منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 182 نفر
بازدید دیروز: 400 نفر
تعداد کل بازدید: 908138 نفر

مشاهده شماره خبر1133

عنواننوبرانه‌های بازار داروی جهان در سالي كه گذشت
متن

مهم‌ترین داروهای جدید در سالی که گذشت چه بودند؟(منبع: هفته نامه سپيد)

دکتر نیلوفر شایسته


در دنیای رنگارنگ داروها و فن‌آوری‌های جدید، اینکه بتوان لیستی تهیه و چند دارو را به عنوان «مهم‌ترین‌ها» و «برترین‌ها» در سالی که گذشت معرفی کرد، شاید کار چندان ساده‌ای نباشد، اما می‌توان با توجه به قابلیت‌ها و موارد استفاده آنها مواردی را وارد این لیست کرده و معرفی نمود...


در ادامه به برترین داروهای جدید که در سال 2013 تایید شده و تحول عمده‌ای در درمان بعضی بیماری‌ها ایجاد کردند، می‌پردازیم. لازم به ذکر است که این انتخاب از سوی نشریه فوربس انجام شده است.


رتبه اول و دوم



Sovaldi از شرکت Gilead Sciences برای درمان بیماری هپاتیت C مهم‌ترین داروی جدیدی بود که در سال 2013 مورد تایید قرار گرفت و این نوید را می‌دهد که این بیماری ویروسی که بیماران زیادی را در دنیا متاثر کرده، تنها با چند عدد قرص و شاید حتی یک دانه درمان می‌شود. به این ترتیب پزشکان و دانشمندان می‌توانند به‌طور قابل توجهی عوارض این عفونت را کاهش دهند، عوارضی که گاهی باعث نارسایی کبدی و مرگ بیمار می‌شود. منافع حاصل از این دارو برای جامعه تنها زمانی افزایش پیدا می‌کند که شرکت Gilead این قرص ترکیبی را در سال 2014 روانه بازار کند که در مطالعات بالینی نشان داده باعث حذف دایمی ویروس در هر 9 بیمار از 10 بیماری می‌شود که نوع بیماری آنها با ژنوتایپ 1 (شایع‌ترین فرم) ایجاد شده است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که شرکت دارویی Sovaldi در سال 2014 از بابت فروش این دارو بیش از 3 میلیارد دلار فروش خواد داشت که در نوع خود رکوردی برای یک دارو محسوب می‌شود و این میزان مسلما در سال‌های بعد نیز افزایش خواهد داشت.

انتخاب داروی بعدی به عنوان برنده در این لیست مشکل است، اما دارویی را معرفی می‌کنیم که مستحق ستایش است: Imbruvica برای درمان mantle cell lymphoma که سرطان نادری است. این دارو توسط دو شرکت معتبر و مهم Pharmacyclics و Johnson & Johnson تولید شده است. در یک مطالعه بالینی که روی 111 بیمار مبتلا به این نوع سرطان انجام شده، 66 درصد از بیماران با بهبود بیماری یا از بین رفتن آن مواجه شدند که نتیجه شگفت‌آوری برای این نوع سرطان محسوب می‌شود. البته باید میان این دو دارو، مدال افتخار را به Sovaldi داد، زیرا تعداد زیادی بیمار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در سطح وسیع‌تری برای بیماران مفید خواهد بود. ناگفته نماند که Imbruvica در میدان رقابت‌های دارویی رقیبی هم برای خود دارد و آن دارویی نیست به جز idelalisib از شرکت Gilead که برای درمان سرطان خون استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد تقریبا به یک اندازه موثر هستند. اما داروی تولیدی شرکت Gilead، عوارض بیشتری شامل اسهال حاد می‌دهد که آن را در مقابل رقیبش بی‌سلاح می‌کند.

متاسفانه قیمت هر دو داروی Sovaldi و Imbruvica گران هستند. به‌طوریکه هر قرص Sovaldi 1000 دلار و مجموع دوره درمان آن برای هر بیمار، 84 هزار دلار خواهد شد. از سوی دیگر، هر دانه قرص Imbruvica نیز 90 دلار یا 130 هزار دلار در سال هزینه دارد.


رتبه‌های سوم تا پنجم

رتبه‌های بعدی این لیست به ترتیب به داروهای زیر تعلق می‌گیرند: Tecfidera برای درمان مالتیپل اسکلروزیس از شرکت Biogen Idec. داروی Gazvya برای درمان chronic lymphocytic leukemia، تولیدی شرکت Roche. داروی Kadcyla برای درمان سرطان پستان از شرکت Roche و در نهایت Pomalyst از شرکت Celgene برای درمان مالتیپل میلوما.

اداره کل غذا و داروی آمریکا در سال 2013، 27 دارو را تایید کرده که جدا از فرمولاسیون جدید یا موارد استفاده جدید داروهای تایید شده قبلی هستند. این تعداد داروی تایید شده، نسبت به سال قبل 31 درصد کاهش داشته، اما در مجموع نسبت به میانگین کل، بیشتر است که خود برای شرکت‌های داروسازی امیدوار کننده محسوب می‌شود.


مهم‌ترین داروهای سال 2012

در سال 2012، جایگاه نخست به Kalydeco از شرکت Vertex رسید. این دارو به‌طور موثری در بیماران مبتلا به cystic fibrosis موثر است. این دارو با حمایت «بنیاد فیبروز کیستیک» که یک موسسه خیره است تولید شده است. داروی دیگر که در رتبه دوم قرار گرفت و توسط دو شرکت معتبر
Abbott Laboratories و Enanta روانه بازار شد، یک رژیم خوراکی برای هپاتیت C است. اما مشکل آن در این است که بیمار باید در روز 6 قرص مصرف کند که یکی از آنها، «ریباویرین» است.

«ریباویرین» باعث آنمی در بیمار می‌شود و بسیاری از پزشکان و بیماران ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند. به نظر می‌رسد هپاتیت C در میان شرکت‌های دارویی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده، زیرا در این میان، دو شرکت Bristol-Myers و Merck نیز در این حوزه به سختی مشغول تحقیق و فعالیت هستند.

منبع: هفته نامه سپید؛ 

http://www.forbes.com/sites/matthewherper/2013/12/26/the-most-important-new-drug-of-2013/

 
تاریخ درج1392:11:10
کلمات کلیدینوبرانه
بازدید2006
گروهاخبار داروئي