منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 326 نفر
بازدید دیروز: 484 نفر
تعداد کل بازدید: 902849 نفر

مشاهده شماره خبر1649

عنوانگزشی کوچک ، تهدیدی بزرگ؛ شعار روز بهداشت جهانی 2014
متن

مدیر کل دفتر بهداشت ومدیریت بیماریهای دامی گفت: با توجه به نقش موجودات کوچک همچون مگس ها ، پشه ها ، کنه ها و حلزون های آب شیرین در ایجاد ضایعات و خسارات اقتصادی، روز بهداشت جهانی سال 2014 با شعار «گزشی کوچک، تهدیدی بزرگ »اعلام شد.

به گزارش سازمان دامپزشکی کشور، عبدالامیر رضایی افزود: این حشرات قادرند برخی از بیماریهای دامی را از دام به دام یا انسان و از منطقه ای به منطقه ای دیگر منتقل کنند.

وی ادامه داد: این موجودات می توانند با تکثیر و تزاید تصاعدی در فصول مناسب سال به ویژه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و در مناطقی که دسترسی به آب تازه مشکل بوده و سیستم های بهداشتی مناسب وجود ندارد سلامتی دام ها را در محیط نگهداری آن ها و یا در مراتع به مخاطره انداخته و در صورت عدم پیشگیری ، توانایی از بین بردن ذخایر ژنتیکی در دامهای اهلی و حیات وحش را نیز دارا باشند.

وی اظهار داشت: بنابراین با توجه به اینکه رابطه بین محیط روستایی و فعالیت های دامداری نزدیک تر شده، ارتباط بین حیوانات و انسانها در حال تغییر است، ضرورت دارد در راستای کاهش اصولی جمعیت ناقلین و وقوع بیماریهای دامی منتقله از طریق آنها و تامین بهداشت دامی و بهداشت عمومی تلاش پیگیر، مستمر و هدفمند صورت گرفته و اقدامات لازم در امر پایش و مراقبت از آنها بعمل آید.

وی افزود: توسعه تجارت منطقه ای و جهانی، گسترش حمل و نقل و جابجایی انسان و دام در جهان، چالش های محیطی متشکل از تغییرات آب و هوایی، گسترش شهرسازی و دیگر عوامل دخیل روی انتقال بیماری های منتقله توسط ناقلین در کشور های پاک و آلوده تاثیر گذاشته و در برخی موارد موجب بروز بیماریهای ناشناخته، نوپدید و بازپدید می شود.

وی گفت: بدیهی است که طی سالهای اخیر با تقویت سیستم مراقبت از بیماریهای دامی و انجام عملیات واکنش سریع و بهره گیری از آزمایشگاههای مجهز دامپزشکی و دیگر موسسات علمی و تحقیقاتی، برقراری اقدامات قرنطینه ایی همچنین تشکیل کمیته های راهبردی علمی و اجرایی در سطح سازمان دامپزشکی میزان بروز و تلفات برخی از بیمارهای عفونی واگیردار و غیرواگیردار و انگلی منتقله از ناقلین بطور چشمگیری تقلیل یافته که از این طریق ضمن کاهش خسارات اقتصادی و ارتقا امنیت غذایی شیوع و بروز برخی از بیماریهای زئونوز نیز به حداقل رسیده است که از آن جمله می توان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) اشاره کرد .

رضایی تصریح کرد: هم اکنون سازمان دامپزشکی کشور با شناخت و توسعه مبارزه منطقی، علمی و با رعایت اصل حفظ شرایط زیست محیطی علیه بیماریهای منتقله توسط ناقلین کوچک VECTOR-BORNE DISEASES به صورت بیولوژیکی یا شیمیایی برنامه ریزی دارد و در نظر دارد این برنامه ها را برای سال های آینده نیز توسعه دهد.

تاریخ درج1393:01:18
کلمات کلیدی
بازدید587
گروهاخبار عمومي