منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 533 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 901985 نفر

مشاهده شماره خبر6748

عنوانمدیر واحد نظارت بر امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از سلامت داروهای داروخانه ها گفت؛ اعطای مجوز و نظارتهای ادواری جهت تامین داروی سالم
متن

روزانه افراد زیادی جهت تامین داروهای مورد نیاز خود به داروخانه ها مراجعه می کنند و سالم بودن داروی تهیه شده موضوع بسیار مهمی است که برای مصرف کننده و واحدهای نظارتی دارای اهمیت می باشد. مدیریت نظارت بر امور دارویی معاونت غذا و دارو انشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از واحد های نظارتی بر فعالیت داروخانه ها است که مدیر این واحد در گفتگویی تامین داروی سالم و عرضه آن با قیمت مصوب را ارکان اصلی اقدامات این واحد عنوان کرد. دکتر «­امیر حسین میر کریمی» در ادامه گفتگو به اقدامات این واحد در رابطه با مقابله با عرضه داروی قاچاق اشاره کرده است که در ادامه با هم می خوانیم.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روزانه افراد زیادی جهت تامین داروهای مورد نیاز خود به داروخانه ها مراجعه می کنند و سالم بودن داروی تهیه شده موضوع بسیار مهمی است که برای مصرف کننده و واحدهای نظارتی دارای اهمیت می باشد. مدیریت نظارت بر امور دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از واحد های نظارتی بر فعالیت داروخانه ها است که مدیر این واحد در گفتگویی تامین داروی سالم و عرضه آن با قیمت مصوب را ارکان اصلی اقدامات این واحد عنوان کرد. دکتر «­امیر حسین میر کریمی» در ادامه گفتگو به اقدامات این واحد در رابطه با مقابله با عرضه داروی قاچاق اشاره کرده است که در ادامه با هم می خوانیم.

 

وظيفه مديريت نظارت بر امور دارویی معاونت در تامین داروی سالم چیست؟

 مهمترين وظيفه مديريت نظارت بر امور دارو و مواد اعتياد آور تامين سلامت وکیفیت داروهاي موجود در سطح عرضه و در مرحله بعد سهولت دسترسی عمومی به آنها با قيمت مصوب است. اعطاي مجوز تاسيس و بهره‌برداری به داروخانه‌های مستقر در حيطه نظارتی دانشگاه می تواند اولین گام جهت تامین داروی سالم باشد اما نظارتهای ادواری جهت حصول اطمينان از فروش دارو، شير خشك، مكمل‌های غذایی و رژيمی، غذاهای كمكی شيرخواران، لوازم مصرفی پزشكی و فرآورده‌های آرايشی و بهداشتی در داروخانه‌ها دومین و مهمترین گام محسوب می شود.

در حال حاضر چند داروخانه تحت پوشش معاونت غذا ودارو قرار دارد؟

در حال حاضر 1080داروخانه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می باشد که از این تعداد 926 داروخانه در تهران و 154 داروخانه در شهرستان های تهران مشغول به فعالیت می باشند.

نظارت بر عرضه داروی سالم در داروخانه ها به چه صورت است؟

واحد فنی و نظارت بر داروخانه ها به صورت مرتب بازدیدهای خود را انجام می دهد به طوری که این بازدیدها در ساعات صبح، عصر و شب انجام می گیرد و علاوه بر نظارت های روزانه، شکایات مردمی به بازرسان ارجاع داده می شود تا به صورت محسوس و نامحسوس مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت 4300 بازدید در طول سال 96 از داروخانه ها توسط کارشناسان به ثبت رسید که بیش از 600 مورد از بازدیدها در راستای شکایت شهروندان از داروخانه ها بود که کارشناسان با حضور در محل شکایت را بررسی کردند.

عمده شکایت شهروندان از چه موضوعی است؟

شکایت از گرانفروشی، در ردیف اول شکایات قرار داشته است که در مورد 80 درصد از شکایات، داروخانه ها مبرا از تخلف بوده و شکایت، ناشی از سوء تفاهم یا عدم آگاهی خریدار از قیمت بوده است.

عرضه داروی قاچاق موضوع دیگری است که می تواندسلامت شهروندان را به خطر بیندازد. در این زمینه عملکرد معاونت به چه صورت است؟

رسيدگی به شكايات مردمی و ارجاع پرونده‌های متخلفان به مراجع ذيصلاح، همچنين تعامل با نيروهای انتظامی و مراجع قضايی در ارتباط با داروهای مكشوفه، قاچاق و تقلبی كه مواد اوليه و نيز مراحل ساخت، انبارداری، حمل و نقل و توزيع آنها مورد تاييد نبوده، عملکرد مهم و چشمگیر این معاونت غذا ودارو می باشد در ضمن بازدیدهای مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی، اصناف و نیروی انتظامی از داروخانه ها و مراکز غیر مجاز عرضه دارو منجر به تشکیل 180 فقره پرونده داروی قاچاق و امحاء آنها در سال 96 شده است که این فعالیت هاجهت مقابله با عرضه داروی قاچاق همچنان ادامه دارد و روزانه بازرسی هایی در این راستا انجام می گیرد.

تاریخ درج1397:02:10
کلمات کلیدی
بازدید199
گروهاخبار عمومي