منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 8 نفر
بازدید امروز: 358 نفر
بازدید دیروز: 464 نفر
تعداد کل بازدید: 891388 نفر

مشاهده شماره خبر6742

عنوانسخنگوی سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛ محدودیت جهانی در تولید داروی تزریقی تالاسمی/ رفع کمبود داروهای مورد نیاز بیماران تالاسمی
متن

به گزارش ایفدانا سخنگوی سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که آهن زدایی در بیماران تالاسمی از اصول درمان پایه محسوب می شود، گفت: آهن زدایی با دو روش تزریقی و خوراکی امکان پذیر است

وی با اشاره به این مطلب که داروی تزریقی دسفرال از دیرباز مورد استفاده بیماران قرار دارد، ادامه داد: از آنجا که این بیماران از همان سنین کودکی و حتی شیرخوارگی به تزریق مکرر خون نیاز پیدا می کنند، ناگزیرند یک داروی آهن زدا مصرف کنند که داروی در دسترس و معمول، دسفرال بوده است.

جهانپور در عین حال به استفاده بیماران تالاسمی از داروی خوراکی اشاره کرد و افزود: این داروی خوراکی یک برند خارجی دارد خوشبختانه داروی خوراکی در داخل هم تولید می شود و قیمت آن بسیار کمتر از مشابه خارجی است و کیفیت و استاندارد قابل قبولی دارد.

وی ادامه داد: هم داروی تزریقی بیماران تالاسمی که مشابه داروی خارجی دسفرال است و هم داروی خوراکی در ایران تولید می شود و اغلب بیماران نیز از این داروها استقبال خوبی کرده اند. از سوی دیگر تولید داروی تزریقی در دنیا رو به کاهش است و عملا ممکن است بسیاری از خطوط تولید این دارو در آینده نزدیک در دنیا تعطیل شود و الگوی تجویز و مصرف به سمت داروی خوراکی می رود.

جهانپور افزود: این داروها یارانه ای بودند و الان این یارانه به بیمه ها منتقل شده است، اسناد بالادستی، نظام سلامت را مکلف به نظام دارویی ژنریک می داند، طبق بند(د) ماده 74 قانون برنامه پنج ساله ششم هم وزارت بهداشت، باید تولید، عرضه، تجویز و حمایت بیمه ای را فقط به داروهای فاقد نام تجاری(ژنریک) اختصاص دهد. اگر چه جهت حمایت از بیماران طبق ابلاغی در فروردین 96 برخی داروهای بیماران خاص، مزمن و صعب العلاج از جمله بیماران تالاسمی، استثناء شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفت: در موارد تولید مشابه داخلی در حد نیاز کشور، سازمان غذا و دارو بیش از 10 درصد اجازه واردات برند و داروی خارجی نخواهد داشت، بر این اساس اگرچه تلاش بر تامین بخشی از داروی تزریقی از خارج انجام شده و کمبودهای مقطعی بر طرف شده است چنانکه در هفته اخیر نیز صورت پذیرفته لکن روند و الگوی مصرف باید به سمت داروی خوراکی تولید داخل رفته و ادامه تامین و حمایت از داروی خارجی و برند به خصوص تزریقی قطعا با چالش هایی روبرو خواهد بود.

جهانپور تاکید کرد: البته در حال حاضر مشکل کمبود بر داروی بیماران تالاسمی برطرف شده و واردات انجام و در شبکه توزیع شده است.

تاریخ درج1397:02:08
کلمات کلیدی
بازدید187
گروهاخبار عمومي