منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 413 نفر
بازدید دیروز: 492 نفر
تعداد کل بازدید: 905846 نفر

مشاهده شماره خبر1349

عنواناعتراض انجمن شیراز به سرانه ماما و پاسخ آن و توضیحات انجمن پزشكان عمومي ساري در همين خصوص
متن

رییس محترم ستاد کشوری پزشک خانواده شهری و رییس مرکز توسعه شبکه

 

جناب آقای دکتر مقیمی

 

 

 

با سلام و احترام؛

 

به اطلاع می رسانیم که یکی از مصوبات 16/10/92 آن ستاد مبنی بر اختصاص 12 درصد از کل مبلغ قرارداد به دستیار ماما در جهت رفع مشکل جذب ماما در استان فارس علاوه بر اینکه گامی به عقب در اصلاح سرانه پزشکان خانواده محسوب می گردد. مشکلات اجرایی را نیز دامن خواهد زد که عبارتند از:

 

1- ضمن اینکه دستیار ماما نیز بایستی در برنامه پزشک خانواده به حق و حقوق واقعی و قانونی خود دست یابد. “با توجه به اذعان کلیه مسئولان مبنی بر ناکافی بودن سرانه جاری” اختصاص 12 درصد از کل سرانه باعث نارضایتی بیشتر پزشکان خانواده می­گردد. لازم به ذکر است که طبق نظر مسئولین قبلی ستاد کشوری پزشک خانواده، پرداختی به دستیار در حد قوانین اداره کار بوده است و براساس مصوبه فعلی گاهی تا دو برابر افزایش می یابد.

 

2- تعیین مبلغ مورد نظر که براساس درصد تعریف شده است برای مطب هایی که بیماران کمی دارند دریافتی دستیار تا حد غیرقابل قبولی تنزل می یابد.

 

پیشنهاد ما این است که از ابتدای سال 93 با افزایش مکفی میزان سرانه، حق و حقوق دستیار به صورت جداگانه و مستقیماً به خود وی پرداخت شود و فعالیت ایشان نیز با بسته خدمتی تعریف شده و مسئولیت تام در ارایه داروهای مجاز توسط فرد ماما صورت گیرد و پزشک و ماما هر 6 ماه یک بار در انتخاب یکدیگر به عنوان همکار اختیار داشته باشند. بدیهی است این روش با سرعت بیشتری به جذب ماما در مطب پزشک خانواده کمک خواهد کرد.

 

همچنین با توجه به قول مساعد جناب آقای دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت و درمان مبنی بر حضور پزشکان عمومی و انجمن­ها در ستادهای تصمیم­گیری پزشک خانواده، این نوع تصمیم­گیری در دولت تدبیر و امید بسیار دور از انتظار انجمن­های علمی و صنفی است. بدیهی است تصمیمات اینچنینی موجب دلسردی پزشکان خانواده خواهد شد.

 

لازم به ذکر است که مسئولین وزارتخانه، مجریان استان و پزشکان خانواده سه ضلع غیرقابل انکار در تصمیم­گیری­ها و پیشبرد این برنامه 
می­باشند و پزشکان خانواده و انجمن­های صنفی عمومی بیشترین دغدغه را در اصلاح و پیشبرد طرح دارند.

 

                            با تشکر

 

                    دکتر ابوالفضل بهجو

 

رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز


پاسخ جناب آقای دکتر مقیمی

 

شماره: 312/14644

 

تاریخ: 1392/11/14

 

جناب آقای دکتر ایمانیه

 

رییس محترم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فارس

 

موضوع: پاسخ به درخواست رییس محترم هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز

 

با سلام و احترام

 

بازگشت به نامه شماره 2064 مورخ 92/11/12 رییس محترم هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز که پیوست می باشد به استحضار می رساند:

 

سرانه ای که تاکنون بابت انجام بسته خدمات سلامت در نظر گرفته شده، مبلغی است که در ازای خرید کل بسته خدمت از پزشکان خانواده به آنان تعلق می گرفت. بدیهی است خدماتی که در بسته خدمت برای مامای همکار پزشک در نظر گرفته شده است، بخشی از بسته خریداری شده از پزشک توسط سازمان های بیمه گر است.

 

بازدیدهای انجام شده از استان های مجری برنامه شامل فارس و مازندران توسط وزارت بهداشت و وزارت رفاه همگی حاکی از آن بوده است که به ویژه در استان فارس تعداد قابل توجهی از پزشکان خانواده محترم طرف قرارداد برنامه، با ماما همکار، قرارداد نبسته اند و یا در صورت عقد قرارداد، حقوقی بسیار کمتر از حقوق شایسته شرح وظایف آنان به ماماهای طرف قرارداد خود، می دهند.

 

بدون شک حقیقت موجود در پس این واقعیت آن است که یا بسته خدمات ماما نادیده انگاشته شده و به مردم ارایه نمی شود در حالی که سرانه آن به پزشک پرداخت می گردد و یا اینکه این خدمات در قبال حق الزحمه بسیار پایین به مردم ارایه می شود که نتیجه هر دو این واقعیت ها پایین آمدن سطح رضایت مردم و کم توجهی به حقوق جمعیت تحت پوشش می باشد که در قبال محدودیت در دریافت خدمت، نوید برخورداری از مراقبت های سلامتی مدون و برنامه ریزی شده، به آنان داده شده است.

 

شایان ذکر است سرانه اختصاص یافته به برنامه در سال 93 مجدداً مشمول افزایش سالانه خواهد شد تا بدین ترتیب سرانه برنامه در حد اعتبارات در اختیار، به رقم واقعی نزدیک تر گردد.

 

خواهشمند است دستور فرمایید مکاتبه مذکور برای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز ارسال گردد.

 

دکتر داود مقیمی

 

سرپرست مرکز مدیریت شبکه


SARIGP(انجمن پزشكان عمومي ساري)

1- بسیار خوشحالیم که بالاخره به یکی از پرسش های مکرر ما مبنی بر تعریف میزان سرانه متعلقه به «ماما» پاسخ داده شد، هر چند جای تعجب است که این پاسخ بجای انجمن شیراز برای دانشگاه ارسال شده!!! همچنان منتظر می مانیم تا پاسخ پرسش های دیگرمان مبنی بر «نحوه محاسبه سرانه» ، «نحوه محاسبه تعداد افراد تحت پوشش» ، «نحوه محاسبه سهم خدمات جنبی در کل سرانه» ، «نحوه بررسی و پایش» ، «معیارهای پایش»و ... را نیز دریافت کنیم، انشاءا... !

2- گمان نمی کنیم چه در فارس و چه در مازندران، حتی 10% از مفاد «02»نیز اجرا گردد. امیدواریم برای این تخلفات که حتی در «آسیب شناسی طرح» دو استان، بخصوص مازندران، به صراحت به آنها اشاره شده نیز، چاره اندیشی شود!

3_ در «پروتکل اجرایی سیستم ارجاع و پزشک خانواده» پیشنهادی انجمن پزشکان عمومی ساری، تمام این مشکلات با شفافیت دیده و برای آن تدبیر اندیشیده شده است. امیدواریم، حداقل آن را مطالعه و به آن گوشه چشمی داشته باشید!

4- همکاران ما در فارس احتمالا در جریان نیستند که پرداخت قانونی به یک فرد دارای مدرک کارشناسی، شامل حقوق و مزایا و بیمه و ... طبق قانون کار نزدیک به یک میلیون تومان است!

5- افزایش سنواتی «تعرفه» ، چه در بخش خانواده و چه غیر آن، «حق»مسلم پزشکان است، نه یک «لطف» در حق آنان!

6- در حالیکه شایسته بود به پاس دگرگونی زیربنایی که پزشکان خانواده در سیستم سلامت کشور ایجاد خواهند کرد، و با توجه به منافعی که آنان در این سیستم نوین برای سازمان های بیمه گر ایجاد خواهند کرد، حق و حقوقشان بر اساس تعرفه های واقعی که قطعا بیش از تعرفه های مصوب فعلی است، محاسبه و به آنها پرداخت گردد، اما همچنان به آنها وعده«نزدیک شدن به تعرفه واقعی»، آنهم در حد «اعتبارات در اختیار» که اتفاقا منابعش هنوز ثابت نیست، داده می شود. راستی، یکی از سوالاتمان را دوباره تکرار می کنیم: سرانه واقعی پزشک خانواده چقدر باید باشد؟!!!

«حق یارتان»

 
تاریخ درج1392:12:02
کلمات کلیدیپزشك خانواده
بازدید1715
گروهاخبار عمومي