منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 9 نفر
بازدید امروز: 484 نفر
بازدید دیروز: 298 نفر
تعداد کل بازدید: 904920 نفر

مشاهده شماره خبر1368

عنوانتشریح سیاستهای سازمان غذا و دارو از زبان مدیر کل اداره دارو
متن

داروغذا: نبود پروتکل درمان بیماری ها موجب تجویز غیرمنطقی دارو می شود

دارو غذا:مرکز اطلاعات دارویی و مدیریت و اقتصاد دارو و سلامت

 

 

تهران - ایرنا - مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو گفت: به علت تدوین نشدن راهنما و پروتکل های درمان بیماری ها و نبود ضمانت اجرای قانون برای متخلفین از برخی پروتکل ها و راهنماهای بالینی تجویز دارو، با تجویز غیرمنطقی و مبتنی بر شواهد دارو از سوی پزشکان مواجه هستیم.

 

تشریح سیاستهای سازمان غذا و دارو از زبان مدیر کل اداره دارو«مهدی پیرصالحی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: پزشکان به عنوان افراد موثر در هزینه های بخش سلامت و هزینه های خانوار و بیماران، معمولا دیدگاه اقتصادی به درمان بیمار ندارند و فقط براساس تشخیص و سلیقه خود عمل می کنند.

وی ادامه داد: در صورت تدوین گایدلاین ها(رهنمود) و پروتکل های درمانی و تصویب قوانین ضامن اجرای آنها، می توان به احیای نظام سطح بندی و حفظ و بهره مندی صحیح از منابع دیگر سلامت امیدوار بود.

پیرصالحی با بیان اینکه ورود دارو به فهرست رسمی داروهای کشور منوط به پروتکل بررسی و تایید شورای بررسی و تدوین داروهای ایران است، افزود: این شورا با بررسی مستندات علمی هر مولکول دارویی و دریافت نظر خبرگان مرتبط درخصوص لزوم اضافه شدن این مولکول به فهرست دارویی کشور براساس ایمنی و اثربخشی و انجام مطالعات اقتصادی دارو، برای بررسی هزینه اثربخش بودن دارو به نسبت درمان ها و داروهای مشابه در مورد ورود دارو به فهرست تصمیم گیری می کند. 

دیناروند با انتقاد از نحوه تجویز و مصرف دارو در کشور گفت: متاسفانه در کشور تجویز و مصرف دارو به درستی صورت نمی پذیرد.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد، تجویز و مصرف منطقی دارو با فرهنگ سازی قابل حل است که باید نسبت به گذشته با جدیت و شدت بیشتری حرکت کرد. 

دیناروند افزود: برخی پزشکان در نسخه خود اقلام دارویی را که تجویز می کنند خیلی زیاد است و گاهی اوقات ممکن است بیماری به دارویی نیاز نداشته باشد اما پزشک از ترس اینکه بیمار سواد پزشکی وی را زیر سووال نبرد اقدام به تجویز دارو می کند.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: قیمت پایین دارو نیز در تجویز و مصرف غیرمنطقی بی تاثیر نیست و چون داروی تولید داخل از قیمت پایینی برخوردار است، پزشکان و بیماران برای تجویز و مصرف آن غیرمنطقی رفتار می کنند.

تاریخ درج1392:12:04
کلمات کلیدیسیاستها
بازدید819
گروهاخبار داروئي