منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 2 نفر
بازدید امروز: 319 نفر
بازدید دیروز: 587 نفر
تعداد کل بازدید: 902358 نفر

مشاهده شماره خبر1182

عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: سلامت باید جزء اولویت های اول کشور قرار گیرد/بسیج جامعه پزشکی خواسته های نظام سلامت را مطالبه کند
متن

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت باید به عنوان اولويت مهم كشور مورد توجه قرار گیرد تا مشکلاتش حل شود.

به گزارش خبرنگار وب­دا؛ دکتر سیدحسن هاشمی با بیان این مطلب در هفتمین مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی اظهار داشت: مشکلات فعلی نظام سلامت اعم از کسری بودجه 7 هزار میلیارد تومانی، نارضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی، توسعه نامتوازن، هزینه های گزافی که به مردم تحمیل می شود و سایر مشکلات بیش از آنکه به ضعف مدیریت دراین حوزه برگردد ناشی از این است که مقوله سلامت هیچگاه در نظر دولتمردان کشور در 5 اولویت اول قرار نداشته است.

وی افزود: بسیج جامعه پزشکی به عنوان بازوی راستین انقلاب و یاور نظام سلامت باید این مشکلات را رصد کرده و با انتقال آن به تصمیم گیران کلان در کشور آن ها را مطالبه کرده و برای رفعشان راهکار بجوید.

وی با بیان این که چهار برنامه باید در صدر مطالبات و برنامه ریزی های آینده قرار گیرد، در تشریح گفت: مطالبه قرار گرفتن نظام سلامت در اولویت برنامه ریزی ها و تصمیم سازی های کلان کشور و پشتیبانی بیمه ای خدمات نظام سلامت براساس قيمت واقعي و داشتن بیمه کارآمد باید در صدر برنامه ها قرار گیرد.

وی افزود: کاهش هزینه های درمانی از جیب مردم و رفع مشکلات مدیریتی حوزه سلامت نیز باید از دیگر مطالبات باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به گسترده بودن حیطه وظایف وزارت بهداشت و ضرورت پاسخگویی وزارت بهداشت نسبت به این حوزه ها تأکید کرد: با توجه به حجم و گستردگی وظایف وزارت بهداشت باید در پی این باشیم که نظام سلامت در اولویت های نخست برنامه ریزی های کشور و دریافت اعتبارات قرار گیرد.

 

ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان هیچگاه نقد نشده است

وزیر بهداشت با انتقاد از نقد نشدن ادغام بخش آموزش پزشکی در بهداشت و درمان  و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این ایده موافقان زیادی دارد و شاید خیلی ها با آسیب شناسی این کار مخالف باشند ولی بعد از گذشت چندین سال از تشکیل چنین وزارتخانه گسترده ای به نظر می رسد لازم است که معضلات آن را آسیب شناسی کنیم تا واقعاً مشخص شود این ادغام چه برکات و چه آسیب هایی داشته است.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت هم اکنون 7 تا 8 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که سازمان مدیریت 5500 میلیارد تومان آن را پذیرفته و تنها 700 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

وی اضافه کرد: این بدهی ها هر روز زیادتر شده به طوری که همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در بهمن و اسفند هر سال منتظر اخذ بودجه از سازمان مدیریت هستند تا با بودجه کمی که می گیرند بتوانند اقدامات و وظایف خود را انجام دهند.

دکتر هاشمی بر ضرورت حل بحث کسری بودجه نظام سلامت تاکید کرد و گفت: روسای دانشگاهها پس از پرداخت بدهی ها باید فکر کنند که چگونه می توانند مراکز درمانی خود را در قالب یک واحد اقتصادی مدیریت کنند تا دخل و خرج شان با هم تناسب داشته باشد و در غیر این صورت نمی توان به تغییر فضا امیدوار بود.

وزیر بهداشت با تصریح این نکته که اگر رؤسای سه قوه و حاکمیت به حوزه سلامت کشور اهمیت ندهند، مشکلات نظام سلامت همچنان لاینحل مانده و به قوت خود باقی خواهد ماند، گفت: در حال حاضر کشور با مشکلات بیماری های غیرواگیر مواجه است که بخش زیادی از این مشکلات ناشی از عدم هماهنگی بین بخشی است.

وی بر ضرورت توجه واقعی همه مسئولین نظام به حوزه سلامت برای تحقق تحقق شعار "انسان سالم محور توسعه" تاکید کرد.

 

بیمۀ تجمیع شده کارآمد مطالبه قانون از ماست

وزیر بهداشت داشتن یک بیمه کارآمد و تجمیع شده را خواست قانون دانست و گفت: قانون از ما خواسته است که بیمه ها را تجمیع کنیم تا منابع این حوزه بیش از این هدر نرود. داشتن بیمه کارآمد مطالبه همه مردم است و کاهش هزینه های درمانی مردم بدون این بیمه ممکن نیست.

دکتر هاشمی افزود: بدون بیمه کارآمد عدالتی محقق نمی شود و هزینه ها کنترل شدنی نیست. هم اکنون انواع بیمه های تکمیلی، متفرقه، دولتی و متعدد در کشور وجود دارد که باید همه به یک بیمه کارآمد و پاسخگو تبدیل شوند.

وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی وضعیت تعیین قیمت خدمات بهداشتی و درمانی و نحوه پرداخت آن توسط بیمه ها گفت: در هیچ کجای کشور به جز بخش سلامت بیمه ها قمیت خدمات را خودشان تعیین نمی کنند و این در حالی است که پرداخت ها را با ماه ها تأخیر و با 10 تا 30 درصد کسورات انجام می دهند.

بدهی 800 میلیاردی بیمه ها به نظام سلامت

وزیر بهداشت ادامه داد: هم اکنون بیمه به نظام سلامت 800 میلیارد تومان بدهکار است.

وي با اشاره به برخی اظهارات در خصوص آلودگی صنف پزشکی افزود: اکثریت جامعه پزشکی را انسان های فهیم، خدوم، علاقمند به انقلاب و کشور و مردم تشکیل می دهند و نباید به خاطر تخلف عده ای اندک که ما آنها را از خودمان نمی دانیم، همه را با یک دید نگریست.

وی ادامه داد: افراد سودجو از جمع ما نیستند و ما نباید با حرف های احساسی و بدون پشتوانه علمی کاری کنیم که این عده اندک پشت این رفتار غیرمعقول مخفی شوند.

دکتر هاشمی گفت: بالاخره باید قمیت هزینه تمام شده یک خدمت در بخش خصوصی مشخص و پرداخت شود، بخش خصوصی از سودی که از خدماتش می گیرد سرپا می ماند، تعزیرات هم باید وظیفه خود را در مقابل متخلفان انجام دهد، در حالی که هیچگاه در این 4 سال خدمات پزشکان به قیمت واقعی پرداخت نشده و k تعرفه ها هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: وقتی که کشور سالانه با درصد زیادی از تورم مواجه است و این مشکلات هم در پرداخت ها وجود دارد معلوم است که نمی توان با تخلفات به شکل دائمی و صحیح مقابله كرد.

وی تاکید کرد: باید جرأت کنیم و هزینه تمام شده را تعیین و پرداخت کنیم همانطور که وزارت نیرو و نفت با تعیین واقعی قمیت آب، برق و گاز مشکلات اعتباری حوزه خود را حل کردند.

دکتر هاشمی بیان داشت: همانطور که اگر هزینه تمام شده آب، برق و گاز پرداخت نشود جزء دیون دولت محسوب می شود، باید خدمات بهداشتی و درمانی هم در صورت عدم پرداخت قیمت واقعی شان جزء این دیون باشند.

وی افزود: وقتی قیمت تعرفه ها واقعی شود آن زمان می توان با پشتوانه و محکم سراغ متخلفان رفت.

 

4700 میلیارد تومان کسری بودجه از سال 91 به 92

وزیر بهداشت با اشاره به کسری 4700 میلیاردی اعتبارات از سال 91 به 92 گفت: برخی ها طوری حرف می زنند که گویی مشکلات حوزه سلامت مربوط به مدیریت این حوزه است. وی با طرح این پرسش که آیا تمام 12 وزیری که از ابتدای انقلاب بر سر کار بوده اند و معاونانشان ضعف مدیریت داشته اند، افزود: ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان، خود، یک مشکل دیگر است. من به عنوان وزیر گاهی نمی دانم باید مدیر اجرایی قوی انتخاب کنم یا مدیری که تعداد مقاله های علمی اش زیاد است و می تواند با هیأت علمی ها ارتباط خوبی داشته باشد.

دکتر هاشمی بیان داشت: نمی گویم افرادی که این دو مزیت را با هم دارند نداریم ولی تعداد این افراد خیلی کم است.

وی گفت: برخلاف تمام دنیا در نظام سلامت تا توانسته ایم دولتی عمل کرده ایم و دست و پای بخش خصوصی را هم به طور کامل بسته ایم و تمام کارها را خودمان تصدی گری می کنیم.

وی با انتقاد از افزایش نیروهای بهداشت و درمان کشور طی 8 سال گذشته از 230 هزار به 420 هزار و نیز پایین بودن سطح تحصیلات 50 درصد نیروهای استخدام شده و همچنین تعداد زیاد دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور که در حال حاضر به 91 دانشگاه می رسد بر ضرورت ساماندهی امور آموزشی و بهداشت و درمان کشور تاکید کرد.

 

بسیج جامعه پزشکی خواسته های نظام سلامت را مطالبه کند

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هر کس که دلش برای انقلاب و کشور می تپد بسیجی است، از مدیران سازمان بسیج جامعه پزشکی خواست برای این مشکلات راهکار ارائه کنند و مطالبه کننده خواست های نظام سلامت باشند.

وی پرهیز از جزیی نگری در برنامه ریزی ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: مشکلات نظام سلامت خیلی بزرگتر از دغدغه های جزیی است. کشور واقعاً مشکلات زیادی دارد و عده ای به جای کمک به رفع این مشکلات به امور جزیی می پردازند.

وزیر بهداشت با اشاره به سفر روز گذشته خود به استان سیستان و بلوچستان و وجود برخی از مشکلات گفت: از همه شما می خواهم افق دید خود را وسیع تر کنید و دست در دستان هم کمک کنیم تا گره ها را باز کنیم و مشکلات کشور مرتفع شود.

گفتنی است وزیر بهداشت در ابتدای سخنانش فرا رسیدن دهه فجر و سالروز ورود امام خمینی (ره) به کشور را گرامی داشت و گفت: جمع زیادی از پزشکان در كوران انقلاب و جنگ خدمات زیادی به کشور کردند تا بالاخره انقلاب با شعار اصلی «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» به دستان ما برسد.

وی با تأکید بر نقش امام خمینی به عنوان معمار این انقلاب گفت: امام همه ما را به وحدت و حل مشکلات کشور دعوت می فرمودند. باید بپذیریم هنوز به بخشی از شعارهای انقلاب عمل نکرده ایم و باید در جهت تحقق اهداف عالی انقلاب و کشور تلاش کنیم.

وی افزود: امام وقتی جمعیت کشور 35 میلیون نفر بود شعار تشکیل بسیج 20 میلیونی را مطرح کردند، این شعار یعنی اینکه همه ملت بسيجی هستند و برای رفع مشکلات کشور بسیجی و خالصانه عمل کنیم.

شایان ذکر است پیش از سخنان وزیر بهداشت دکتر رییس زاده رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گزارشی از فعالیت های این سازمان در سال گذشته ارائه کرد و گفت: احداث 26 بیمارستانی صحرایی و 38 بیمارستان ثابت در مناطق محروم و صعب العبور، ارائه 3 میلیون خدمت رایگان، 36.5 میلیارد تومان هزینه خدماتی رایگان به مردم، ایجاد 4 پژوهشکده مجازی در زمینه حوادث و بلایا، ایمنی و محیط زیست، بیوتکنولوژی و اسلام و سلامت پایدار بخشی از فعالیت های سازمان بسیج جامعه پزشکی در سال 92 بوده است

تاریخ درج1392:11:15
کلمات کلیدیكسري بودجه
بازدید1034
گروهاخبار عمومي