منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 8 نفر
بازدید امروز: 165 نفر
بازدید دیروز: 531 نفر
تعداد کل بازدید: 901076 نفر

مشاهده شماره خبر648

عنوانمراقب باشید! درکنار عطار نیشابوری ،15000 عطار دیگر درکشور غزل نسخه را می سرایند!!
متن
قدس انلاین گزارش می دهد

تجویز موادمخدرازطرف عطاریها/فعالیت غیرمجاز15هزارعطارباشی/جای خالی نظارت برای حفظ جان مردم!

قدس انلاین-قاانی:افزایش بی حساب وکتاب عطاری ها درشهرهای بزرگ تا انجا پیش رفته که امروزرئیس گروه مطالعات سازمان پزشکی قانونی از فروش مواد مخدر در برخی از عطاریها خبر می دهد.

به گزارش قدس انلاین با غلبه طب جدید بر طب سنتی چند سال پیش کار عطاریها کساد شد اما با اقبال مجدد بیماران به این روش سنتی شاهد رونق دوباره ان در شهرها بودیم بطوریکه در حال حاضر هیچ گونه امار دقیق و موثقی از تعداد عطاریها در کشور وجود ندارد وهمین مساله باعث سوءاستفاده عطاریهای بی مجوز و کاسبکارانه برخی سودجویان شده است. در طی سال های اخیر نیز هرکدام از نهادهای مسئول، وظیفه ساماندهی عطاری ها را بر عهده دیگری انداخته است و هم اکنون معلوم نیست که کدام یک از وزارتخانه های بهداشت، صنعت و تجارت و یا کشاورزی، متولی اصلی نظارت بر فعالیت عطاری های سراسر کشور است.
*فروش مخدر در عطاریها!
در حالی که بسیاری از داروخانه های سطح شهرها از فروش داروهای شیمیایی بدون نسخه پزشک اجتناب می کنند و البته قوانینی هم برای برخورد با داروخانه های متخلف تدوین شده است، اما این قوانین و این گونه نظارت ها در حوزه فروش داروهای گیاهی، سفت و سخت نیست و همین ضعف برخورد با فروشندگان غیرمجاز داروهای گیاهی باعث شده است، بسیاری از عطاری های غیرمجاز، حاشیه امنی برای ادامه فعالیت های غیرقانونی خود احساس کنند.
به گفته دکتر محمدرضا قدیرزاده، رئیس گروه مطالعات سازمان پزشکی قانونی، داروهایی که به عنوان ترک اعتیاد گیاهی در عطاریها فروخته می شود، اکثرا دارای داروهای شیمیایی و اعتیاد آور است و برخی از بیماران معتاد نیز می گویند از این عطاریها، مواد مخدر تهیه می کنند.
او در ادامه سخنانش به فروش مواد مخدر در عطاریها اشاره کرد و گفت: عدم نظارت بر این واحدها باعث شده که فروش مواد مخدر نیز در این مراکز دیده شود. گزارشهای غیر رسمی ما نشان می دهد عطاریها حتی مواد فروشی نیز می کنند. بعضا دیده شده بیماران معتاد، برای تهیه مواد مخدر، آدرس عطاری می دهند. متاسفانه برخورد با عطاریها، چندسازمانی شده و مشخص نیست کدام سازمان باید با آنها برخورد کند و تداخل در حوزه اعتیاد، باعث این مشکلات شده است.
قدیرزاده درباره گستره زمانی مصرف این قبیل داروهای ترک اعتیاد گیاهی گفت: "اینها می گویند در یک ماه ترک می دهند، در حالی که با مصرف کردن این قبیل داروها، میزان مصرف باز هم بیشتر می شود. آنها همچنین تبلیغ می کنند ما از FDA مجوز داریم، به سایت FDA سازمان دارویی آمریکا نیز مراجعه کنید، می بینید چنین داروهایی ثبت نشده و وزارت بهداشت نیز چنین داروهایی را هرگز تایید نکرده است.
وی در تشریح بخشی از یافته های مرکز تحقیقات پزشکی قانونی درباره گیاهان دارویی ترک اعتیاد که در تهران توزیع می شود اظهار کرد: طبق این یافته ها، بیش از 90 درصد از داروهای ترک اعتیاد گیاهی در عطاریها، حاوی داروی شیمیایی دیفنوکسیلات است. همچنین آزمایشهای پزشکی قانونی نشان می دهد فراوانی داروهایی شیمیایی و اعتیادآوری مانند ترامادول و کدئین در داروهای گیاهی ترک اعتیاد که در عطاریها توزیع می شود، به ترتیب 68 و 93 درصد است.
*نسخه‌های غیرمجاز 15 هزار عطارباشی
در شرایطی که چندی پیش جعفر میرفخرایی دبیر انجمن داروهای گیاهی درباره امار عطاریها در کشور اظهار کرد:‌از میان ۲۰ هزار عطاری شناسایی شده در ایران ۴ هزار و ۷۰۰ عطاری به صورت مجاز در ۱۵ استان کشور فعالیت می‌کنند و بقیه غیرمجاز به تجویز دارو می پردازند.
دکتر محمود خدادوست، معاون طب سنتی وزیر بهداشت و رئیس مرکز پزشکی قانونی درباره برخورد با اقدام غیرقانونی عطاریها در عرضه داروهای ترک اعتیاد گفت: عطاریها زیر نظر صنف عطاریها و سقط فروشی ها هستند. این مراکز به صورت غیرقانونی داروهای لاغری، ترک اعتیاد، دیابت، چاقی، ام.اس، انواع و اقسام داروها را عرضه می کنند که بسیاری از داروهای موجود در عطاری، بی نام و نشان است و صرفا با اضافه کردن مقداری آلکالیدهای گیاه "اسفند" سعی می کنند تا رنگ و بوی آن را تغییر دهند. عوارض این کار، ضمن اینکه به نظام سلامت آسیب می رساند و بار اقتصادی زیادی را تحمیل می کند، این است که از باور و اقبال مردم در استفاده از ظرفیتهای داروهای گیاهی سوءاستفاده می شود. هیئت دولت تصویب کرده توزیع داروهای ترکیبی به هر عنوان در عطاریها ممنوع شود. ولی هنوز می بینیم کار انجام می شود و سیستمهای نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید کنترل بیشتری داشته باشند.
دکتی علی شفیعی، رئیس اداره درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز درباره توزیع داروهای ترک اعتیاد گیاهی نیز توضیح داد: در برخی از استانها، برخوردهای خوب و نظاممندی با عطاریها شده است، لیکن در تهران، بحث دیگری وجود دارد. عده ای از افراد، اقدام سودجویانه و غیرقانونی می کنند و عملا مواد فروشی در عطاریها می کنند. طیف فروش این داروها، از مواد مخدر و غیرقانونی شروع می شود و به داروهای تحت کنترل با عرضه غیرقانونی منتهی می شود. این اقدام از سوی عطاریها، دخالت در امور پزشکی نیست، این کار، کاملا غیرقانونی است. در مقطع زمانی خاصی، حتی عرضه ترامادول را در دکه های روزنامه فروشی هم داشتیم. بحث ما، کاهش تقاضا برای مصرف این مواد و گیاهان دارویی ترک اعتیاد است. فروشنده می داند چیزی که می فروشد، داروی گیاهی نیست، ترکیبی من درآوردی است که عوارض دارد. ولی باید کسی که خریدار است، به مراکز رسمی و سیستم سلامت مراجعه کند و سراغ عطاریها نرود.
* نظارت بر عطاری ها را به عهده وزارت بهداشت
عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: بیش از 3 هزار عطاری در تهران بزرگ دایر شده است و بسیاری از این عطاری‌ها داروهایی را برای مردم تجویز می‌کنند در حالی که تجویز بی‌قاعده و قانون داروهای گیاهی ممکن است مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند.
حسینعلی شهریاری وظیفه نظارت بر عطاری ها را به عهده وزارت بهداشت می‌داند و در این باره توضیح می‌دهد: بسیاری از داروهایی که در عطاری‌ها فروخته می‌شود مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید سازمان غذا و دارو برای رفع این مشکل‌ها اقدام کند. البته آماری از تعداد شکایت‌ها نداریم زیرا مردم در مواجهه با این مشکل‌ها باید به وزارت بهداشت مراجعه کنند.
موضوع عطاری‌ها با جان مردم در ارتباط است و به گفته این عضو کمیسیون بهداشت برخی از داروهایی که برای لاغری به فرد می‌دهند ممکن است کشنده باشند زیرا گاهی مواد شیمیایی وارد دارو می‌شود و به نام داروی گیاهی به فروش می‌رسد.

تاریخ درج1392:09:19
کلمات کلیدیعطار
بازدید1376
گروهاخبار عمومي