منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 8 نفر
بازدید امروز: 174 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899014 نفر

مشاهده شماره خبر6827

عنواندر گفت و گو با یک کارشناس بهداشت مواد غذایی مطرح شد سالمونلوز یک عفونت غذایی کلاسیک/ باکتری سالمونلا خطری جدی برای سلامت انسان است
متن

کارشناس بهداشت مواد غذایی نکاتی را درباره سالمونلوز و باکتری سالمونلا مطرح کرد و گفت: باکتری سالمونلا که مکان طبیعی آن روده مهره داران و انسان است و تمامی سروتیپ های آن (انواع آن) برای انسان بیماری زا است.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، سلامت مواد غذایی یکی از موضوعات مهم در زندگی بشر است که باید توجه ویژه ای به شود تا سلامتی انسان به خطر نیفتد.

اگر سلامت مواد غذایی رعایت نشود انسان به بیماری هایی مانند سالمونلوز یک عفونت غذایی کلاسیک دچار می شود.

در همین ارتباط حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی اظهار کرد: با افزایش بی رویه جمعیت، تهیه غذای کافی به عنوان مهمترین مسئله پیچیده و بحرانی کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای جهان سوم که ایران جزو این کشورهاست به شمار می رود.

وی افزود: علاوه بر مسئله کمبود مواد غذایی، در این کشورها اخیر مسائلی همچون عدم رعایت موازین بهداشتی در طول تهیه، تبدیل، نگهداری، توزیع و مصرف این مواد و همچنین مدیریت بهداشتی صحیح نیز مزید بر علت شده و باعث کاهش هر چه بیشتر موادغذایی قابل استفاده شده است. بنابراین نه تنها تهیه غذا و فراورده های خوراکی از نظر کمیت، بلکه فراهم آوردن مواد غذایی سالم و بهداشتی نیز حائز اهمیت فراوانی است.

این کارشناس مواد غذایی اضافه کرد: بسیاری از بیماری های عفونی می توانند بین مهره داران و انسان به یکدیگر منتقل شوند و این امر از طریق خوردن موادغذایی آلوده  صورت می گیرد یا به عبارتی دیگر می توان گفت که مواد غذایی می توانند یکی از راه های آلودگی باشند.

وی تاکید کرد: عارضه های گوارشی همچون استفراغ، اسهال، دردهای عضلات شکم و تشنجات عصبی از مهمترین عفونت هایی غذایی هستند که باعث اینگونه بیماری ها می شوند.

عبدالعزیزی بیان کرد: باکتری سالمونلا که مکان طبیعی آن روده مهره داران و انسان است و تمامی سروتیپ های آن (انواع آن) برای انسان بیماری زا است البته میزان بیماری زایی متفاوت است مثلا سالمونلای نوع تیفی و پاراتیفی  برای انسان بسیار خطرناک است و از طریق مواد غذایی آلوده از قبیل شیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی و پرندگان ایجاد بیماری می کند. البته متخصصان تغذیه مهمترین منبع آلودگی را غذاهای تهیه شده از تخم مرغ فاقد حرارت کافی تشخیص داده اند.

وی ادامه داد: سالمونلوز یکی از عفونت های غذایی کلاسیک است یعنی مواد غذایی با منشا دامی می توانند در اثر بیمار بودن دام به صورت اولیه آلوده باشند و یا اینکه به صورت ثانویه آلوده شوند که میزان انتشار بیماری بین افراد جامعه در مورد آلودگی ثانویه به مراتب بیشتر است

این کارشناس مواد غذایی تصریح کرد: مواد غذایی آلوده به سالمونلا می توانند به آسانی محیط آشپزخانه ها و کانتین  ها را آلوده کنند مثلا آلوده کردن ظروف و کارد و چنگال و … به علاوه انسان می تواند با دست زدن به مواد غذایی آلوده به سالمونلا آن را به سایر افراد و سایر مواد غذایی منتقل کند

وی گفت: افراد مبتلا به سالمونلوز اغلب ظاهرا بهبود می یابند یعنی نشانه های کلینیکی از بین می روند اما باکتری سالمونلا در روده، کیسه صفرا و کبد آنها وجود دارد و به طور مداوم از طریق مدفوع و ادارار دفع می شود که خطری جدی برای انسان ها و دام های سالم به شمار می رود  که می بایست از استخدام اینگونه افراد در صنایع غذایی و یا آشپزخانه ها به شدت جلوگیری کرد

عبدالعزیزی عنوان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده امروزه آب و فاضلاب، خوراک دام، جوندگان، حشرات، پرندگان و همچنین حیوانات اهلی همگی در انتقال و انتشار این بیماری موثر هستند و این بیماری هنوز یکی از مسائل مهم بهداشتی است.

 
تاریخ درج1397:03:21
کلمات کلیدی
بازدید261
گروهاخبار عمومي