منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 282 نفر
بازدید دیروز: 492 نفر
تعداد کل بازدید: 905715 نفر

مشاهده شماره خبر1266

عنوانسخنگوی سازمان غذا و دارو:مافیای دارو نداریم/ دلالی و رانت خواری در بازار دارویی کشور
متن

دارو غذا:مرکز اطلاعات دارویی و مدیریت و اقتصاد دارو و سلامت

 
سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن رد مافیا در بازار دارویی کشور، در عین حال از اعمال نفوذ و رانت های خاص در این بازار خبر داد.

مهندس محمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شاید اولین بحثی که در مورد دارو با نظر منفی به ذهن متبادر می شود، بحث مافیای داروست. در صورتی که به معنا و حجم مافیا و کار آنها فکر کنیم، نمی توان برای بازاری که حجم کل ریالی آن حدود 800 میلیارد تومان است، مافیا با آن مشخصات ویژه فرض نمود.

وی ادامه داد: اما در همین بازار نیز بعضا شاهد اعمال نفوذها و رانت های خاصی هستیم. در بخش ارگانهای مربوطه در همه ارگانها کم و کاستی هایی وجود دارد. مثلا در وزارت بهداشت نبود ساختار IT مناسب و ایجاد دست اندازهای اداری فراوان برای فعالان این بخش و یا گمرک، بانک مرکزی و بازرگانی همه می تواند منجر به کم کاری و یا حتی ایجاد بازار رشوه و ارتشاء برای افراد بیمار و مشکل دار گردد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: از مهمترین راهکارها، شفافیت کامل فرآیندها، اطلاع رسانی فوری، رفع تبعیض ها، اصلاح و تثبیت مقررات و آئین نامه ها، حذف رویه ها و فرآیندهای مازاد، IT و Web base کردن فرآیندها و حذف نیاز به حضور ارباب رجوع برای پیگیری امور، تفویض حداکثر امور به استانها و دانشگاهها و ضمانت اجرایی برخورد با متخلفین به شدیدترین شکل ممکن و تشویق درست کماکان به بهترین شکل است.

وی تاکید کرد: به عبارتی مانند سایر بخشهای اقتصادی، گاهی افراد فعال و مطرح بخش دارو نیز از برخی ارتباطات و اعمال فشارهایی برای پیشبرد امور خود استفاده می کنند که بخشی از آن مربوط به ضعف ساختارهای اجرایی فعلی در انجام بهینه، به موقع و روان فعالیتها و خدمات خود تعریف شده و برخی نیز از لحاظ قانونی قابل اجرا نبوده و لذا این افراد با اعمال فشار تمایل به اجرای آن دارند.

تاریخ درج1392:11:23
کلمات کلیدیمافیا
بازدید790
گروهاخبار داروئي