منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 315 نفر
بازدید دیروز: 401 نفر
تعداد کل بازدید: 890881 نفر

مشاهده شماره خبر6866

عنوانکارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد: مردم از تهیه و صرف غذا در ظرف های مسی پرهیز کنند
متن

فلز مس از نظر شیمیایی بسیار فعال و واکنش پذیر است در غذا به خصوص غذاهای اسیدی (ترش مزه) به ذرات غذا واکنش نشان می دهد و منجر به حل و اضافه شدن به مواد غذا خواهد شد.

 

به گزارش ایفدونا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در سال های اخیر شاهد تبلیغ استفاده از ظروف مسی از طرف افراد ناآگاه با این تصور نادرست که می تواند نیاز بدن به مس را تامین کند، گفت: شهروندان از تهیه و صرف غذا در این ظرف ها پرهیز کنند.

حسین زارع بیدکی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: غافل از اینکه مس مورد نیاز بدن « یون مس» است که در جگر، غذاهای دریایی، حبوبات، گوشت، قارچ، نارگیل و سیب وجود دارد.
وی با بیان اینکه یون مس برای سلامتی افراد ضروری است و در فرآیند خونسازی و متابولیک بدن نقش اساسی دارد و باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن فرد می شود، اظهار کرد: فلز مس از نظر شیمیایی بسیار فعال و واکنش پذیر است در غذا به خصوص غذاهای اسیدی (ترش مزه) به ذرات غذا واکنش نشان می دهد و منجر به حل و اضافه شدن به مواد غذا خواهد شد.
 
زارع بیدکی افزود: ظروف مسی در مجاورت هوا به مرور اکسید و ترکیب بسیار خطرناک، اکسید مس را تولید می کنند برای پیشگیری از اکسید شدن مس از گذشته داخل این ظروف را با لایه ای از قلع به اصطلاح سفید می کردند آن لایه با سرعت کمتری ولی در نهایت در غذا حل می شود.
وی یادآور شد: در صورت از بین رفت آن لایه اکسید مس تولید شده به غذا اضافه و به مرور سبب تاثیر نامطلوب بر اندام های داخلی و رسوب این ماده در کبد و از کار افتادن این عضو می شود.
کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهار کرد: نکته بسیار قابل تامل اینکه بررسی های دقیق نشان می‌دهد در حال حاضر به جای قلع از ترکیب سرب و قلع برای سفید کردن مس استفاده می شود، در این حالت بدون شک سرب مصرف شده به تدریج در غذا حل و وارد بدن می شود.
زارع بیدکی اظهار کرد: مسمومیت با سرب به مراتب از مسمومیت با قلع و مس خطرناک تر است و موجب آسیب جدی به سیستم عصبی، استخوان، کم‌خونی حاد و ... می‌شود.
وی با بیان اینکه مراجع علمی دنیا از جمله سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از ظروف مسی را رد و استفاده از این ظروف در کشورهای صنعتی برای پخت و مصرف غذا منسوخ شد، ادامه داد: لازم است مسئولان وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت با ارائه آموزش، در خصوص این موضوع جهت جلوگیری از تایید و تبلیغ این ظروف در رسانه های عمومی اقدام موثر به عمل آورند.
این کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی یادآور شد: بهترین ظرف برای تهیه و صرف غذا ظروفی هستند که کمترین میزان حلالیت در غذا را داشته باشند مانند ظروف شیشه ای و استیل

 
 
  •  
تاریخ درج1397:04:18
کلمات کلیدی
بازدید194
گروهاخبار عمومي