منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 7 نفر
بازدید امروز: 314 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 901766 نفر

مشاهده شماره خبر643

عنوانوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین وضعیت برنامه "پزشک خانواده و نظام ارجاع" را تشریح کرد.
متن

آخرین وضعیت "پزشک خانواده و نظام ارجاع" ؛

  لزوم اجرای آزمایشی برنامه پزشک خانواده و گسترش آن پس از رفع مشکلات مربوطه

به گزارش وب دا؛ دکتر سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا‌ ضمن اشاره به چالش‌های برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و گلایه‌های ارایه دهندگان خدمات در این برنامه که در دولت دهم استارت آن در حدود 9 استان کشور زده شد، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر آن که پیش از این قرار بود چراغ پزشک خانواده هر هفته در یک استان روشن شود، این برنامه در وزارت بهداشت دولت یازدهم چه سرانجامی خواهد داشت، گفت: چراغ پزشک خانواده هنوز هم روشن است اما فیتیله آن کمی پایین کشیده شده است.

وی در ادامه توضیحاتش در این باره گفت: هنگام شروع کارمان در وزارت بهداشت، مواجه بودیم با حدود 9 استان که «پزشک خانواده» اسما در آن‌ها آغاز شده بود که البته یکی از آنها تهران بود. این برنامه در تهران تا مرحله‌ای پیش رفت که تنها 300 هزار نفر در آن ثبت نام کرده بودند و هیچ خدمتی ارایه نمی‌شد.

 

وزارت بهداشت تعریف درستی از تربیت نیرو و ارایه خدمت پزشک خانواده نداشت

دکتر هاشمی به مشکلات ارایه دهندگان خدمات در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اشاره کرد و افزود: پرواضح بود که وزارت بهداشت تعریف درستی از تربیت نیرو و ارایه خدمت پزشک خانواده نداشت و همین امر مشکلات زیادی را برای همکاران ایجاد کرده بود.

وی در این باره افزود: البته سردرگمی هم در این زمینه وجود داشت؛ به طوری که امروز استارت برنامه در یک استان زده می‌شد و دو روز بعد در استانی دیگر. تقریبا کار محتوایی در قالب این برنامه انجام نمی‌شد الا در دو استان فارس و مازندران که البته آن هم به همت روسای محترم استان‌ها و عوامل اجرایی دانشگاه‌های مربوطه بود.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم اجرای آزمایشی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و گسترش آن پس از احصا و رفع مشکلات مربوطه، گفت: متاسفانه این برنامه حتی در دو استان فارس و مازندران هم پایلوت نشد، هر سه سطح آن به اجرا گذاشته شد و نتیجه آن مشکلاتی است که اکنون وجود دارد.

وی به توقف گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و پیگیری این برنامه در دو استان فارس و مازندران اشاره کرد و افزود: از سوی معاونت بهداشتی وزارتخانه دو تیم برای آسیب شناسی این برنامه مامور شده‌اند و نتایج آن به زودی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بی‌تردید لازم است برای آشنایی بیشتر با مشکلات احتمالی در حین اجرا، ابتدا این برنامه به اجرای آزمایشی گذاشته شود.

وزیر بهداشت افزود: هرچند که چگونگی اجرای آزمایشی این برنامه هنوز مشخص نیست اما شاید برای سال 93 شهرهای زیر 50 یا 20 هزار نفر یا یک شهر از هر استان و با اقلیم‌ها فرهنگ‌های مختلف انتخاب شوند. البته در اینکه اجرای این برنامه برای نظام سلامت کشور ضروری است، شکی نیست، اما به این سوال که آیا می‌توان برنامه را در ایران نیز به شکلی اجرا کرد که همان کارکرد کشوری نظیر انگلیس را داشته باشد، هیچ کس نمی‌تواند به روشنی پاسخ دهد.

وی همچنین گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای اجرا به ابزارهای زیادی نیاز دارد؛ با توجه به عادت ایجاد شده در مردم و تخصص‌گرایی، باید فرهنگسازی‌های لازم در این زمینه نیز صورت گیرد. بخشی دیگر نیز به آموزش پزشکی کشور مربوط می‌شود که بی‌تردید باید متحول شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر آنکه قطعا "پزشک خانواده" همه "نظام ارجاع" نیست، افزود: برخی‌ها تصور می‌کنند "پزشک خانواده" همان "نظام ارجاع" است؛ این درحالیست که پزشک خانواده بخشی از زنجیره نظام ارجاع است و البته این زنجیره هنوز کامل تعریف نشده است. به این معنا که در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع برای حاشیه شهرها که وضعیتی بدتر از روستاها دارند، تعریفی نداریم. زمانی جمعیت روستایی ما 70 درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌داد اما اکنون برعکس شده و روستاها بین 25 تا 27 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده و بسیاری از آنها در حاشیه شهرها متمرکز شده‌اند.

وی در این باره افزود: یک سری مراکز بهداشتی سازمان نیافته در حاشیه شهرها وجود دارند که در صورت اجرای برنامه پزشک خانواده، معلوم نیست در چنین مراکزی باید پزشک خانواده مستقر کنیم یا بهورز و .... اکنون در برخی مراکز بهورزها به نوعی به عقب رانده شده‌ و جای آن‌ها پزشک خانواده گذاشته شده است؛ این درحالیست که پیش از این بهورزها کار پیشگیری را خیلی خوب انجام می‌دادند، اما اکنون پزشکی که جایگزین آنها شده شروع به نسخه نویسی کرده؛ اقدامی که هم مردم را بیشتر گرفتار می‌کند و هم هزینه‌ تراشی برای بیمه‌ها دارد. این‌ موارد از جمله مشکلاتی است که در "پزشک خانواده" وجود دارد.

وزیر بهداشت در این باره گفت: در هر حال امروز نمی‌توان دقیق پاسخ سوالات درباره برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را داد. باید منتظر ماند تا نتیجه کارشناسی‌ها مشخص شود.

تاریخ درج1392:09:19
کلمات کلیدیپزشك خانواده
بازدید1114
گروهاخبار عمومي