منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 337 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899177 نفر

مشاهده شماره خبر6666

عنوانکیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور: برای نظارت و پیشگیری از تقاضای القایی نیاز به دستورالعمل های بالینی است
متن

سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور در گفت وگو با ایکنا، با اشاره به وجود تقاضا های القایی در تجویز دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: نظارت بر تقاضا های القایی بیشتر با معاونت درمان، سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گراست، سازمان غذا و دارو در حوزه تجویز مصرف منطقی برای پیشگیری از تقاضای القایی وارد می شود. 

 

به گزارش ایفدانا کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشور در گفت وگو با ایکنا، با اشاره به وجود تقاضا های القایی در تجویز دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: نظارت بر تقاضا های القایی بیشتر با معاونت درمان، سازمان نظام پزشکی و سازمان های بیمه گراست، سازمان غذا و دارو در حوزه تجویز مصرف منطقی برای پیشگیری از تقاضای القایی وارد می شود. 

وی تصریح کرد:  طرح تجویز مصرف منطقی دارو را در قالب پروتکل های درمانی و دستورالعمل های تجویز دارو با اولویت دارو های گرانقیمت با مشارکت معاونت درمان و سازمان نظام پزشکی انجام می دهیم. 
جهانپور بیان کرد: اگر این دستورالعمل ها تدوین و اجرایی شود عملا به شما یک ابزار نظارتی هم می دهد، هم کمیته دارویی بیمارستان ها و معاونت درمان و سازمان نظام پزشکی می توانند با مواردی که تخطی دارند برخورد کنند.
 
وی تأکید کرد:تا زمانی که دستورالعمل های بالینی ابلاغ نشود  با این پدیده تقاضا های القایی مواجه می شویم، به جهت اینکه پزشک مختار است صرفا با تشخیص خود تجویز کند، اما وقتی دستورالعمل بالینی صادر شود، شما یک دستورالعمل در حوزه ملی دارید که اولا تجویز های پزشک را ساماندهی و منطقی می کند و بر اساس الگوریتمی که تدوین شده باید تجویز انجام می شود و مصرف منطقی و هزینه اثربخش شکل می گیرد.
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو یادآور شد: برای پیشگیری از تقاضاهای القایی در قدم اول قرار است تعدادی از این پروتکل ها در قالب دستورالعمل های بالینی ابلاغ شود، قطعا با ابلاغ این دستورالعمل ها در قدم اول در حوزه دارو های گرانقیمت ما با تجویز و مصرف منطقی مواجه خواهیم شد. 
وی در رابطه با حوزه تجهیزات پزشکی و پیشگیری از تقاضای القایی گفت: دو بعد است؛ نخست بخش، تجهیزات و ملزومات مصرفی است که ممکن است بر اساس تجویز پزشک و یا عوامل دیگر در آن تقاضای القایی شود و دیگری تجهیزاتی است که غیر مصرفی بوده و بکارگیری آن موضوعی مدیریتی است.
جهانپور تصریح کرد: سیاست سازمان در حوزه دارو، کالاهای سلامت و تجهیزات پزشکی این است که هر گونه سرمایه گذاری باید بر اساس سطح هزینه-اثر بخشی باشد تا بتوانیم هم مصرف منطقی را شکل دهیم و هم تخصیص بهینه منابع داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم بر مصرف آن نظارت داشته باشیم، هزینه- اثربخشی لزوما خاص حوزه دارو نیست و سرمایه گذاری در حوزه سلامت باید بر اساس هزینه- اثربخشی هر تجویز یا هر اقدامی در حوزه سلامت سامان یابد.
تاریخ درج1396:12:07
کلمات کلیدی
بازدید232
گروهاخبار عمومي