منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 176 نفر
بازدید دیروز: 492 نفر
تعداد کل بازدید: 905609 نفر

مشاهده شماره خبر1540

عنوانداروخانه‌ها باید مکمل‌های تقویتی با تجویز پزشک ورزشی ارائه دهند
متن

کارشناس مسئول کمیته تجویز منطقی دارو معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مکمل‌های تقویتی و داروهای مجاز در داروخانه‌ها به وزرشکاران باید تنها با تجویز پزشک ورزشی ارائه شود.

به گزارش داروغذا به نقل از خبرگزاری تسنیم، مجید حنیفه در همایش آشنایی با داروهای نیروزا، سوءمصرف و مخاطرات آن که با حضور 500 نفر از مربیان بهداشت و تربیت بدنی آموزش و پرورش استان در مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد، اظهار کرد: این همایش به منظور تجویز و مصرف منطقی مکمل‌ها و خودداری از مصرف داروهایی که از مبادی غیررسمی تهیه می‌شود، برگزار شده است چرا که مصرف این دارو با گذشت زمان موجب بروز عوارضی در ورزشکاران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه داروخانه‌ها تنها مرکز مجاز توزیع پودرها، مکمل‌ها و داروهای نیروزا با نسخه تجویز پرشک هستند، گفت: پودرها و مکمل‌هایی که خارج از شبکه توزیع رسمی و یا بدون تجویز متخصص مربوطه و به صورت نابه‌جا و خودسرانه عرضه و مصرف می‌شوند، علاوه بر اینکه حاوی ترکیبات و مواد غیرهمجاز هستند، در اثر مصرف نابه‌جا عوارض و پیامدهای ناگواری برای مصرف کننده به دنبال دارد.

کارشناس مسئول کمیته تجویز منطقی دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان تغییرات در پوست، ریزش مو در آقایان و پرموئی در زنان، کلفتی صدا در خانم‌ها، بزرگ شدن غیرطبیعی برخی از اندام‌ها و رشد ناهمگون استخوان‌ها را از جمله عوارض خارجی مصرف داروها و مکمل‌های نیروزا برشمرد و افزود: این داروهای هورمونی و انرژی‌زا زمینه ابتلا به اعتیاد را در جوانان بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: افسردگی، پرخاشگری، خودکشی، سکته قلبی و مغزی، نارسایی کبد، کلیه و قلب، دیابت، سرطان خون، پوکی استخوان،ازدیاد و کاهش فشار خون، لرزش دست و پا، درد مفاصل، تههوع، تشنج، شوک، کما و درنهایت مرگ از دیگر عوارض مصرف نابجای مکمل‌‌های پروتئینی است.

حنیفه داروها و مکمل‌های نیروزا را شامل ناندرولون، تستوسترون، استانوزولول، متاندوین، هورمون رشد، سوماتروپین، کلنبوترول، آمفتامین، کراک، اکس، کوکائین، دگزامتازون، پردنیزلون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، الکل، انسولین، کراتین، افدرین و کلومیفن دانست و افزود: اگر این مکمل‌ها زیر نظر پزشک مصرف نشود در مصرف کننده عوارض جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.

وی به ورزشکاران توصیه کرد که قبل از استفاده از مکمل‌های ورزشی حتما با یک پزشک ورزشی مشورت کنند و دستور مصرف دارو را بگیرند چرا که هر گونه دارو و ترکیبات غیرمجاز که توان و کارآیی فرد را از افزایش دهد با روح ورزشکاری در تعارض بوده و شرایط ناعادلانه‌ای را ایجاد و دوپینگ محسوب می‌شوند.

حنیفه با اشاره به اینکه معاونت غذا و دارو در حیطه آموزشی و نظارت در عرصه کاهش عوارض داروهای انرژی‌زا اقدام می‌کند، عنوان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله فعالیت‌هایی است که در این عرصه انجام می‌شود در این راستا تاکنون سه کارگاه برای مدیران باشگاه‌های بدنسازی استان همدان برگزار شده است.

وی افزود: اقدامات نظارتی نیز از دیگر فعالیت‌های معاونت غذا و دارو است که در این راستا براساس گزارش بازرسی مردم و شناسایی محل و مراکز عرضه غیرمجاز نسبت به تعطیلی این مکان‌ها اقدام می‌شود.

مسئول واحد نظارت بر دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز در این همایش اظهار کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان الگوگیری از مربیان تربیت بدنی دارند باید بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را از طریق مربیان مدارس منتقل کنیم.

مرضیه مساعد افزود: هیچ باشگاه بدنسازی اجازه عرضه داروهای غیرمجاز را ندارند و داروهای مجاز با تجویز پزشک ورزشی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: در بیشتر کشورها الزامی برای درج محتویات دارو بر روی بسته وجود ندارد و بنابراین برخی از داروها فاقد برچسب اصلات هستند و ممکن است عوارض و مسمومیت‌های بسیاری برای مصرف‌کننده ایجاد کنند.

 

تاریخ درج1392:12:24
کلمات کلیدیمكمل
بازدید760
گروهاخبار داروئي