منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 358 نفر
بازدید دیروز: 432 نفر
تعداد کل بازدید: 907914 نفر

مشاهده شماره خبر1310

عنوانپوشش 90 درصدی خدمات بهداشتی در ایران ستودنی است/لزوم توجه به عمق یابی خدمات
متن

مدیر نظام های سلامت دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی (EMRO) پوشش 90 درصدی خدمات بهداشتی در ایران را ستود.

به گزارش خبرنگار وب­دا؛ دکتر ثمین صدیقی که در کارگاهی در همین زمینه در دانشگاه علوم پزشکی تهران به ایراد سخنرانی پرداخت ضمن تأکید بر اهمیت مقولۀ «پوشش همگانی سلامت» گفت: پوشش 90 درصدی خدمات بهداشتی در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه از وضعیت بهتری برخوردار است ولی باید از عمق مناسبی نیز برخوردار شود.

وی افزود: پوشش همگانی سلامت شامل پارامترهایی نظیر جمعیت تحت پوشش، جمعیت غیرتحت پوشش، میزان خدمات تحت پوشش، دسترسی به خدمات، هزینه های خدمات و چگونگی ارائه خدمات می شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ کجای دنیا پوشش خدمات بهداشتی و درمانی 100 درصد نیست، ادامه داد: بررسی اینکه آیا افراد واقعی دسترسی به خدمات دارند یا خیر و نیز جلوگیری از فقیر شدن به خاطر هزینه های درمان دو شاخصه مهم در کیفیت پوشش همگانی سلامت است.

دکتر صدیقی خاطرنشان کرد: 22 کشور حاضر در منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی (امرو) بر اساس نظام بهداشتی، عملکرد، شاخص ها و هزینه به سه گروه تقسیم می شوند: گروه اول کشورهایی هستند که به دلیل درآمد بالا، سهم حوزه سلامت کشورشان از درآمد ناخالص ملی زیاد است مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس، گروه هایی هستند که این سهم در آنها به دلیل درآمد متوسط در حد متوسط است مثل ایران، اردن، تونس و مراکش و کشورهایی که درآمدهای کمی دارند و با چالش منابع، ظرفیت ها و وضعیت ناپایدار سیاسی مواجهند مثل سودان و افغانستان.

مدیر نظام های سلامت دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی (EMRO) بیان داشت: اگرچه در سال 2011 میلیاردها دلار در این 22 کشور صرف هزینه های سلامت شده است ولی در همین مدت بالغ بر 17 میلیون نفر به خاطر هزینه های سلامت در این کشورها دچار مشکل شده و 7.5 میلیون نفر به زیر خطر فقر رفته اند.

دکتر صدیقی با اشاره به اینکه به دلیل عدم ارسال گزارشات وضعیت بیماری های غیرواگیر در کشورهای منطقه امرو، فقط آمار بیماری های مسری در این کشورها در دست سازمان بهداشت جهانی است، گفت: به عنوان مثال اتباع خارجی ساکن در کشورهای حاشیه خلیج فارس، بخش زیادی از جمعیت این کشورها هستند ولی این جمعیت به دلیل عدم حمایت دولت ها، از خدمات بهداشتی، درمانی مناسبی برخوردار نیستند و بار زیادی از بیماری ها در این گروه ها قرار دارد.

 

پوشش کامل بهداشتی، درمانی یک چهارم جمعیت منطقه

وی افزود: تنها یک چهارم کشورهای منطقه از پوشش کامل و عمیق بهداشتی، درمانی برخوردار هستند و اگر اراده سیاسی برای گسترش این پوشش در کشورها وجود نداشته باشد تلاش های ما به جایی نخواهد رسید.

ثمین صدیقی تصریح کرد: سیستم اولیه مراقبت های بهداشتی در ایران در هیچ کشوری مشابه ندارد و اجرای برنامه پزشک خانواده نیز در ایران آغاز شده است.

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون نهضت پوشش همگانی سلامت در سطح جهان آغاز شده است، بیان داشت: اراده جهانی در این خصوص باید تبدیل به اراده ملی شده و چشم اندازها، استراتژی ها و نقشه های راه در این خصوص باید هرچه سریع تر تبیین شوند.

وی افزود: خوشبختانه چشم اندازها در ایران وجود دارد ولی باید این چشم اندازها را به برنامه های استراتژیک و عملیاتی تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: این کار مهم نیز به تنهایی از عهده وزارت بهداشت امکانپذیر نیست و باید برای دست یافتن به نتیجه، تمام سازمان های ذیربط از جمله بیمه ها در این برنامه حضور داشته باشند.

وی بر نقش آفرینی بخش خصوصی در حوزه سلامت تأکید کرد و گفت: قوانین باید به روز باشند که خوشبختانه ایران دارای قوانین خوبی در حوزه سلامت است و برنامه 5 ساله توسعه کشور شما قوانین خوبی به تصویب رسانده است.

وی در پایان بر تجمیع تلاش های گسترده در ایران برای دستیابی به پوشش همگانی سلامت تاکید کرد.

تاریخ درج1392:11:28
کلمات کلیدی
بازدید778
گروهاخبار عمومي