منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 404 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899244 نفر

مشاهده شماره خبر6697

عنوانكارشناس مسئول نظارت بر تجويز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول : بایدها و نبایدهای عطاری ها را بدانیم
متن

كارشناس مسئول نظارت بر تجويز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: عموم مردم باید از وظایف و اختیارات قانونی عطاری های فعال در سطح شهرستان اطلاعات کافی و جامعی داشته باشند و بدانند که چه نوع محصولاتی را باید از این مراکز تهیه کنند.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana ، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو،مهسا اردشیر زاده، اظهار داشت: در سالیان گذشته عطاری های باتجربه و صاحب دانش سهم بسزایی در برافراشته نگه داشتن پرچم طب سنتی در کشور ایفاء می کردند ولی در سال های اخیر بسیاری از عطاری ها، تحت عنوان فروشندگان گیاهان دارویی رشد زیادی داشته اند در حالی که بسیاری از آنان مجوز فعالیت را دریافت ننموده اند و طبق مطالعات و بررسی های بعمل آمده بخش عمده ای از عطاران، سابقه کار در چنین حرفه ای را نداشته و بسیاری از مفردات و گیاهان دارویی را نمی شناسند و به علت های مختلف ائم از استقبال بیش از حد مردم برای استفاده از گیاهان دارویی و یا کسب درآمد و اشتغال به این کار رو آورده اند.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که داروها و عصاره های گیاهی به هر روشی که تهیه شوند مفید و قابل استفاده نیستند.بسیاری از گیاهان اگر به روش درست فرآوری نشوند ممکن است مواد مؤثر و ترکیبات مفید خود را از دست بدهند یا حتی مصرف کننده را دچار عارضه کند.

این پزشک داروساز اظهار کرد: در عطاری ها باید انواع گیاهان خشک، فله ای و عرقیات گیاهی به فروش برسد ولی در سال های اخیر عطاری ها و فروشگاه های عرضه گیاهان دارویی به دلایل مختلف از فعالیت اصلی خود یعنی عرضه گیاهان دارویی و سنتی و تازه یا خشک شده فاصله گرفته اند.

دکتر اردشیر زاده فعالیت عطاری ها را منوط به رعایت قوانین و مقررات ابلاغی سازمان غذا و داروی کشور دانست و برخی از این قوانین را یادآور شد و گفت :

1) استفاده از عناوین داروخانه، داروکده، شفاخانه و دارو گیاهی در تابلو عطاری ها ممنوع است.

2) عرضه و فروش داروهای گیاهی ،شیمیایی، مکمل های داروی، پودرهای پروتئینی و ... می بایست در داروخانه های مجاز و زیر نظر پزشک داروساز صورت پذیرد و فروش هر نوع دارو اعم از گیاهی و شیمیایی در عطاری ها تخلف محسوب می شود.

3) عطاری ها صلاحیت علمی تجویز دارو را ندارند و نباید در امر درمان مداخله کنند.

4) توزیع داروی گیاهی در عطاری ها باید دارای مجوز پروانه ساخت از سازمان غذا و دارو بوده و مصرف بدون نسخه آن مجاز باشد.

5) اقدام به مواردی از قبیل حجامت، تزریقات ،معاینات پزشکی خاص و غیره از جمله مواردی است که انجام آن در عطاری ها ممنوع می باشد.

6) درج تبلیغاتی تحت عنوان داروهای ضد فشار خون، ضد چربی، چاقی و لاغری، ضد ام اس ،ضد سرطان و... در پشت شیشه عطاری ها تخلف است.

در پایان این کارشناس داروئی به همشهریان و هموطنان توصیه داشت: با توجه به اینکه تجویز دارو و درمان بیماران فقط در صلاحیت پزشکان است چنانچه بیماری تمایل به روش طب سنتی داشته باشد حتماً باید به پزشکان متخصص طب سنتی مراجعه نماید.

تاریخ درج1396:12:25
کلمات کلیدی
بازدید245
گروهاخبار عمومي