منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 305 نفر
بازدید دیروز: 400 نفر
تعداد کل بازدید: 908261 نفر

مشاهده شماره خبر1225

عنوانمجلس ۳هزار میلیارد تومان نداد، قلب وزیر بهداشت گرفت
متن

وزیر بهداشت، تنها عضو کابینه دولت حسن روحانی است که علنا برای بودجه ابراز نگرانی می کند. البته او کار سختی دارد و نامهربانی های مجلس، برایش سخت بوده، به همین دلیل کارش به بیمارستان کشیده شده است.

داروغذا: سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت درباره بودجه سال آینده سلامت هشدار داده است. او در واکنش به تصمیم‌های اخیر برای بودجه ۹۳ حوزه سلامت و همچنین سلب اختصاص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از وزارت بهداشت و تحویل آن به بیمه‌ها در جریان بررسی‌های اخیر مجلس، از مسوولان خواست که حوزه سلامت را جدی گرفته و در برخورد با آن منصف باشند.

هاشمی در حاشیه بازدید از درمانگاه چشم پزشکی بصیر در پاسخ به سوالی درباره علت انتقال یک درصد مالیات بر ارزش افزوده از وزارت بهداشت به بیمه‌ها در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۳ در مجلس شورای اسلامی، گفت: عالم سیاست است دیگر، ما هم آشنایی با آن نداریم.

و همین آشنایی نداشتن، کار او را به بیمارستان کشانده است؛ کاهش ۳ هزار میلیارد تومانی بودجه وزارت بهداشت که قرار بود برای ساماندهی شبکه بهداشتی کشور در سال ۹۳ اختصاص یابد و انتقال آن به بیمه ها حسن هاشمی، وزیر بهداشت را دچار درد قلبی و روانه بیمارستان کرد.

عباس زارع نژاد، مشاور وزیر بهداشت این خبر را به فارس اعلام کرده است. او گفته: مجلس شورای اسلامی، دیروز با پیشنهاد برخی نمایندگان مجلس ۳ هزار میلیارد تومان از اعتباری را که قرار بود برای اصلاح زیر ساختهای بهداشتی شبکه بهداشت در سال ۹۳ به وزارت بهداشت اختصاص یابد به بیمه ها منتقل کرد. در پی این اتفاق وزیر بهداشت دچار ناراحتی قلبی شد و به همین علت امروز برای چکاپ و بررسی به یکی از بیمارستان های تهران ارجاع شد.




مقصر، عبدالرضا مصری؟
مدیر کل اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنین گفته: بنده در زمان وزارت دکتر لنکرانی هم شاهد بودم که یکی از نمایندگان امروز مجلس، آقای مصری که در آن زمان وزیر رفاه بود، ‌در اقدامی عجیب با ایجاد مراکز معین درمانی باعث خالی شدن مراکز بهداشتی کشور از پزشکان شد و همین تصمیم او وزیر اسبق بهداشت را در آن زمان دچار ناراحتی قلبی کرد.

زارع نژاد گفت: این بار هم همان فرد که امروز در کسوت نماینده مجلس است با لابی کردن توانسته است بودجه ای که قرار بود برای ایجاد و تقویت زیرساختهای بهداشتی در روستاها و حاشیه شهرها هزینه بشود را به بیمه ها منتقل کرده است و در اتفاقی مشابه هاشمی وزیر بهداشت نیز از شب گذشت دچار ناراحتی قلبی شده است.

اختلافات لنکرانی و مصری در دولت نهم، باعث اجرا نشدن طرح پزشک خانواده شده. همین اختلافات بود که موید علویان،‌ معاون سلامت وزیر بهداشت را مجبور به استعفا کرد. البته خاطره ای که زارع‌نژاد تعریف کرده، آن روزها رسانه ای نشد.


سلامت تا تابستان ۹۳ درمانی ندارد
وزیر بهداشت دولت یازدهم اما گفته که تا ۴-۵ ماه دیگر اوضاع نظام سلامت روبه بهبودی نمی رود. به گزارش ایسنا او درباره پیشنهاد دولت برای اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت، گفت: به دنبال تصمیم‌های اخیر مجلس این بخش از درآمدها نیز حداقل تا اول تیر ماه و زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها منتفی شده است. اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به سلامت که همه جا نیز آن را مطرح کرده و تبلیغش را کرده بودند نیز با وجود تلاش‌های کمیسیون بهداشت و بودجه مجلس به سبب آشنایی با مشکلات اعتباری وزارت بهداشت، به یکبار از وزارت بهداشت سلب و به بیمه‌ها تحویل داده شد که از این امر متاسفم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که با این وضع اعتباری وزارت بهداشت، چه اتفاقی برای بهداشت و درمان مردم در سال ۹۳ می‌افتد، گفت: اینکه چه اتفاقی می‌افتد، نمی‌دانم اما مسلم آن است مردم در این حوزه مشکل دارند. اداره این حوزه با چنین کسری اعتبار و کمبود بودجه، میسر نیست. وزیر بهداشت به مشکلاتی که در سال‌های گذشته وزرای بهداشت داشته اند،‌ اشاره کرده است: در طول ۱۰ سال گذشته هر کدام از وزرا با مشکل کمبود اعتبار و تخصیص‌های بودجه‌ای روبرو بوده‌اند، این درحالیست که ۴۰ درصد تولید علم کشور با جامعه پزشکی است و مهم‌تر آنکه پیشگیری و درمان کشور هم با جامعه پزشکی و بر عهده نظام سلامت است.

جالب اینکه مرضیه وحید دستجردی،‌ وزیر بهداشت برکنار شده دولت دهم هم به خاطر همین مشکلات بودجه ای، بسیار گرفتاری داشت. ضمن اینکه همه وزاری بهداشت در دولت های گذشته (به غیر از محمدحسن طریقت‌منفرد البته) معتقد بودند بهداشت،‌ اولویت دولت ها نیست. وزیر بهداشت دولت یازدهم دراین باره می گوید: اگر این سیستم تخصیص بودجه صحیح بود پس از ۳۵ سال شرمنده مردم نبودیم. خواهش می‌کنم با بخش پزشکی شوخی نکنید و آن را جدی بگیرید. ما آمده‌ایم برای مردم کار کنیم. حوزه سلامت نیازمند توجه جدی است. انصاف هم خوب چیزی است.

او گفت: اگر ۳۵ سال گذشته و در چنین روزهایی انقلاب به ثمر رسید، به دلیل آن بود که سیاست ما عین دیانت‌مان بود. اگر در جنگ هم موفق شدیم به همین دلیل بود. حوزه سلامت را نیز باید به همین چشم نگاه کرد. اگر خواهان پیشرفت کشور هستیم، راه آن توجه به حوزه سلامت است. این حوزه نیازمند توجه جدی است. رهبری، رییس دولت و رییس مجلس نیز بر آن تاکید کرده‌اند. لازم است در این دوره نه در سخن بلکه در عمل، فکر و کمکی جدی به حوزه سلامت صورت بگیرد. هاشمی البته هنوز امیدواری دارد: هنوز بودجه در مجلس بسته نشده است. لازم است مقداری بخش سلامت را در بودجه‌بندی‌ها جدی بگیرند. نظام‌های سلامت موفق دنیا را نمی‌توان یافت مگر آنکه تمام سیاستگذاران برای ایجاد تحول در آن تلاش نکرده باشند.

 

منبع: خبرآنلاین

تاریخ درج1392:11:19
کلمات کلیدیقلب وزير بهداشت
بازدید808
گروهاخبار عمومي