منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 9 نفر
بازدید امروز: 425 نفر
بازدید دیروز: 403 نفر
تعداد کل بازدید: 910853 نفر

مشاهده شماره خبر1505

عنوانرئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اعلام آمادگی همکاری با وزارت آموزش و پرورش، گفت: نظام پزشکی این آمادگی را دارد که در بحث آموزش همگانی سلامت وارد شود.
متن

به گزارش داروغذا به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا زالی در نشست مشترک با دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی کشور علاوه بر وظایف قانونی خود بعنوان جایگاه و نهاد صنفی، خدماتی در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی دارد.

وی یکی از وظایف سازمان‌ نظام پزشکی را مسئولیت پذیری اجتماعی برشمرد و افزود: یکی از مباحث مطرح در مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان نظام پزشکی بعنوان یک نهاد صنفی و غیر دولتی با وظایفی که در حوزه‌ی پزشکی دارد می‌تواند در ترویج آموزش همگانی سلامت موثر باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تاکید بر ضرورت ارایه‌ و افزایش کیفیت خدمات در ساماندهی آموزش همگانی سلامت گفت: چنانچه در این زمینه فرصت مناسبی فراهم نشود در مواردی ورود به آموزش همگانی در حوزه سلامت تهدیدزاست.

زالی با بیان اینکه در بحث آموزش همگانی باید بکوشیم منابع اصیل، متقن و مبتنی بر شواهد علمی و بالاخره مطابق با ذائقه‌ی فرهنگی به مردم ارائه دهیم، ادامه داد: ما برنامه‌های مختلفی را در خصوص ترویج آموزش همگانی سلامت در دستور کار داریم که تاکنون در این باره با دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی تماس گرفته شده است.

وی افزود: به عنوان مثال با هلال‌احمر تفاهمنامه‌ای در ارتباط با امداد و نجات و داوطلبان به امضا رسید که این تفاهم‌نامه مباحث ترویجی و آموزشی، توانمندسازی و امداد و دیگر موارد این چنینی را شامل می‌شود.


رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اعتقاد به اینکه این سازمان می‌تواند با دیگر سازمان‌ها در حوزه‌ی آموزش همگانی مشارکت داشته باشد، گفت: بدنه‌ی تشکیل دهنده جامعه پزشکی افراد فرهیخته‌ای هستند که در هر حوزه‌ی تخصصی صاحب نظرند و به نظر می‌رسد افزایش سطح سلامت مردم به ویژه جوانان و نوجوانان اهمیت فراوانی دارد.

زالی با اشاره به تغییر سیمای بیماریهای کشور و الگوی زندگی گفت: نخستین تأثیر این تغییرات متوجه نسل جوانی است که هم اکنون نوباوگان ما هستند.

وی ادامه داد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری سبک زندگی بحثی است که باید از ابتدا در حوزه‌ی آموزش به آن توجه کرد بنابراین تصور می‌شود ما می‌توانیم در مسائل سلامت جسمی، روانی معنوی و اجتماعی در کنار شما باشیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه با ظرفیت‌سازی فراوان در مجموعه‌ی نوباوگان و مسئله پژوهش می‌توان سطح سواد سلامت آحاد جامعه به ویژه محصلین را افزایش داد، افزود: این نسل نسلی است که چالش‌های فراسوی متفاوتی را در حوزه‌ی سلامت تجربه می‌کنند.

زالی با اشاره به بحث واکسیناسیون، بیماریهای واگیردار و این که در آینده مردم جامعه با بیماریهای قلب و عروق و حوادث ترافیکی بیشتر مواجه می‌شوند، گفت: این مباحث به همراه مباحث اجتماعی نیازمند آموزش است از این‌رو آمادگی خود را برای همکاری با مجموعه‌ی وزارت آموزش و پرورش با استفاه از ظرفیت متکثر جامعه‌ی پزشکی در حوزه‌ی آموزش همگانی با محوریت قرار دادن برنامه‌های آموزشی مناسب اعلام می‌کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت توانمندسازی دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف ادامه داد: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت بزرگ دستگاه معظم آموزش و پرورش با توجه به پیشینه‌ی خوب در آموزش و پرورش کشور در سالم‌سازی دانش‌آموزان کوشا باشیم که این موضوع قطعاً وجهه‌ی همت شما نیز هست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه از برنامه‌های ما در این حوزه ساماندهی امور سلامت در مدارس است،‌ افزود: این موضوع می‌تواند به آموزش بهداشت‌یاران منجر شود و یا در مباحثی چون غربالگری که هم‌اکنون از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است اقدام جدی انجام داد.

وی با اعتقاد به اینکه کوریکولوم (برنامه‌های آموزشی) شاکله اصلی تأمین برنامه‌ی آموزش و پرورش است، گفت: ما می‌توانیم در ارتقاء کوریکولوم (برنامه‌‌‌های آموزشی) حوزه‌ی سلامت کمک کنیم بعنوان مثال می‌توانیم از ظرفیتهای مختلف جامعه‌ی پزشکی استفاده کرد و تغییرات ساختاری محتوا و متن مرتبط با حوزه‌ی پزشکی و سلامت ایجاد کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: بعنوان مثال اگر امروز شما می‌خواهید در خصوص HIV‌/ ایدز یک پکیج و پروتکل مناسب ترویجی بهداشتی و درمانی تدوین کنید می‌توانید از ظرفیت‌های سازمان نظام پزشکی بهره‌مند شوید.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم کوریکولوم‌های آموزشی را ساماندهی، طراحی، روز آمد و ارتقا  دهیم گفت: ما می‌کوشیم در فضای نوین نظام پزشکی نگاهی راهبردی داشته باشد و وظایفش را در حوزه‌ی مسئولیت‌ اجتماعی ایفا کند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه در حوزه‌ی آموزش همگانی می‌توان در حوزه‌ی مدارس نگاه ویژه‌ای داشت، گفت: این به مثابه‌ی سرمایه‌گذاری برای نسل آینده است.

زالی پیشگیری، ارتقا سلامت و توانمندسازی را از محورهای سیاست‌های کلان سلامت کشور برشمرد و افزود: قرار  است این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شود که البته خوشبختانه در مجمع  تشخیص مصلحت نظام هم مصوب  شده است اینکه نگاه فرد به سلامت خود باشد به تعبیر دیگر خودمحوری در حوزه‌ی سلامت فرد است.

وی ادامه داد: این بدان معناست که فرد از خود مراقبت کند و بخش‌های خود مراقبتی می‌تواند به عنوان شاکله‌ی اصلی مطرح شود که البته بسیاری از بحث‌های خود مراقبتی در مباحث نوین مراقبت در جهان از مدارس آغاز شده است که از آن جمله بحث self care یا خود مراقبتی در حوزه‌ی دانش‌آموزان شکل گرفت.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه ما می‌توانیم در این زمینه هم فعالیت‌های مشترکی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشیم، گفت: علاوه بر آموزش همگانی ساماندهی پکیج‌های درسی در بحث حضور جامعه‌ی پزشکی در مدارس برای ارتقاء، ترویج و... از دیگر موارد مشارکت با وزارت آموزش و پرورش است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به درمان دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج گفت: با کمال افتخار ما در خدمتتان هستیم و باید مدلی طراحی شود و با مجموعه‌ی دوستان در بنیاد بیماری‌های خاص وارد مذاکره شویم و به راهکارهایی در این باره برسیم.

زالی با بیان اینکه باید فرآیند تسهیل یافته سیستماتیکی برای این گروه تعریف شود، گفت: در خصوص طب مدارس هم باید عنوان کرد که طب مدارس در قالب رشته تخصصی در کشور نداریم اما می‌توانیم در صورت خواست شما شبکه‌ی پزشکان مدارس را به صورت مشترک راه اندازی کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: می‌توانیم برای پزشکانی که از طریق شبکه پزشکان وارد شدند دوره‌های 3 تا 4 ماهه پودمانی تعریف کنیم.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز با تاکید بر ضرورت توسعه‌ مشارکت به عنوان یکی از سیاستهای وزارت آموزش و پرورش گفت: کمبود اعتبارات و کسری پایان سال از معضلات این وزارتخانه است.

وی با بیان اینکه در گزینش پزشکان در آموزش و پرورش به مسائل فرهنگی تأکید بسیاری داریم، ادامه داد: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک حاکمیت با ملت است.

فانی با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور بر بحث پیشگیری و دستور ویژه در این‌باره گفت:ما هم‌اکنون در 105 هزار محل(مدرسه) دانش‌آموز داریم که حاکی از وسعت و گستردگی این وزارتخانه است.

وی با تقدیر از مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه آمادگی خود را برای امضای یادداشت تفاهم همکاری با این سازمان با رعایت همه‌ی ملاحظات را اعلام کرد.

وزیر آموزش و پرورش غربالگری دانش‌آموزان، آموزش ضمن خدمت مراقبین بهداشت و آموزش 30 تا 40 ساعته ویژه‌ معلمان را از فصول مشترک همکاری فیمابین آموزش و پرورش و سازمان نظام پزشکی کشور برشمرد.

وی افزود: مدارس مناطق روستایی و دور افتاده بیشتر نیازمند خدمات بهداشتی درمانی است و گفت: بردن خدمات تخصصی درمانی به مناطق روستایی عین عدالت است.

بر اساس این گزارش، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه با اشاره به وجود 5700 مربی بهداشت در مدارس شهری و استفاده از بهورزان در مناطق روستایی گفت: این افراد مسائل مرتبط با بهداشت مدارس را تعقیب می‌کنند.

وی راه‌اندازی پایگاههای سلامت مربوط به مدارس،‌ توجه به بهداشت آب، محیط و بهداشت فردی، غربالگری و شنوایی و بینایی‌سنجی و بهداشت دهان و دندان را از موضوعات پیگیری شده در بخش بهداشت مدارس دانست و گفت: سازمان استثنایی کشور هم شناسنامه‌های سلامت را با هزینه‌ی سالانه یک میلیارد تومان برای دانش‌آموزان صادر می‌کند که در آن وضعیت سلامت دانش‌آموزان جدیدالورود ثبت و در مقاطع بعدی تکمیل می‌شود سلامت دانش‌آموزان به لحاظ جسمی، اسکلتی و راست قامتی بررسی و ثبت می‌شود.

حمیدی با اشاره به اجرای طرح "مدد محرومان" ویژه‌ سازمان نظام پزشکی توسط "مجمع امدادگران و پزشکان داوطلب" ارائه‌ خدمت توسط این افراد در اقصی نقاط کشور را کاری بس ارزنده برشمرد و افزود: از این نهضت می‌توان در مدارس محروم استفاده کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود 2200 پزشک در آموزش و پرورش گفت: اطلاعات این پزشکان باید با گذراندن دوره‌های آموزشی به روز شود.

حمیدی ایجاد رشته تخصصی طب مدارس را پیشنهاد داد و اظهار امیدواری کرد سازمان نظام پزشکی کشور این موضوع را جزو سرفصلهای خود بیاورد.

حجت الاسلام دکتر محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از سازمان نظام پزشکی بابت احساس مسئولیت اجتماعی در ادامه یکی از وظایف آموزش و پرورش را تربیت دانش‌آموزان در حوزه‌ی سلامت و بهداشت دانست و گفت: در برنامه‌ی درسی ملی 11 حوزه‌ی یادگیری از جمله بهداشت و سلامت و تربیت بدنی  وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون برای دانش‌آموزان 40 ساعت آموزش بهداشت و درمان داریم، ادامه داد: آموزش و پرورش نسبت به نظام‌سازی سلامت از سالهای قبل احساس مسئولیت کرده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در برنامه‌های درسی فرهنگ سلامت مقدم بر نظام سلامت است، افزود: از این‌رو برای نهادینه کردن آن از مقطع ابتدایی و حتی پیش‌دبستانی فعالیت‌ها را آغاز کردیم.

تاریخ درج1392:12:20
کلمات کلیدیآموزش و پرورش
بازدید992
گروهاخبار عمومي