منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 416 نفر
بازدید دیروز: 388 نفر
تعداد کل بازدید: 903327 نفر

مشاهده شماره خبر1665

عنواندکتر کامران باقری لنکرانی : منشور نظام سلامت؛ حرکت به سوی عدالت در بهداشت و درمان
متن

رهبر معظم انقلاب، امسال را بعنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده‌اند.

بر این اساس همه نیروهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و نهادهای ستادی برای تحقق این نیاز ضروری کشور که ایشان- با درایت کامل و نگاه همه جانبه به نیازهای توسعه‌ای کشور - آن را تشخیص داده‌اند، باید بسیج شوند. 
روز گذشته نیز در ادامه این راهبرد، معظم له سیاست‌های کلی نظام سلامت را با نگاه ویژه به رفع محرومیت از بیماران نیازمند به دولت ابلاغ کردند. توسعه کمی و کیفی بیمه‌های درمانی، برنامه‌ریزی برای تبدیل ایران به قطب پزشکی منطقه و جهان اسلام و رفع نیاز‌های بیماران به خدمات پزشکی و بهداشت و درمان از جمله محورهای برجسته و اعلام شده توسط ایشان در این نقشه راه است. 
گرچه رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاست‌های کلی «سلامت» را- که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است - ابلاغ کرده‌اند اما با توجه به اشراف ایشان به مشکلات مردم در حوزه نظام سلامت باید همه وزارتخانه‌ها و نهادهای مسؤول و نیز دلسوزان نظام سلامت این تبیین سیاست‌ها را در جهت رفع مشکلات آحاد مردم به عنوان آغازی برای ایجاد عزم ملی در این راستا، مد نظر قرار داده و برای تحقق آن تلاش کنند. 
تحکیم زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید مواد اولیه دارویی، واکسن، محصولات زیستی و ملزومات و تجهیزات پزشکی دارای کیفیت و استاندارد بین‌المللی نیز از مهمترین محورهای مورد اشاره رهبر فرزانه انقلاب در این منشور نظام سلامت می‌باشد. 
کمبود اعتبارات و نبود همپوشانی در بحث بودجه‌ها و هزینه کرد آن از مسائلی است که طی سالهای اخیر نظام سلامت از آن رنج برده است. اما کمک دولت برای تامین دارو و امیدوار بودن برای کاهش قیمت آن از جمله 
چشم انداز‌هایی است که همزمان با بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی شاهد بوده‌ایم و می‌توان برای رفع مشکلات مردم در بحث بهداشت و درمان به آن توجه نمود. 
در این رابطه باید اذعان کرد یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیر توجه دلسوزان و سیاست گذاران نظام سلامت و حتی سیاست گذاران ستادی مرتبط با بخش سلامت را به خود جلب نموده است، نابرابری‌ها و تفاوت‌هایی است که در بین نقاط مختلف جغرافیایی، دهک‌های مختلف درآمدی و طبقات اجتماعی - اقتصادی در برخورداری از خدمات بهداشت و درمان ایجاد شده که به هیچ وجه توجیه ندارد و باید بر اساس فرمایشهای رهبر فرزانه انقلاب به سمت عدالت سلامت پیش برویم. 
در سه دهه گذشته، پیشرفت‌های بسیار چشمگیری در عرصه بهداشت و درمان کشور و رشد دانش پزشکی به وجود آمده است؛ موفقیتهایی در حیطه‌های درمان و آموزش و نیز غربالگری و اقدامات پیشگیرانه که در ‌‌نهایت خروجی آن به صورت بهبود وضعیت شاخصهای تندرستی اعضای جامعه هدف نمایان شده است. 
در این رابطه کاهش مرگ و میر کودکان، کاهش مرگ و میر مادران، پوشش کامل واکسیناسیون و نیز بهبود وضعیت دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی را می‌توان از جمله این جهش‌ها برشمرد که در نقشه راه سلامت نیز مورد اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و بر تداوم آنها تا رسیدن به نقطه مطلوب در منطقه تاکید شده است. بدون تردید ابلاغ سیاستهای کلی نظام سلامت که می‌توان از آن به منشور و نقشه راه نظام سلامت یاد کرد، گام بلندی برای آغاز راهی است که به عدالت و توسعه سلامت در کشور منتهی می‌شود.

تاریخ درج1393:01:20
کلمات کلیدی
بازدید556
گروهاخبار عمومي