منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 346 نفر
بازدید دیروز: 403 نفر
تعداد کل بازدید: 910774 نفر

مشاهده شماره خبر1524

عنواناعلام آخرین تصمیمات وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده در سال 93
متن

معاون بهداشتی وزیر بهداشت آخرین برنامه‌های این وزارتخانه را برای اجرای طرح پزشک خانواده در سال 93 اعلام کرد و از اجرای برنامه مراقبت‌های اولیه برای 8.5 تا 9 میلیون حاشیه‌نشین کلانشهرها خبر داد.

به گزارش داروغذا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی‌اکبر سیاری در نشست خبری که به مناسبت اعلام برنامه‌های وزارت بهداشت در سال 93 ترتیب داده شده بود، با تاکید بر اینکه خود ما بیشترین نقش را در زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌ها و حفظ سلامت خود بازی می‌کنیم، اظهار کرد: هیچ عاملی نمی‌تواند به اندازه خود انسان در عدم مصرف سیگار و الکل، رفع آلودگی هوا، تغذیه صحیح و کاهش استرس موثر باشد.

وی ادامه داد: خود ما هستیم که عامل 21 هزار تصادف و سانحه ناشی از رانندگی می‌شویم. جای این سؤال باقی است که چگونه می‌توان از آمار380 هزار مرگی که به علت بیماری‌ها در سال اتفاق می‌افتد، کاست و 10 سال بر میزان عمر افراد اضافه کرد؟

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بزرگی در توانمندسازی مردم برای صیانت از سلامت خودشان بر عهده دارند، عنوان کرد: هر انسان اگر دچار اختلالات آناتومی و نقایص ژنتیکی نباشد، می‌تواند حدود 80 سال در سلامت کامل زندگی کند. مابقی بیماری‌ها و مرگ‌هایی که اتفاق می‌افتد به عوامل محیطی و اکتسابی در بروزشان نقش دارد.

سیاری ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی وزارت بهداشت در حوزه معاونت بهداشت، توانمندی مردم است تا بتوانند سلامتی خود را حفظ کنند و آن را ارتقا بخشند. ما به طور گسترده در سال آینده بحث خود مراقبتی که شعار هفته جهانی سلامت است را به طور جدی دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از امر ارتقای سلامت و پیشگیری از بروز بیماری‌ها، حمایت کرده‌اند و رئیس‌جمهور نیز مقوله سلامت را یکی از اولویت‌های خود در دولت یازدهم قرار داده است، گفت: با وجود این حمایت‌ها می‌توانیم همکاری‌های بین بخشی را به استمداد طلبیده و در کنار آن با بهره‌مندی از مشارکت خود مردم، به اهداف در نظر گرفته شده برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها دست یابیم. البته وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند ماموریت بزرگی که برای سلامت 75 میلیون ایرانی بر عهده‌اش گذاشته شده است را به تنهایی انجام دهد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: 75 درصد عوامل اثرگذار بر سلامت خارج از حیطه اختیارات وزارت بهداشت است. مشکل فقر، بیکاری، دسترسی به مواد غذایی، ازدواج و طلاق، رفتارهای پرخطر، حوادث، ناامنی و آلودگی‌های محیطی از جمله همین عوامل اثرگذاری هستند که در حیطه اختیارات وزارت بهداشت قرار ندارد.

سیاری با بیان اینکه اولین برنامه دکتر هاشمی در سمت وزیر بهداشت در دولت یازدهم، جذب حمایت‌های سیاسی و دولتی برای نظام سلامت بود که خوشبختانه محقق شده است، اظهار کرد: دومین برنامه دکتر هاشمی نیز ساماندهی بازار دارویی کشور بود که توانستیم از این بحران نیز به سلامت عبور کنیم. درواقع حل مشکل کسری بودجه، تشکیل ستادی برای حل بحران دارو و بازسازی، نوسازی و توسعه شبکه بهداشتی درمانی کشور سه راهکار پیش‌بینی شده اساسی برای وزارت بهداشت بود که بخشی از آنها محقق شده و مابقی در دست پیگیری است.

وی در زمینه نوسازی و توسعه شبکه بهداشتی درمانی کشور که در حیطه وظایف معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار می‌گیرد، توضیح داد: در این خصوص تمام اطلاعات کشور را جمع‌آوری کردیم. از تمام خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی روستایی، امکانات موجود، فضاهایی که در اختیارشان قرار دارد و تجهیزاتی که دارند شهر به شهر و روستا به روستا بازدید کرده و اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری کردیم و برنامه‌هایی را در این خصوص تدوین کرده‌ایم که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

برنامه وزارت بهداشت برای رفع کمبود نیرو در مناطق محروم

کمبود 5600 بهورز برای ارائه خدمت در نظام سلامت

معاون بهداشتی وزارت بهداشت به تامین نیروی انسانی برای مناطق محروم نیز اشاره کرد و گفت: 7500 پزشک برای مناطق محروم مورد نیاز بود، در حالی که 4000 پزشک در مناطق محروم خدمت می‌کنند. در راستای رفع این کمبود، اعتبار 35 میلیارد تومانی را فراهم کرده و هزار پزشک را به سیستم تزریق کردیم.

سیاری به کمبود 5600 نفری بهورز در کشور اشاره کرد و گفت: برآوردهای لازم برای این کمبودها انجام شد. درواقع پیش‌بینی کردیم که برای ارتقای سیستم، لازم است مراکز آموزشی بهورزی ارتقا یابد. در همین زمینه با همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت رشته‌ای در شورای گسترش تحت عنوان کارشناسی ارشد آموزش پزشکی راه‌اندازی شد و 780 مربی بهورزی در هشت دانشگاه از سال آینده مشغول به تحصیل می‌شوند تا بتوانند به امر آموزش بهورزها بپردازند.

وی افزود: همچنین به تدریج مراکز بهورزی را به مجتمع‌های آموزش عالی سلامت در استان‌ها تبدیل خواهیم کرد.

آخرین تصمیمات وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده در سال 93

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه به تبیین برنامه‌ها و تصمیمات وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشک خانواده در سال آینده پرداخت و گفت: فوریت دوم ما پس از نوسازی شبکه بهداشتی درمانی، پزشک خانواده بود. در این راستا آسیب‌شناسی‌های لازم انجام شد و مسؤلان مجری طرح پزشک خانواده در استان‌ها و همچنین مسؤلان دستگاه‌های ذیربط را دعوت کردیم و نقشه راه پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس را تعیین کردیم. بر این اساس برنامه اجرایی نسخه 02 پزشک خانواده در دست بازنگری است و تا اوایل سال آینده آماده خواهد شد.

سیاری افزود: البته برنامه پزشک خانواده در این دو استان تا سطح یک اجرا شده بود و سطح دو و سه آن که شامل سیستم ارجاع و پیگیری وضعیت بیمار تا بهبودی است، به اجرا درنیامده بود. قصد داریم برای این دو استان که در مجموع پنج تا شش میلیون جمعیت دارند، سطح دو و سه پزشک خانواده را نیز اجرا کنیم که قطعا دستاورد بزرگی خواهد بود.

وی با بیان اینکه پزشک خانواده از سال 84 در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت به اجرا درآمد که آن هم به سطح دو و سه نرسید، گفت: تلاش می‌کنیم سطح یک برنامه پزشک خانواده را برای روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت تکمیل کنیم. زیرا اعتبارات لازم در نظر گرفته شده تا علاوه بر تخصیص یک درصد ارزش افزوده، صندوق بیمه‌ روستایی 66 درصد رشد پیدا کرده است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: برای دسترسی به خدمات سلامت برای 23 میلیون روستایی اعتبار خوبی در نظر گرفته شده، ما به دنبال کیفیت بهبود خدمات، کاهش هزینه از جیب مردم و افزایش رضایت آنها هستیم.

برنامه مراقبت‌های اولیه برای 9 میلیون حاشیه‌نشین کلانشهرها از سال آینده

وی با بیان اینکه برنامه بعدی ما برای پزشک خانواده، توسعه آن به شهرستان‌های کم جمعیت خواهد بود، گفت: درواقع برنامه پزشک خانواده در یک شهرستان از هر استان پیاده خواهد شد. برآورد جمعیتی ما برای ارائه خدمت در این 31 شهرستان، هشت میلیون نفر است. همچنین قصد داریم برنامه‌ای را برای دسترسی به مراقبت‌های اولیه برای 8.5 تا 9 میلیون نفر حاشیه‌نشین کلانشهرها از سال آینده اجرا کنیم.

به گفته سیاری، در حال حاضر برنامه‌ای برای تغییر عنوان پزشک خانواده نداریم.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه به ماموریت بعدی این معاونت پیرامون ارتقای توانمندی مدیران زیرمجموعه اشاره کرد و گفت: 1200 مدیر در سیستم خدمت ارائه می‌کنند که برنامه آموزشی برای آنها طراحی کردیم. ضوابط انتخاب و انتصابشان را تدوین کرده‌ایم و سال آینده اجرایی می‌کنیم. همچنین آیین‌نامه نظارت و ارزشیابی نوشته شده است و چندین تیم نظارتی به استان‌ها اعزام شده‌اند.

وی در ادامه به بروزرسانی بیش از 100 برنامه مرابتی بهداشتی همانند واکسیناسیون در کشور از سال آینده اشاره کرد و گفت: درواقع با توجه به برنامه پنجم توسعه، نیازسنجی مردم و تعهدات بین‌المللی که داریم، در حال تدوین برنامه عملیاتی چهار ساله خود هستیم که تا چند روز آینده نهایی خواهد شد.

سیاری در بخش دیگری از سخنانش درباره بیماری‌های غیرواگیر، گفت: مشکل اصلی ما در زمینه بیماری‌های غیرواگیر، به رفتار خود مردم بازمی‌گردد. 70-60 درصد مرگ و میرها ریشه در رفتار خود مردم دارد. ما برنامه‌ای را در اداره بیماری‌های غیرواگیر طراحی کرده‌ایم که بتوانیم بر اساس آن از مرگ و میر زودرس با کمک خود مردم جلوگیری کنیم.

وی در ادامه به طرح یک پرسش پرداخت و گفت: چرا 91 هزار نفر به علت سکته قلبی، 43 هزار نفر به علت سکته مغزی، 30 هزار نفر به علت سرطان و 21 هزار نفر به علت حوادث جان خود را در سال از دست می‌دهند؟

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزود: ریشه این مرگ و میرها در رفتارهای تغذیه‌ای ناصحیح، سبک غلط زندگی، تحرک کم، مصرف سیگار و آلودگی هوا است که منجر به فشار خون، قند بالا، چربی خون، دیابت، افسردگی و استرس خواهد شد که همه اینها قابل پیشگیری و کنترل هستند و کنترل این بیماری‌ها جز از طریق توانمندسازی خود مردم برای تغییر رفتارشان محقق نخواهد شد.

 

تاریخ درج1392:12:23
کلمات کلیدی
بازدید737
گروهاخبار عمومي