منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 11 نفر
بازدید امروز: 336 نفر
بازدید دیروز: 313 نفر
تعداد کل بازدید: 897793 نفر

مشاهده شماره خبر6852

عنواناستقبال از شفافیت در حوزه ارز دولتی واردات دارو و تجهیزات پزشکی
متن
سخنگوی سازمان غذا و دارو از استقبال نظام سلامت و سازمان غذا و دارو از شفافیت هر چه بیشتر در حوزه نحوه هزینه کرد ارز تخصیصی به واردات دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی خبر داد
 
به گزارش ایفدانا، سخنگوی سازمان غذا و دارو از استقبال نظام سلامت و سازمان غذا و دارو از شفافیت هر چه بیشتر در حوزه نحوه هزینه کرد ارز تخصیصی به واردات دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی خبر داد و گفت: از آنجا که تخصیص ارز از طریق این سازمان به بانک مرکزی اعلام می شود و تامین ارز و ثبت سفارش و اطلاعات گشایش اعتبارها بر عهده بانک مرکزی است، قاعدتا اطلاعات دقیق و نهایی در این زمینه در اختیار بانک مرکزی خواهد بود و از انتشار شفاف نام شرکتهای دریافت کننده ارز و میزان ارز تامین شده قطعا استقبال می کنیم.

 


وی ادامه داد: البته همزمان باید مراقب بود از قضاوت های عجولانه و غیر فنی تا روشن شدن جزییات خودداری کرد و به این موضوع خدای ناکرده نگاه تامین کننده تیترهای داغ در فضای مجازی نباید داشت، چرا که این امر هم می تواند مانع از تحقق شفافیت بیشتر و حصول منافع ناشی از آن شود.


سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید دارد، اگر تخلفی در این حوزه صورت بگیرد، بدون تردید شرکت های متخلف از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به مردم و مراجع ذیصلاح معرفی می شوند، لکن تا روشن شدن همه زوایا نباید قضاوت زودهنگام کرد. جهانپور تصریح کرد: نمی توان و نباید قصاص پیش از جنایت کرد و در حالی که هنوز تخلفی صورت نگرفته یا محرز نشده، نباید پیشواز رفت.


وی افزود: شرکت ها و فعالان اقتصادی واردکننده، بخشی از زنجیره خدمت در اقتصاد ملی هستند و مراقب باشیم در هیاهو و هیجان و بنام شفافیت، به دام شایعات یا تهمت ها نیفتیم، بدیهی است اگر شرکتی ارز دولتی گرفته ، گشایش اعتبار کرده و واردات دارو و تجهیزات انجام داده، اما مشاهده شد که واردات به اندازه ارز مذکور انجام نشده و یا کالا مطابقت ندارد، قطعا داده ها موجود و قابل مقایسه است و متخلف هم باید به مردم و مراجع ذیصلاح معرفی شود.


وی با بیان این که هم اکنون نام تمام شرکت های عرضه کننده دارو به بازار در سامانه اطلاعات دارویی سازمان غذا و دارو مشخص است، اظهار کرد: همه واردات دارویی با ارز دولتی خواهد بود، ثبت سفارش و گشایش اعتبارها در حال انجام و فرایند ترخیص، لیبل گذاری و تایید واردات از مسیر گمرک زمان بر است، بنابراین حتی به محض اعلام اسامی شرکتهای دریافت کننده ارز نمی توان و نباید، درباره تخلف در این حوزه عجولانه صحبتی کرد.


وی تصریح کرد: در حوزه مواد اولیه، دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، دهها بلکه صدها شرکت، وارد کننده و مشمول دریافت ارز دولتی و در حال فعالیت هستند، هزاران قلم کالا ذیل این عناوین کدگذاری شده است، تا این لحظه تخلف خاصی برای ما احراز نشده است که بخواهیم آن را معرفی کنیم و قدر مسلم در صورت عدم انطباق فعل و سند و هرگونه تخلف احتمالی، موارد بدون اغماض اعلان خواهد شد و پرده پوشی معنایی نخواهد داشت.


سخنگوی سازمان غذا و دارو البته تاکید کرد: در خصوص دارو و تجهیزات، قاعدتا بانک مرکزی اسامی شرکتها و میزان ارز دریافتی را داشته و منتشر می کنند، این بحث که شرکت ها بتوانند داروهای وارداتی را به قیمت بالاتری بفروشند هم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تقریبا وجود ندارد و قیمت گذاری در این حوزه نیز در اختیار سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت خواهد بود، لذا تنها بحث احتمالی این خواهد بود که آیا افراد یا شرکتها به میزان ارزی که گرفته اند و به میزانی که دارو و مواد و تجهیزات ثبت سفارش شده است، دارو یا مواد مورد شمول ارز دولتی وارد کرده اند یا خیر ؟


وی در پایان تاکید داشت: شفافیت را با طمانینه و متانت باید همراه کرد، صاحبان فرآیند واردات، فعال اقتصادی و بخشی از خدمتگزاران نظام اقتصادی کشور هستند، اگر تخلفی اتفاق افتاده باشد یا بیفتد، هم بدون پرده پوشی و شفاف باید اعلام کرد و متخلفان را به مردم و مراجع ذی صلاح معرفی کرد و قاعدتا در شرایط پیش رو با شدت بیشتری از گذشته با متخلفان و فرصت طلبان این حوزه نیز برخورد باید کرد و نظام سلامت و سازمان غذا و دارو هم در این زمینه کوچکترین تردیدی نداشته و نخواهد داشت.


وی تصریح کرد: در عین لزوم اطلاع رسانی شفاف، مراقب فضای روانی جامعه یا فعالان اقتصادی هم باشیم، وی افزود: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تمهیداتی ویژه، مضاف بر سایر بخشها به منظور جلوگیری از بروز تخلف و نیز رهگیری و پیگیری این موارد هست و ازین رهگذر متخلف هم با سهولت بیشتری قابل شناسایی است.


جهانپور تصریح کرد: در حوزه دارو و تجهیزات، وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو ، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان تعزیرات حکومتی بر همه مراحل تامین دارو وعرضه نظارت دارند.

تاریخ درج1397:04:11
کلمات کلیدی
بازدید183
گروهاخبار عمومي