منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 336 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899176 نفر

مشاهده شماره خبر6704

عنوانیاداشتی به قلم حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی: جشن نوروز را برسرسفره‌های نوروزی سلامت آغاز کنید
متن

چه خوب می شود خانواده ها برای این مهم برنامه ای داشته باشند، برنامه غذایی نامناسب در این ایام تهدید کننده سلامت است به ویژه براي كودكان و افراد پرخور مصرف آجيل، شيريني و انواع غذاها جزو به يادماندني‌ترين ويژگي‌هاي نوروز است اما گاهي همين به ياد ماندني‌ها، آسيب‌هاي جدي و سنگيني به بدن آنها وارد مي‌كند.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، جشن نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است، پهن کردن سفره نوروزی در کشورمان در ایام عید نوروز آداب و رسوم خاصی دار، همچنین مهماني‌هاي مكرر نیز از دیگر رسوماتی که خانوادها در این ایام به جا می آورند.


چه خوب می شود خانواده ها برای این مهم برنامه ای داشته باشند و برکسی پوشیده نیست که برنامه غذایی نامناسب در این ایام تهدید کننده سلامت است به ویژه براي كودكان و افراد پرخور مصرف آجيل، شيريني و انواع غذاها جزو به يادماندني‌ترين ويژگي‌هاي نوروز است اما گاهي همين به ياد ماندني‌ها، آسيب‌هاي جدي و سنگيني به بدن آنها وارد مي‌كند.


البته حضور در مهماني‌هاي مختلف و تعارفات بي جا خيلي وقت‌ها باعث پرخوري مي‌شود اما با رعايت برخی نكات به سادگي مي‌توان از دچار شدن به بيماري و تلخ شدن اين ايام پیشگیری کرد.


همچنین باید توجه کرد که تغذیه صحیح کودکان در ایام نوروز به دلیل مسافرت، مهمانی و در دسترس بودن آجیل و شیرینی فراوان، از نظم طبیعی خارج شده و آن ها را مبتلا به بیماری های گوارشی می‌کند، بنابراین والدین باید مراقب پرخوری‌ها و بدخوری‌های کودکان حتی در آخرین روزهای این ایام باشند.


افراد چاق و یا افرادی که به دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی مبتلا هستند می بایست باید با احتیاط بیشتری آجیل مصرف کنند چرا که این گروه به ویژه مغزها حاوی درصد بالای چربی هستند و توصیه می شود افرادی که به بیماری های فشار خون و بیماری کلیوی مبتلا هستند از مصرف انواع بو داده و پرنمک آنها، جدا خودداری کنند.

چه زیباست اگر جشن نوروز را برسرسفره‌های نوروزی سلامت آغاز کنیم یعنی از خوردن بیش از حد از انواع و اقسام شیرینی‌ و شکلات‌ها با طعم‌ها و رنگهای مختلف پرهیز کنیم.


همچنین بهتر است در سفرهای نوروز برنامه غذایی همچون سایر زمان ها تنظیم شود و در صورت مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده در مصرف آنها زیاده روی نشود.


در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در افرادی که مبتلا به انوع بیماری ها هستند زیاده روی در مصرف  مواد غذایی باعث اختلال در وضعیت سلامت آن ها خواهد شد، بنابراین برای برخورداری از آرامش و سلامتی در سفرهای نوروزی، تعادل در مصرف مواد غذایی را نیز در نظر بگیرند.

تاریخ درج1397:01:06
کلمات کلیدی
بازدید213
گروهاخبار عمومي