منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 186 نفر
بازدید دیروز: 579 نفر
تعداد کل بازدید: 912627 نفر

مشاهده شماره خبر1851

عنوانبسته‌های بیمه‌ای دولت در فاز دوم هدفمندی؛ تنفس مردم در بیمارستان‌ها آسان‌تر می‌شود؟
متن

اعلام تخصیص بودجه‌های خبرساز از سوی مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و همچنین روسای سازمان‌های بزرگ بیمه‌گر حکایت از تغییر در سیاست‌های کلان دولت دارد...

همیشه پای "بیمه‌ها" در میان است. تقریبا غیرممکن است از وزیر و وکیل و کارشناس گرفته تا پزشک و بیمار، از هزینه‌های سنگین درمان صحبت کنند، اما بحث بیمه‌ها را پیش نکشند. در این میان عده‌ای از ناکارآمدی بیمه‌ها برای پوشش خدمات گلایه دارند، عده‌ای بر لزوم تقویت آنها تاکید می‌کنند و در مقابل بیمه‌ها نیز از کمبود اعتبارات نالان‌اند.

با توجه به اینکه سال‌هاست "درمان ارزان" به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، روحانی بیمه شدن آحاد مردم و کاهش هزینه‌های درمان را سرلوحه شعارهای انتخاباتی خود در بهار سال گذشته قرار داد و پس از به دست گرفتن سکان هدایت دولت اقداماتی را در راستای تحقق این شعار در پیش گرفت که اولویت دادن به سلامت مردم در بودجه سال 93 و تخصیص 12 هزار میلیارد تومان از درآمدهای ناشی از اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به این حوزه از جمله اساسی‌ترین آنهاست.

به گزارش داروغذا به نقل از ایسنا، اعلام تخصیص بودجه‌های خبرساز از سوی مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه و همچنین روسای سازمان‌های بزرگ بیمه‌گر حکایت از تغییر در سیاست‌های کلان دولت دارد.

رشد 66 درصدی اعتبارات سازمان بیمه سلامت در بودجه 93 در صدر این اخبار قرار می‌گیرد. در همین راستا محسنی بندپی با اشاره به جزئیات اعتبارات بخش‌های مختلف سازمان بیمه سلامت ایران در لایحه بودجه می‌گوید: بودجه بیمه درمان روستایی و عشایری این سازمان از 1100 به 2300 میلیارد تومان، بودجه بیماران خاص از 215 به 430 میلیارد تومان، بودجه بیمه درمان برای افراد بیکار از 236 به 700 میلیارد تومان در سال 93 افزایش یافته است و مجموع بودجه این سازمان به بیش از پنج هزار میلیارد تومان می‌رسد.

از سوی دیگر، نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز از اختصاص بودجه 48 هزار میلیارد تومانی به این سازمان خبر می‌دهد و می‌گوید: از این میزان حدود 12 هزار میلیارد تومان برای بخش درمان، 29 هزار میلیارد برای پرداخت مستمری و مابقی نیز برای طرح‌های عمرانی و سایر هزینه‌های تامین اجتماعی هزینه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: همچنین 120 میلیارد تومان برای مسکن، وام ازدواج و وام تحصیلی در بودجه سازمان برای مستمری‌بگیران مصوب خواهد شد که پس از تدوین آئین‌نامه‌های آن در خدمت مستمری بگیران و بیمه شدگان قرار خواهد گرفت.

با وجود افزایش سقف مستمری افراد تحت پوشش صندوق‌های بیمه‌ای مختلف، وعده مسئولان برای افزایش تعهدات بیمه‌ای و زیرپوشش بردن خدمات پیشگیرانه و سلامت محور، هنوز هم نگرانی‌هایی درباره عدم تخصیص کامل منابع حاصل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش سلامت و همچنین هزینه‌کرد نامناسب بودجه و هدررفت آن وجود دارد.

در این میان مسئولان برنامه‌های متفاوتی برای حل مشکلات نظام سلامت و بهبود ارائه خدمت به جامعه تحت پوشش خود با توجه به منابع مالی اختصاص یافته دارند.

بیمه شدن 6 میلیون ایرانی، اجرای نظام ارجاع، ماندگاری پزشکان و ...

محسنی بندپی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، اجرای قانون بیمه همگانی بر اساس بند الف قانون برنامه پنجم توسعه را اولویت اصلی سازمان بیمه سلامت در سال جاری می‌داند و می‌گوید: بر اساس قانون بیمه همگانی و اجباری که از سال 73 مصوب شده است، باید همه افراد جامعه دارای بیمه همگانی باشند. در همین راستا با تزریق 800 میلیارد تومان از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها، ثبت نام را برای پوشش بیمه‌ای تمامی افراد فاقد بیمه در کشور از اول اردیبهشت ماه آغاز کرده‌ایم.

وی بالا بردن سطح خدمت دریافتی توسط بیمه شدگان را به عنوان اولویت اساسی دیگر سازمان بیمه سلامت بر می‌شمرد و می‌گوید: بالا بردن کیفیت آموزشی و اجرایی شدن نظام ارجاع و پزشک خانواده از دیگر برنامه‌های سازمان بیمه سلامت ایران است و با توجه به جمع‌بندی سازمان بیمه سلامت ایران با وزارت بهداشت به لحاظ تامین منابع مالی به سمتی گام برمی‌داریم که همه مراکز بهداشتی و درمانی که در آن‌ها کمبود پزشک به عنوان یک نگرانی و دغدغه ایجاد شده، ساز و کاری فراهم کنیم تا پزشکان با برخورداری از امکانات لازم و بالا رفتن حقوق و مزایای‌شان به خدمت در مراکز درمانی بپردازند.

افزایش اعتبار دفترچه‌های بیمه و کاهش سهم مردم از پرداخت هزینه‌های درمان

ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تلاش دولت برای کاهش سهم مردم در هزینه‌های درمان می‌افزاید: بخشی از درآمد حاصل از انصراف مردم برای دریافت نقدی یارانه‌ها به ارتقای بخش سلامت اختصاص خواهد یافت. همچنین یک درصد از سهم مالیات ارزش ‌افزوده قرار است به موضوع سلامت مردم تخصیص یابد.

وی از دیگر خدمات ارزشمند دولت طی هشت ماه گذشته را افزایش سرانه درمان روستائیان از پنج هزار تومان به 16 هزار و 600 تومان دانسته و می‌گوید: پیشتر به اعتبار دفترچه‌ها توجه نمی‌شد اما امروز با افزایش ارزش سرانه، اعتبار دفترچه‌ها نیز افزایش می‌یابد. سرانه بیمه جامعه شهری نیز به 21 هزار و 500 تومان ارتقا یافته است.

ربیعی می‌افزاید: در واقع دولت درصدد است که هزینه از جیب بیمار را کاهش دهد و نگذارد بیمار به غیر از رنج بیماری نگرانی دیگری را تحمل کند. در همین راستا، شورای عالی بیمه نیز در دولت تدبیر و امید نشست‌های متعددی برگزار کرده است. در موضوع بیمه نیاز به اصلاح ساختارها داریم و برای این منظور شورای راهبری اصلاح ساختار بیمه را در وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون طراحی کرده‌ایم. همچنین کمیته‌های مختلفی طراحی شده و دفترچه‌های بیمه هم به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌روند.

به گزارش ایسنا، پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف قرارداد از سوی سازمان‌های بیمه‌گر و بروز شدن روند پرداخت این معوقات که در بهبود گردش مالی ارائه کنندگان خدمات سلامت تاثیر بسزایی دارد نیز از جمله اقداماتی است که طی چند ماهه اخیر به انجام رسید.

حرکت به سمت واقعی شدن تعرفه‌های درمان

میدری، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ایران دارای پروتکل‌های درمانی خوبی نیستیم، اظهار می‌کند: شورای عالی بیمه در حال حاضر به سمت ساماندهی پروتکل‌های درمان و واقعی کردن قیمت تمام شده خدمات حرکت می‌کند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تعرفه‌های درمان در شورای عالی بیمه معین شده است و پس از طرح و تصویب در جلسه هیئت دولت ابلاغ خواهد شد که حکایت از رشد بیش از 40 درصدی تعرفه‌ها در بخش‌های مختلف دارد.

چتر حمایتی بیمه‌های اجتماعی بر سر اقشار آسیب‌پذیر

نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی در سال 89، مجلس تصمیم گرفت با در دستور کار قراردادن موضوع هدفمندی یارانه‌ها چتر حمایتی خود را از طریق بیمه‌های اجتماعی، مساعدت‌های اجتماعی و بازار کار برای اقشار آسیب‌پذیر فراهم کند می‌گوید: متاسفانه دولت در اجرای مرحله اول این قانون، بیشتر به سمت مساعدت‌های اجتماعی که به صورت پرداخت‌های نقدی صورت می‌گرفت، رفت، اما در فاز دوم جهت‌گیری بیشتر به سمت بیمه‌های اجتماعی و توانمندسازی افراد از طریق گسترش این بیمه‌هاست.

وی می‌افزاید:‌ برای موضوع رفاه اجتماعی و گسترده کردن چتر حمایت اقشار آسیب‌پذیر با همگانی کردن بیمه‌ها دولت مبالغ مشخصی در قالب تبصره 21 قانون بودجه سال 91 تعیین کرده است که از محل هدفمندی یارانه‌ها به آنها دست پیدا خواهد کرد.

تدوین بسته‌های 9 گانه خدمتی از سوی وزارت بهداشت و تقویت بیمه‌ها

هاشمی، وزیر بهداشت به تدوین 9 بسته ویژه ارتقای سلامت برای بخش‌های مختلف بدنه بهداشت و درمان کشور اشاره می‌کند و حمایت ویژه از قشر آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه برای پرداخت هزینه‌های درمانی و حق بیمه‌ها و یکپارچه سازی بیمه‌ها را نیز در ردیف سرفصل‌های درنظر گرفته شده برای بسته‌های خدمتی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ناتوانی بیمه‌ها در تامین هزینه‌های پرداختی منجر به خارج کردن چتر حمایتشان از برخی امکانات دارویی درمانی می‌شود، تاکید می‌کند: یکی از سرفصل‌های مهم وزارت بهداشت تامین 90 درصد اقلام دارویی و درمانی مورد نیاز بیماران در بخش‌های بستری است که در این صورت سهم 37 درصدی فرانشیز به 10 درصد کاهش می یابد.

ورود خدمات پیشگیرانه سلامت به لیست بیمه‌ها

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شنبه هفته جاری درباره پوشش بیمه‌ای بخشی از خدمات پیشگیرانه توسط بیمه‌ها می‌گوید: اقدامات خوبی طی این مدت انجام شده و شورای عالی بیمه تعدادی از آزمایش‌های ژنتیک را برای جلوگیری از معلولیت‌ها مصوب کرده و تحت پوشش بیمه برده است، البته آزمایش‌های پیشگیرانه دیگری نیز در دستور کار است.

ربیعی ادامه می‌دهد: همچنین برخی خدمات پیشگیرانه دهان و دندان نیز وارد لیست تعهدات بیمه شد که این بیماری‌ها هزینه‌های زیادی دربر داشتند. سایر خدمات پیشگیرانه نیز به مرور بررسی و با هماهنگی وزارت بهداشت به لیست خدمات بیمه‌ای اضافه می‌شوند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز در آخرین اظهار نظر خود درباره نظام سلامت می‌گوید: امروز درمان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم است. برخی مردم که از نظر وضعیت اقتصادی در طبقه متوسط و بالا قرار دارند، اگر فردی از خانواده‌شان به برخی بیماری‌های با هزینه‌های بالا مبتلا شود، گاهی به زیر متوسط و حتی به مرحله خط فقر نزدیک می‌شوند. هزینه‌های درمان مطلوب هیچ‌کسی نیست و با هیچ استانداردی هم مورد قبول نیست.

جهانگیری با بیان اینکه منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به بخش‌هایی توجه ویژه دارد که بهداشت و درمان از جمله این بخش‌هاست می گوید: در مجموع 10 هزار میلیارد تومان بودجه به این بخش در سال جاری اختصاص می‌یابد.

تنفس مردم در فضای بیمارستان‌ها آسان‌تر خواهد شد؟

در حالی که مسئولان از کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت با تدوین و عملیاتی کردن برنامه‌های موثری که مرور آنها در بالا رفت، خبر می‌دهند و اختصاص بودجه‌های مناسب برای بخش سلامت را فرصتی ارزشمند قلمداد می‌کنند، باید منتظر ماند و دید که آیا طی چند ماه آینده تنفس مردم در فضای بیمارستان‌ها آسان‌تر خواهد شد؟

تاریخ درج1393:02:10
کلمات کلیدی
بازدید823
گروهاخبار عمومي