منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 2 نفر
بازدید امروز: 314 نفر
بازدید دیروز: 400 نفر
تعداد کل بازدید: 908270 نفر

مشاهده شماره خبر1185

عنوانبرنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی مبتلایان به سرطان تدوین شد
متن

مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت از تدوین برنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی بیماران مبتلا به سرطان خبر داد.

به گزارشداروغذا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی قنبری مطلق در نشست خبری هفته «پیشگیری از سرطان» گفت: در سال 2000 میلادی میزان بروز سرطان در دنیا 10 میلیون نفر بود و پیش بینی شده بود که تا سال 2020 این رقم به 20 میلیون نفر افزایش یابد. در سال های پس از آن افزایش موارد بروز این بیماری را در دنیا شاهد بودیم. به طوری که در سال 2008 این موارد به 12.4 میلیون نفر و در 2012 به بیش از 14 میلیون رسید و البته 32.6 میلیون نفر نیز با این تشخیص در جهان زندگی می کنند. بنابراین با در نظر گرفتن این سیر صعودی، پیش بینی‌ها برای سال 2020 محقق خواهد شد.

وی حدود دو سوم بروز سرطان‌ها را مربوط به کشورهای در حال توسعه خواند و درباره اینکه آیا بروز سرطان در ایران از متوسط جهانی بالاتر است یا خیر؟ گفت: متوسط آمار بروز سرطان در مردان در دنیا 205 در هر صدهزار نفر است که این عدد در ایران 132 در هر صد هزار نفر است. ابتلای زنان به سرطان در دنیا 165 در هر صد هزار نفر است که این رقم در ایران 123 نفر در هر صد هزار نفر است. البته در صورت اجرای کامل و صد در صدی برنامه ثبت سرطان در کشور، این اعداد مقداری بالاتر می‌رود.

مدیر برنامه ملی سرطان افزود: بنابراین با مقایسه آمار بروز سرطان در ایران و دنیا، مشاهده می شود که متوسط بروز سرطان در ایران کمتر از آمار جهانی است. در عین حال می توان گفت که روند بروز سرطان در کشور به دلیل افزایش سن جمعیت، شیوه زندگی و عوامل محیطی رو به افزایش است.


عوامل عفونی یک چهارم علت بروز سرطان‌ها در کشورهای در حال توسعه

وی فعالیت بدنی ناکافی، افزایش وزن، تغذیه نامناسب، سیگار و شهرنشینی را از عوامل زمینه ساز افزایش بروز سرطان‌ها خواند و گفت: یک سوم سرطان‌ها به دلیل شیوه زندگی ناسالم و یک سوم دیگر نیز به دلیل استعمال سیگار ایجاد می شوند اما تاثیر این عوامل در کشورهای در حال توسعه کمتر است و عوامل عفونی در این کشورها در ایجاد سرطان از اهمیت بسزایی برخوردارند به طوری که عوامل عفونی یک چهارم علت سرطان ها در کشورهای درحال توسعه را تشکیل می دهند.

وی در این باره ادامه داد: دو سوم علت بروز سرطان‌ها نیز به عواملی مربوط می‌شود که خود افراد می‌توانند در پیشگیری از آنها نقش داشته باشند. یک سوم علت سرطان‌ها نیز به عوامل حاکمیتی مربوط می شود؛ نظیر آنچه که در مساله آلودگی هوا مشاهده می‌کنیم.

وی به نقش رسانه ها در افزایش آگاهی عمومی مردم اشاره کرد و گفت: سالانه دو هزار میلیارد تومان هزینه درمان سرطان در کشور است. این درحالیست که حدود سه برابر این رقم هزینه‌های غیرمستقیم این بیماری است که به بیماران و خانواده‌های آنها تحمیل می شود. از طرف دیگر مباحث اجتماعی و روانی نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند تا بتوان کیفیت زندگی بهتر و طول عمر بالاتری را برای این بیماران فراهم کرد. مطالعات دنیا نشان داده که مبتلایان متاهل از طول عمری نسبت به مبتلایان مجرد برخوردارند.

مطلق از تدوین برنامه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی بیماران مبتلا به سرطان در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: 40 تا 50 درصد بیماران مبتلا به سرطان، بهبود می‌یابند.


کمیته ملی سرطان تشکیل شود

معاون مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران با درخواست از پزشکان مبنی بر اینکه تنها داروهای مورد نیاز بیماران را تجویز کنند تا از هزینه بیمه، بیماران و بیت المال اسراف نگردد، اظهار کرد: ما به سمت مدیریت مصرف داروهای سرطان می‌رویم اما سرعت بسیار پایین است.

به گزارش داروغذا، دکتر کاظم زنده دل در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه باید مراقبت‌های تسکینی، جزو برنامه‌های اصلی بیماران سرطانی باشد گفت: استفاده از متدهای طب تسکینی در حال حاضر در بیمارستان انستیتو کانسر ایران استفاده می‌شود و در اصفهان هم بتازگی راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به آینده پیش روی درمان بیماران سرطانی گفت: تجهیز و توسعه مراکز علمی و درمانی سرطان در کشور، تربیت نیروهای انسانی کارآمد و کارشناس و حذف داروهای بی‌استفاده می‌تواند ما را به الگویی در زمینه سرطان در منطقه معرفی کند.

حرکت به سمت مدیریت مصرف داروهای سرطان

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص داروهای تولیدی کشور در زمینه سرطان نیز اظهار کرد: داروهای زیادی در کشور تولید می‌شود اما امکان ساخت داروهای نوترکیب در کشور وجود ندارد زیرا ظرفیت کافی پژوهشی نداریم.



وی افزود: اما می توان از پزشکان درخواست کرد که تنها داروهای مورد نیاز تجویز شود تا از هزینه بیمه، بیماران و بیت المال اسراف نگردد. ما به سمت مدیریت مصرف داروهای سرطان می‌رویم اما سرعت بسیار پایین است.

لزوم تشکیل کمیته ملی سرطان

دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان با بیان اینکه 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری نیستند، گفت: بسیاری از بیماران با تاخیر تشخیص، توسط خودشان یا سیستم درمانی مواجه‌اند. به عنوان مثال در سرطان سر و گردن، بیمار با دندان درد مراجعه می‌کند و پروسه تشخیص یک تا دو سال طول می‌کشد، چون سیستم درمانی ما برای سرطان آمادگی ندارد و بیمار دیر به دست متخصص می‌رسد که این مسئله لزوم تشکیل کمیته ملی سرطان را می‌رساند.

دکتر زنده دل با تاکید بر اینکه علاوه بر مراقبت‌های تسکینی که باید به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در این بیماران صعب العلاج در نظر گرفته شود، گفت: تشکیل کمیته ملی با تعیین نحوه درست مدیریت سرطان در کشور ضروری است و کمک بسیاری خواهد کرد.

وی افزود: طی مطالعات انجام شده، شیوع سرطان پستان در زنان 20 تا 25 درصد است. این سرطان 15 درصد کل سرطان‌ها را شامل می‌شود و 750 میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم بر سیستم اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.

به گفته زنده دل ، البته این آمار در کسانی که با متوسط عمر 40 سال، جان خود را از دست می‌دهند، صدق می‌کند.

تاریخ درج1392:11:15
کلمات کلیدیسرطان
بازدید1218
گروهاخبار عمومي