منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 9 نفر
بازدید امروز: 542 نفر
بازدید دیروز: 313 نفر
تعداد کل بازدید: 897999 نفر

مشاهده شماره خبر6838

عنوانکارشناس مسئول نظارت بر عملکرد شرکتها و داروخانه های معاونت غذا و دارو کرمانشاه: استفاده از ریتالین توجیه علمی ندارد
متن

کارشناس مسئول نظارت بر عملکرد شرکتها و داروخانه های معاونت غذا و دارو اظهار داشت: استفاده از قرص های ریتالین فاقد توجیه علمی است.

 

به گزارش ایفدانا - به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو کرمانشاه: دکتر آرش حقیقی افزود: ریتالین جز دسته ای از داروهای آمفتامینی است که با مهار و جذب دوپامین باعث تحریک پذیری سیستم عصب مرکزی است وهمین باعث ایجاد عوارض می شود.

وی بیخوابی، بی اشتهایی ، تهوع، کاهش وزن، کابوس شبانه، گیجی، تغییر ضربان قلب که اکثرا افزایشی اما گاهی کاهش است را از جمله عوارض استفاده از این قرص دانست.

دکتر حقیقی گفت: برخی فکر می کند تنها با مصرف این قرص در دوره امتحانات امکان ترک آن وجود دارد در حالی که ترک مصرف ریتالین به مراتب سخت تر از سایر مواد مخدر است زیرا با استفاده از یک قرص بعد از 10 روز آن یک قرص دیگر جواب نمی دهد و با رخ دادن پدیده تحمل باید دو قرص مصرف شود تا همان هیجان به وی داده شود.

وی افزود: اسم اصلی ریتالین، متیل فنیدات است از همان ابتدای ساخته شدن، دانشجویان آمریکا و کانادا و استرالیا شروع به استفاده از آن کردند تا مدتی نخوابند و تمرکز و هوشیاری خود را افزایش دهند اما در کشور ما چند سالی است استفاده از آن به ویژه در شب امتحان شایع شده است.

کارشناس مسئول نظارت بر عملکرد شرکتها و داروخانه ها عنوان کرد: دانشجویانی که در طول سال درس نمی خوانند و شب امتحان می خواهند جبران کنند به استفاده از این قرص می پردازند در حالی که مغز نیاز به فرصتی چند ساعته در قالب استراحت برای پردازش اطلاعات دارد اما دانشجویان با بیدار ماندن در کل شب زمان پردازش اطلاعات را به مغز نمی دهند در نتیجه از این افزایش هوشیاری محدود، نمی تواند استفاده کنند.

دکتر حقیقی خاطرنشان کرد: اگرچه قرص های ریتالین به مصرف کننده هوشیاری موقت می دهد اما چند ساعتی برای پردازش نیاز به زمان دارد که با توجه به بیدار ماندن در کل شب، استفاده از آن توجیه علمی ندارد.

وی در پایان گفت: عدم اطلاع از عوارض مصرف ریتالین در بین دانشجویان و دانش آموزان مهمترین دلیل روی آوردن آنها به مصرف این قرص هاست که باز هم جای خالی فرهنگسازی در این حوزه به چشم می خورد.

تاریخ درج1397:03:31
کلمات کلیدی
بازدید226
گروهاخبار عمومي