منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 1 نفر
بازدید امروز: 55 نفر
بازدید دیروز: 544 نفر
تعداد کل بازدید: 898600 نفر

مشاهده شماره خبر6615

عنواندکتر محمد بقایی واردات باید در قالب اهداف ملی و منطقه ای باشد
متن

داروغذا: مصاحبه اختصاصی مجله بین المللی SOFW آلمان با دکتر محمد بقایی، مشاور عالی انجمن صنایع شوینده و آرایشی و بهداشتی در باره صنعت کازمتیک در ایران

دوره هایی تاریخی صنعت شوینده و آرایشی و بهداشتی در ایران

تاریخچه 50 ساله صنایع شوینده و آرایشی و بهداشتی در ایران را می توان به 4 دوره تقریبا مجزا تقسیم بندی کرد. اولین دوره، مربوط به قبل از انقلاب اسلامی ایران است که ما در آن شاهد حضور کمپانی های بین المللی و چند ملیتی در ایران هستیم، دوره ایی که در آن برند های چند ملیتی در ایران اقدام به تولید و توزیع محصولات خود می پرداختند.

اما دوره بعدی، دوره بعد از انقلاب است که خود می تواند به سه دوره متفاوت تقسیم بندی شود. دوره اول بعد از انقلاب، دوره دفاع و جنگ است. در این دوره ما تنها به فکر تامین نیاز های اولیه و اساسی مردم بودیم. در این دوره ایران در شرایط تحریم های همه جانبه کشورهای غربی قرار داشت و اولین دغدغه ما دفاع از مرزهای کشورمان بود.

اما دوره دوم بعد از انقلاب دوره پایداری و بازسازی صنعت بود. صنایع، پس از جنگ نیازمند بازسازی بودند. در طول این دوره دانشگاه های ما نیز برای حل مشکلات صنعت دست بکار شدند، اما کشور برای این نوسازی و بازسازی نیازمند سرمایه گذاری و زمان بود .

 اما سومین دوره بعد از انقلاب که هم اکنون نیز در آن قرار داریم دوره توسعه و نوآوری است. در این دوره شاهد آغاز گفتمانی سازنده فی مابین دانشگاه و صنعت هستیم.

شما می دانید صنعت شوینده، آرایشی و بهداشتی صنعتی دانش بنیان است و کشور ما دانشگاه ها، متخصصین و دانشمندان خوب و شناخته شده ایی در زمینه های داروسازی، شیمی ، پزشکی ... دارد. البته در سیزدهمین کنفرانس آسیایی کرمان ما شاهد حضور فعالشان با ارائه مقالات گوناگون بودیم.

امروز صنعت آرایشی و بهداشتی و شوینده ما توان ساخت همه محصولات کازمتیک و شوینده را در ایران دارد و هیچ مشکل جدی و عملی در زمینه فرمولاسیون و تولید محصولات جدید در کشور وجود ندارد.

 

چالش اصلی صنعت محصولات مراقبت شخصی و خانگی در ایران

آن چیزی که امروز برای صنعت ما در ایران مهم است کاهش هزینه های تولید و سربار آن، و همچنین افزایش تولید و بهره وری است که می تواند از طریق انتقال تکنولوژی برطرف گردد. 

 وقتی ما از انتقال تکنولوژی حرف می زنیم، منظور ما انتقال ماشین آلات تولید شامپو، کرم و لوسیون نیست بلکه منظور انتقال تکنولوژی های پیشرفته است که برای ساخت مواد اولیه یا ماشین آلاتی که کیفیت محصولات تولیدی را واقعا افزایش می دهند.

 

آینده نگری برای صنعت شوینده آرایشی و بهداشتی ایران

صنعت ما امروزه منتظر دریافت پیشنهاداتی برای همکاری های مشترک برای تولید محصولات جدید در ایران و صادرات آن به کشور های منطقه و جهان است. البته من فکر می کنم این اتفاق  می تواند با تلاش شرکای تجاری آینده ما در زمینه صادرات برند های داخلی ما به خارج از کشور نیز کامل تر شود. ما توان مطالعاتی و تحقیقاتی فراوانی در دانشگاه های کشور داریم که می تواند در خدمت این اهداف مشترک قرار گیرد. از طرف دیگر شما می دانید ایران دارای منابع منحصر بفردی از گیاهان است که می تواند زمینه تحقیقات و بیزینس مشترکمان باشد .

 نکته شایان ذکر این است که همه می گویند ایران دومین مصرف کننده بزرگ محصولات کازمتیک در خاورمیانه است که البته نکته درستی است اما در کنار این مهم باید توجه کرد که ایران، بزرگترین و بهترین تولید کننده این محصولات در خاورمیانه نیز می باشد.

در حال حاضر بخش بزرگی از بازار ایران در اختیاز کالاهای قاچاق و تقلبی است، اما با سیاست های جدید دولت هر روزه سهم کالاهای قاچاق از بازار درحال کاهش است و مطمئنا این امر سبب بهبود وضعیت تولید و واردات قانونی در کشور در آینده خواهد شد. 

 

حجم بازار ایران

براساس آمارهای موجود، ایران حدود 15 میلیون مصرف کننده محصولات کازمتیک دارد و این جمعیت نیز در حال افزایش است. خانواده های ایرانی  تقریبا 4.5 درصد از درآمد خود را به صورت سالیانه صرف محصولات کازمتیک می نمایند. بر اساس برآورد ها حجم بازار کلیه محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده در ایران حدود 4.2 میلیارد دلار است و در حال حاضر ایران هفتمین مصرف کننده کالاهای کازمتیک در جهان است .

 

حضور کمپانی های خارجی در بازار ایران

 امروزه سیاست دولت در حمایت از شرکتهای داخلی است و کمپانی های جهانی بر اساس الگویی که تشریح شد، می توانند با کمپانی های فعال ایرانی وارد گفتگو و تعامل شوند. ما به عنوان تولید کنندگان  محصولات کازمتیک هرگز مخالف واردات قانونی این محصولات به داخل نیستیم زیرا با حضور آنها ما می توانیم از آنها الگو گرفته و با عقد قرار دادهای مشترک با برندهای بین المللی می توانیم فرصت صادرات محصولاتمان به کشورهای دیگر را نیز بیابیم. اما معتقدیم این واردات کالاهای کازمتیک به داخل کشور باید در قالب اهداف ملی و منطقه ایی که در جهت حمایت از صنعت داخلی است قرار گیرد.

کمپانی های مختلف جهانی می توانند در زمینه های تجهیزات، توسعه خطوط تولید و انتقال تکنولوژی های پیشرفته برای تامین و تولید مواد اولیه نیز با کمپانی های ایرانی مشارکت کنند. البته لازم است یاد آور شویم ما در داخل کشور شرکت های تولید کننده ماشین الات و تجهیزات خوبی داریم که می توانند با آنها وارد تعامل گردند.

 

انجمن صنایع شوینده آرایشی و بهداشتی ایران

انجمن صنایع شوینده آرایشی و بهداشتی ایران از 21 سال پیش آغاز بکار کرده است و حدود 200 عضو ثابت دارد و اعضای آن تولید کنندگان محصولات مختلف از جمله پودرهای شوینده، مایعات، محصولات کازمتیک و بهداشتی و مواد اولیه این صنعت هستند.

منبع:نشریه درمان یاب

تاریخ درج1396:11:01
کلمات کلیدی
بازدید268
گروهاخبار عمومي