منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 3 نفر
بازدید امروز: 110 نفر
بازدید دیروز: 544 نفر
تعداد کل بازدید: 898655 نفر

مشاهده شماره خبر6613

عنوانسرانجام طرح "ارائه خدمات جامع به بیماران خاص" چه شد؟
متن

داروغذا: سال‌هاست که از ارائه طرح "ایجاد مراکز جامع ارائه خدمت به بیماران خاصی" مانند هموفیلی‌ها می‌گذرد، اما هر سال این طرح در میان بی‌پولی‌های نظام سلامت گم و وعده اجرایش به سال بعد پاس داده می‌شود.

دارو غذا:مرکز اطلاعات دارویی و مدیریت و اقتصاد دارو و سلامت


دکتر راضیه حنطوش‌زاده - کارشناس هموفیلی اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: خوشبختانه در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و امیدواریم این طرح در ابتدای سال ۹۷ به سرانجام برسد. در حال حاضر وزیر بهداشت با دیدی مثبت از این موضوع استقبال کردند و برای تامین اعتبار این طرح تلاش می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم این مراکز را راه‌اندازی کنیم.

 

وی با بیان اینکه البته در برخی از استان‌ها مانند شیراز، مرکز جامع ارائه خدمت به بیماران خاص، فعالیت‌های مناسبی دارند، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایمان قرار است ۱۰ مرکز دیگر هم در استان‌های مازندران، گیلان، بندرعباس، زاهدان، کرمان، اصفهان، تهران، کرمانشاه و تبریز ایجاد شود.  

حنطوش‌زاده افزود: البته ما در این طرح برنامه‌ای برای ساخت مراکز جدید نداریم، بلکه از ظرفیت مراکز موجود استفاده کرده و خدمات تخصصی مورد نیاز بیماران خاص را به آنها اضافه می‌کنیم. در حال حاضر گاهی شاهدیم که بیمار تالاسمی از زاهدان برای اندازه‌گیری میزان آهن قلب و کبد خود باید به تهران مراجعه کند. بر این اساس قصد داریم در این مراکز همه خدمات و تخصص‌های لازم را ایجاد کنیم. سعی کردیم که در این مراکز همه خدمات را پیش‌بینی کنیم تا مراجعه بیماران به تهران برای دریافت خدمات به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: البته باید توجه کرد که بسیاری از خدمات مورد نیاز بیماران خاص در این مراکز وجود دارد، اما فرآیندها به خوبی اجرا نمی‌شود. طرح ایجاد مراکز جامع هموفیلی در دو فاز پیش خواهد رفت. ما در حال حاضر در زمینه نیروی انسانی مداخله زیادی نکرده‌ایم، بلکه در فاز اول برنامه و بر روی تامین تجهیزات مورد نیاز مراکزی که خدمت و کارشناس یا متخصص مورد نظر را دارند اما تجهیزات لازم آن را ندارند، تمرکز می‌کنیم و تجهیزات لازم را برایشان فراهم می‌کنیم. به عنوان مثال می‌گوییم بیمار تالاسمی باید هر سال یکبار بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی شود؛ این درحالیست که ممکن است در شهری مانند ایرانشهر فرد بینایی‌سنج حضور داشته باشد، اما دستگاه بینایی‌سنجش وجود نداشته باشد، بنابراین در فاز اول این امکانات را فراهم خواهیم کرد. یعنی متناسب با الگویی که از مراکز جامع داریم، خدمات یا تجهیزات مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در اجرای این برنامه قدم به قدم پیش می‌رویم، افزود: فاز اول کار تجهیز مراکزی است که نیروی انسانی مهارت‌دیده دارند. البته ممکن است در سال ۹۷ پیش‌بینی کنیم تا در فاز بعدی مراکزی را به طور کامل بسازیم.

کارشناس هموفیلی اداره بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با بیان اینکه سال‌هاست که این طرح تشریح شده، اما اجرایی نشده است، گفت: خوشبختانه آقای دکتر جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت از این طرح استقبال کردند. به هر حال بیمار حق دارد که به خدمات مورد نیازش دسترسی داشته باشد. در عین حال باید به صورت متمرکز این مراکز را ایجاد کنیم تا بیمار بداند خدمت مورد نیازش در مرکز استانش وجود دارد و با این کار بیماران از سرگردانی نجات می‌یابند. قرار بود این موضوع در اعتبارات ۹۶ دیده شود. امیدواریم در پایان سال ۹۶ این اعتبار داده شود تا در سال ۹۷ آن را اجرایی کنیم.

 

تاریخ درج1396:10:29
کلمات کلیدی
بازدید248
گروهاخبار عمومي