منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 10 نفر
بازدید امروز: 32 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 901484 نفر

مشاهده شماره خبر6780

عنوانكارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه همدان تاكيد كرد: قطع و يا تغيير زمان مصرف دارو در ماه مبارك رمضان مستلزم مشورت با پزشك معالج است
متن

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه همدان، قطع و يا تغيير زمان مصرف دارو در ماه مبارك رمضان را مستلزم مشورت با پزشك معالج بيان كرد.

 

به گزارش ایفدانا - به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان، دكتر مجيد حنيفه گفت: بارداري، شيردهي و بعضي از بيماري ها از جمله ديابت، فشارخون، روده تحريك پذير، يبوست، زخم هاي سيستم گوارشی (معده و اثني عشر) ، اختلالات كليوي، بيماريهاي اعصاب و روان و آسم همگي از شرايط جسمي هستند كه فرد را ملزم مي كند پيش از اقدام به روزه داري با پزشك معالج خود در خصوص روزه داري و هم چنين نحوه صحیح مصرف داروها در این ایام مشورت كند.

وي از روزه داران خواست در زمان روزه داري هيچگاه وعده هاي دارویي خود را خودسرانه حذف و يا به زمان ديگري موكول نكنند، چه بسا اين عمل شما سبب اختلال در روند درمان شود. مصرف بسياري از داروها را مي توان پس از مشورت با پزشك به زمان سحري يا افطار منتقل کرد.

دكتر حنيفه افزود: قطع ناگهاني بعضي از داروها به واسطه روزه داري بسيار خطرناك است. درباره قطع داروهاي خود و نحوه استفاده از آنها در ماه مبارك رمضان با پزشك يا داروساز خود مشورت كنيد.

وي اظهار كرد: بيماراني كه يك بار در روز دارو مصرف مي كنند، معمولاً در ماه مبارك رمضان دچار مشكل نمي شوند و در صورتي كه لازم است دارو با معده خالي مصرف شود، بهترين زمان مصرف يك ساعت قبل از سحري و يا دو ساعت بعد از افطار است.

دكتر حنيفه با بيان اينكه بيماراني كه مجبور به دريافت دارو در بيش از يك وعده هستند، ممكن است پس از مشورت با پزشك معالج خود قادر باشند داروهاي خود را در فاصله بين افطار تا سحر استفاده كنند، گفت: در مواردي خاص ممكن است پزشك معالج قادر باشد با جايگزيني داروهاي اين بيماران با انواع طولاني اثر آنها يا تعويض دارو با يك داروي مشابه با نيمه عمر طولاني امكان روزه داري براي این بيماران را فراهم كند.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه ياد آور شد: مصرف قرص هاي ضدبارداري براي تاخير در عادت ماهانه در ماه مبارك رمضان توصيه نمي شود، زيرا با توجه به كاهش مصرف مايعات در این ماه مي تواند احتمال لخته شدن خون در رگ هاي مغزي را افزايش دهد.

وي انتخاب دارو و راههاي مناسب مصرف آن را نياز به هماهنگي پزشك و فتواي مراجع ديني دانست و افزود: قطره هاي چشم، گوش و بيني به شرطي كه دارو به حلق نرسد، همه موادي كه از راه پوست جذب بدن مي شوند مانند: كرم ها، پمادها و نوارهاي چسب حاوي مواد دارويي، شياف ها، محلول هاي واژينال و كرم هاي واژينال، آمپول هاي با تزريق زيرپوستي، عضلاني يا وريدي با استثناي تغذيه از راه وريدي، سرم و آمپول هاي تقويتي و پمادهاي معقدي از راه هاي تجويز ي است كه روزه را باطل نمي كند.

دكتر حنيفه با اشاره به اينكه مصرف كافي آب و مايعات نقش مهمي در دفع داروها و متابوليت هاي ناشي از آنها دارد اظهار كرد: در فاصله بين افطار تا سحر به ميزان كافي آب و مایعات به بدن روزه داران به خصوص بيماراني كه دارو مصرف مي كنند برسد. اين اقدام ضمن تامين نياز روزه داران به مايعات به خصوص اكنون كه ماه رمضان در فصل گرما قرار دارد، شرايط لازم را براي دفع مناسب داروها و متابوليت هاي آنها از بدن فراهم خواهد كرد

تاریخ درج1397:02:30
کلمات کلیدی
بازدید258
گروهاخبار عمومي