منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 331 نفر
بازدید دیروز: 463 نفر
تعداد کل بازدید: 900711 نفر

مشاهده شماره خبر542

عنواندر نشست وزیر و معاونان با کمیسیون بهداشت مجلس مطرح شد؛ تأكيد بر افزايش منابع نظام سلامت در بودجه 93 /درخواست از مجلس براي كمك به رفع چالش‌هاي نظام سلامت
متن

در نشست وزیر و معاونان با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بر افزایش منابع نظام سلامت در بودجه 93 و ادامۀ رایزنی با مجلس برای پیگیری مطالبات این حوزه تأکید شد.

 به گزارش خبرنگار وب­دا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه بر حمایت طلبی نظام سلامت از کمیسیون بهداشت و درمان و سایر نمایندگان مجلس از این حوزه تأکید کرد و گفت: وزارت بهداشت مشکلات عدیده‌ای ناشي از کمبود بودجه‌ها دارد و اميدواريم با اهتمام دولت و مجلس، بودجه سال آینده بهتر از امسال باشد.

 

بودجه فعلي سلامت هيچ برنامه توسعه‌اي را پوشش نمي دهد

 دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به بررسی بودجه سال آینده نظام سلامت در کمیسیون های دولت افزود: بودجه ای که برای سال جاري پیش‌بینی شده است هیچ برنامۀ توسعه ای را پوشش نمی دهد.

وی ادامه داد: البته بنده همانطور که قول داده ام برای توسعه شبکه بهداشت و اجرای برنامه های نظام سلامت با همکارانم برنامه هایی را تدارک دیده ایم ولی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می خواهیم در روند تصویب بودجه سال آينده، نظام سلامت را حمایت کنند تا بتوانیم این برنامه ها را عملیاتی کنیم.

 

عدم تخصيص منابع، اجراي برنامه‌هاي حوزه سلامت را دچار مشكل مي‌كند

مشاور عالي وزير بهداشت نيز در اين نشست اظهار داشت: احكام خوبي در برنامه پنجم توسعه در حوزه سلامت وجود دارد ولي براي اجراي آن احكام منابع كافي وجود ندارد.

دكتر داود دانش جعفري افزود: از منابع مربوط به هدفمندي يارانه‌ها، طبق قانون بودجه، بايد امسال 5 هزار ميليارد تومان در اختيار بخش سلامت قرار مي‌گرفت ولي امكان تأمين اين بودجه براي دولت فراهم نشده است.

وي افزود: در صورتي كه منابع پيش‌بيني شده براي حوزه سلامت، به اين حوزه اختصاص نيابد، بخشي از اقدامات و برنامه‌هايي كه بايد انجام شود دچار مشكل مي‌شود.

وي در ادامه خواستار تعامل و همفكري اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس براي حل مسايل بودجه‌اي و تامين منابع كافي در حوزه سلامت با توجه به بالا بودن هزينه‌هاي آموزشي و طرح‌هاي عمراني وزارت بهداشت كه همواره جزء مطالبات نمايندگان مجلس بوده است، شد.

ضرورت خلق منابع جديد با اولويت بهداشت بر درمان

دكتر حسينعلي شهرياري رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز در اين نشست با اشاره به دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري و نيز ساير مسئولان ارشد كشوري براي حوزه سلامت اظهار داشت: بايد منابع جديد با اولويت بهداشت بر درمان به منظور كاهش هزينه‌هاي درماني خلق كنيم.

وي افزايش ماليات بر درآمدهاي كالاهاي آسيب‌رسان به سلامت و افزايش عايدات ناشي از قيمت سوخت و حامل‌هاي انرژي و اختصاص اين افزايش قيمت صرفاً به حوزه سلامت و ارائه اين پيشنهادات در قالب لايجه را از جمله راهكارهاي پيشنهادي براي افزايش منابع حوزه سلامت عنوان كرد.

هزینه 47 تا 55 هزار میلیارد تومانی در بخش سلامت

 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداش در این نشست با ارائه گزارشی با عنوان «وضعیت منابع نظام سلامت در سال گذشته، اکنون و سال آینده»، گفت: سال گذشته رقمی بین 47 تا 55 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت کشور هزینه شده است كه بخش قابل توجهي از آن هزينه توسط مردم پرداخت شده است.

وی افزود: برای هر یک درصدی که بخواهیم از هزینه های جیب مردم کاهش دهیم باید 500 میلیارد تومان بودجه در اختیار داشته باشیم که این کار را بیمه ها یا دولت باید انجام دهند.

وی بیان داشت: هزینه کرد بخش سلامت سه مشکل اساسی دارد، اول اینکه سهم ما از تولید ناخالص ملی 5.6 درصد و بسیار کم است، دوم اینکه منابع پولی بخش سلامت بد تأمین می شود و بیمه ها نقش کمرنگی در تأمین آن دارند و سوم اینکه همین منابع اندک نیز بد هزینه می شوند.

 

بیمارستان ها یارانه که نمی گیرند یارانه هم می دهند!

 معاون توسعه مدیریت اضافه کرد: طنز تلخ این قصه اینجاست که نه تنها به بخش درمان یارانه ای تعلق نمی گیرد بلکه این بیمارستان ها هستند که با هزينه کرد از جیب شخصی خودشان به مردم یارانه می دهند.

دکتر حریرچی گفت: طی این سال ها 966 پروژه عمرانی در نظام سلامت شروع شده که شامل احداث 279 بیمارستان جدید با 43 هزار تخت، 90 دانشکده جدید با متراژ 55 هزار متر مربع، 55 خوابگاه دانشجویی، 179 پروژه بهداشتی، 326 پروژه درمانی، 39 پروژه آزمایشگاهی و 38 پروژه اورژانس است که سرجمع بالغ بر 6 هزار و 640 میلیارد تومان می شود.

وی افزود: با بودجه های کنونی که در اختیار داریم تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها 25 سال طول می کشد.

وی از پیش بینی افزایش حقوق 15 درصدی کارکنان در سال 93 توسط دولت خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون تنها 50 میلیارد تومان از بودجۀ 2 هزار میلیاردی اجرای برنامه پزشک خانواده به وزارت بهداشت داده شده است.

وی در خاتمه سخنانش از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خواست همچون همیشه پشتیبان نظام سلامت باشند.

در این نشست دکتر شهریاری، دکترمرندی، دکتر عزیزی، دکتر عباسی، دکتر میرگلوبیات، دکتر عالی، دکتر تأمینی و دکتر خضری از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به بیان نقطه نظرات خود در خصوص مشکلات مالی نظام سلامت و ارائه پيشنهادها و راهكارهاي لازم پرداختند که اهم این نظرات به این شرح بود: ضرورت توجه به برنامه های بهداشتی و پیشگیری به جای درمان، خلق منابع جدید، اصلاح الگوی مصرف، لزوم واقعی شدن تعرفه های پزشکی، ضرورت تجمیع بیمه‌ها، ادامۀ اجرای برنامه پزشک خانواده بعد از آسيب‌شناسي، ضرورت بازنگری در بودجه‌ریزی و مصرف منابع، ضرورت تحقق قانون برنامه مبنی بر اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه ها به نظام سلامت، توجه بیش از پیش به عدالت در سلامت، بهره گیری از فرصت های مالیاتی برای تقویت منابع مالی سلامت، افزایش سرانه سلامت، تقویت بیمه ها، تغییر و اصلاح رویکردها و اصلاح روندهای آموزشی.

تاریخ درج1392:09:06
کلمات کلیدیافزایش منابع
بازدید1517
گروهاخبار عمومي