگرانه در حال ارائه خدمت به مردم در مناطق محروم هستند، اما باید گفت علت وضعیت نامناسب اقتصادی، حدود 2000 پزشک روستایی ما از مدار ارائه خدمت خارج شدند؛ زیرا دریافتی بسیار ناچیزی داشته‌اند و شرایط کاری آنها بسیار سخت بود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: به عنوان مثال پزشک عمومی ما در شبکه بهداشتی درمانی استان سیستان و بلوچستان ماه‌هاست حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده است و جامعه پرافتخار پزشکی با مشکلات بسیاری روبروست. برخی حدود 12-8 ماه است که مطالبات و کارانه خود را دریافت نکرده‌اند. چرا با قشر فرهیخته پزشکی که پیشقراول خودکفایی علمی بوده‌اند، این گونه برخورد می‌کنیم؟

زالی با بیان اینکه مردم به خوبی از این موضوع آگاه هستند، اظهار کرد: بر اساس آخرین پژوهش میدانی که در کشور انجام شده است، پزشکان هنوز هم محبوب‌ترین اقشار جامعه هستند و محبت آنها در دل مردم حک شده است و از شاکله قوی‌ای برخوردار است؛ به گونه‌ای که کارهای سخیف و نابخردانه رسانه‌ای علیه آنها، راهی به جایی نخواهد برد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه خوشحالم امروز مفهوم مسؤلیت‌پذیری اجتماعی در جامعه پزشکی در حال نهادینه شدن است، اظهار کرد: ما امروز بالغ بر 6400 خدمت مختلف را در بهترین شرایط و کیفیت ارائه می‌دهیم که البته ممکن است خطایی نیز در این روند رخ دهد که در این صورت مراجع ذیصلاح به آن رسیدگی می‌کنند. امروز سازمان نظام پزشکی راهبرد خود را حمایت از مردم قرار داده است و اینکه بر واقعی شدن تعرفه‌ها تاکید می‌کند، به همین امر بازمی‌گردد.

به گفته وی، هر گونه هیجان‌زدگی رسانه‌ای به جز آسیب‌های مقطعی، هیچ راهبرد علاج جویانه‌ای ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی به دیدارهای اعضای جامعه پزشکی با مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: ترجیع‌بند فرمایشات ایشان همواره دو نکته بود؛ نخست قرار گرفتن سلامت در اولویت‌های نخست بودجه‌ای کشور و دیگری تقدس جامعه پزشکی است. آیا ما در این گونه موارد به ایشان تأسی می‌کنیم؟

زالی ادامه داد: جامعه پزشکی علی‌رغم اینکه امروز با مشکلات بسیاری از مالیات و عوارض گرفته تا تعرفه و تعزیرات روبرو است و یک فضای مطلوب برای آنها فراهم نیست، با این حال خدمت‌رسانی به مردم را تعطیل نکرده است.

وی تاکید کرد: نظام پزشکی با خودپالایشی،‌ چند نفر معدود خطاکار را که انشاءالله تعداد آنها از انگشتان دست فراتر نمی‌رود را از چهره جامعه پزشکی خواهد زدود.


یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اعلام تشکیل کمیته مشترک مجلس و وزارت بهداشت درباره برخورد با پزشکان زیرمیزی بگیر، گفت: نام حداقل 30-20 نفر در جلسه مشترک وزیر بهداشت و رییس نظام پزشکی، برده شده و قرار است در این کمیته پرونده آنها مورد رسیدگی قرار بگیرد.
  

به گزارش داروغذا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر رسول خضری در حاشیه نخستین همایش علمی جامع شاغلان حرفه‌های پزشکی، به موضوع انتشار فهرست پزشکان زیرمیزی بگیر اشاره و عنوان کرد: لیست 14 نفره پزشکان زیر میز بگیر توسط خود وزارت بهداشت تهیه و به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معرفی شد. اما جالب آن است که این پزشکان حتی مسؤلان وزارت بهداشت را هم تهدید کرده‌اند .

وی با بیان اینکه بخشی از این بیماران که توسط پزشکان یاد شده تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، عنوان کرده‌اند که تنها می‌خواستند پزشک خوبی داشته باشند، گفت: آنها به بیماران گفته بودند اگر مسئله گرفتن مبلغ اضافه جایی درز کند، دیگر معاینه‌شان را ادامه نمی‌دهند.

خضری ضمن اعلام این مسئله که حتی این پزشکان زیر میزی بگیر معاون نظارت بر درمان وزارت بهداشت را هم برای اعلام اسامی تهدید کرده‌اند، گفت: آنها به دکتر رضوی گفته بودند در عرض چند ثانیه وی را از مسؤلیت پایین می‌آورند و با وی برخورد می‌کنند.



وی با بیان اینکه دیروز وزیر بهداشت قول قاطع داد که کمیته مشترک بین کمیسیون بهداشت مجلس و وزارت بهداشت برای برخورد جدی، سریع و فوری با خاطیان زیر میزی بگیر تشکیل شود، گفت: علاوه بر این یکی از وظایف ذاتی سازمان نظام پزشکی نیز نظارت بر سازمان است. ما وزیر بهداشت و رئیس سازمان نظام پزشکی را به مجلس فرا خواندیم و در یک جلسه سه ساعته که بسیار پرحاشیه هم بود، در این باره صحبت کردیم و از آنها پرسیدیم که چرا با این موضوع برخورد نکردید.

خضری ضمن تاکید بر اینکه اگر با دانه درشت‌های جامعه پزشکی برخورد قاطع و جدی نظیر لغو پروانه صورت پذیرد، بسیاری حساب کار دستشان می‌آید، گفت: اگر پروانه یک پزشک معروف حتی برای یک ساعت هم لغو شود، موج آن چنان در رسانه‌ها و در بین مردم می‌پیچید که اعتبار وی برای همیشه خدشه‌دار خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دانه درشت‌های پزشکی واقعا همین 14 نفر هستند، گفت: ما انتظارمان این است که وزارت بهداشت اگر واقعا کسی تخلف کرده نامش را اعلام کند. البته نام حداقل 30-20 نفر در جلسه مشترکی که داشتیم، برده شده است و قرار است در کمیته ویژه‌ای که در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده، پرونده این افراد نیز مورد رسیدگی قرار بگیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعلام نشدن اسامی پزشکان خاطی تنها یک دلیل داشت، گفت: آن دلیل این بود که این افراد هنوز به دادگاه نرفته‌اند و پرونده آنها منتج به صدور رای نشده و اگر قبل از اثبات جرم، اسامی آنها اعلام می‌شد، می‌توانستند شکایت کنند.

وی با بیان اینکه دکتر زالی به ما اعلام کرد که پرونده حدود 8-7 نفر از این افراد بررسی و منتج به صدور رای شده است، اما آن را رسانه‌ای نکرده‌اند، گفت: حتی به ما اعلام کرد که مطب یک تن از این پزشکان متخلف بسته شده است و وی شخصی بوده که کسی در دوره‌های قبل نمی‌توانسته مطب وی را بندد. وی نظام پزشکی را هم تهدید کرده بود.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید برای بررسی این موضوعات یک پشتوانه قوی قضایی وجود داشته باشد در پاسخ به این پرسش که یکی از اعضای سازمان نظام پزشکی در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود که علنی شدن اسامی این پزشکان باعث مهاجرت آنها از ایران خواهد شد، گفت: مگر از ابتدای انقلاب تاکنون فرار مغزها کم داشته‌ایم؟ البته از این موضوع دفاع نمی‌کنیم و بابت آن متاسف هستیم. اما حاضر هم نیستیم با برخی از این افراد متخلف به این بهانه برخورد نکنیم. ما پزشک متبحر زیادی در جامعه داریم و تلاش می‌کنیم موضوع تخلفات مربوط به دریافت زیرمیزی را نیز به جدیت پیگیری کرده تا هر چه زودتر منتج به صدور رای و اعلام رسمی رسانه‌ای شود.
تاریخ درج1392:11:10
کلمات کلیدیزيرميزي
بازدید889
گروهاخبار عمومي