منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 12 نفر
بازدید امروز: 514 نفر
بازدید دیروز: 388 نفر
تعداد کل بازدید: 903425 نفر

مشاهده شماره خبر1637

عنوانپژوهشگران دانشگاه کلمسون کارولینای شمالی نانوحامل دارویی جدیدی برای رها سازی هوشمند دارو ساختند که می تواند برای درمان بیماری های قلبی مورد استفاده قرار گیرد.
متن

داروغذا: به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مشکلات قلبی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان است.

محققان دانشگاه کلمسون به رهبری نارن ویاواهار امیدوارند که با استفاده از نانو ذرات پیشرفته بتوانند در کنار روش های دیگر به درمان بیماران قلب کمک کنند.

نارن ویاواهار می گوید: رگ های سالم از ساختارهای الیافی شکلی تشکیل شده اند که موجب بروز خاصیت ارتجاعی در رگ ها می شود. این رگ ها مانند لاستیک، توانایی کشیده شدن دارند و می توانند دوباره به حالت اولیه باز گردند.

می توان از این الیاف ارتجاعی برای دارورسانی به بخش های مختلف قلب استفاده کرد.

نانوحامل دارویی که در این پروژه ساخته شده، دارای پوششی از جنس پروتئین های چسبنده است که به دیواره رگ های آسیب دیده قلاب می شود. پس از اتصال به ناحیه آسیب دیده، نانو حامل، دارو را به آهستگی رها سازی می کند. این نانوحامل می تواند به نحوی طراحی شود که داروهای مختلفی را در محل آسیب دیده رها سازی کند. یکی از این داروها پاکلیتاکسیل است که داروی ضد رشد سلولی است. این دارو از رشد غیرمعمول سلول ها در محل آسیب دیواره رگ ها جلوگیری می کند.

در حالت عادی محل آسیب دیده به نحوی ترمیم می شود که برخی سلول های مازاد نیز در سطح آن تشکیل می شود و این سلول ها خود مسیر حرکت خون در رگ ها را محدود می کنند.

نارن ویاواهار می افزاید: در این پروژه آنتی بادی هایی در سطح حامل دارو قرار دادیم که به راحتی می توانند به محل مورد نظر در بدن متصل شوند.

نکته جالب توجه در این سیستم رهاسازی آن است که نانوحامل تنها به بخش های آسیب دیده رگ متصل می شود و رگ های سالم دست نخورده باقی می ماند.

آدیتی سینها از محققان این پروژه می گوید: این نانو حامل دارویی می تواند به صورت اختصاصی تنها به رگ های آسیب دیده بچسبد و رهاسازی دارو را به آرامی انجام دهد.

تاریخ درج1393:01:17
کلمات کلیدی
بازدید552
گروهاخبار داروئي