منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 167 نفر
بازدید دیروز: 544 نفر
تعداد کل بازدید: 898712 نفر

مشاهده شماره خبر6896

عنوانصنعت داروسازی ایران در منطقه قابل اعتنا و اعتماد است
متن

وزیر بهداشت، گفت: به صنعت داروسازی کشور افتخار می کنیم، چون در منطقه، قابل اعتنا و اعتماد است و اگر شرایط سیاسی امروز کشور متفاوت بود، می توانستیم بازار بسیار خوبی در منطقه داشته باشیم که به رشد صنایع دارویی کمک می کرد. 

 

به گزارش ایفدانا و به نقل از وبدا، دکتر سیدحسن هاشمی در آیین رونمایی از سه داروی جدید شرکت داروسازی دکتر عبیدی، اظهار داشت: چون کشور ما تجربه تحریم های قبلی را دارد، باید بگویم که بخشی از عملیاتی که انجام می شود، عملیات روانی بر روی جامعه پزشکی و مردم است، بنابراین همه باید هوشیار و متوجه باشیم که تحت تاثیر عملیات روانی دشمنان انقلاب و ایران به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، قرار نگیریم. البته داروسازان، داروخانه ها، جامعه پزشکی و پرستاران نباید در دام عملیات روانی مخالفان کشور و نظام جمهوری اسلامی بیفتند. 

 
دکتر هاشمی با بیان اینکه عهد بستیم که با مردم صادق باشیم و جز حقیقت، چیزی به آنها نگوییم، افزود: این روزها گاهی اوقات می بینیم که در مورد واکسن، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه فضا سازی می شود، اما اجازه نخواهیم داد که آنچه به مردم آسیب وارد می کند و متفاوت تر از دوران گذشته است، وارد کشور و بازار شود. لازم می دانم از همه به ویژه رسانه ها و فضای مجازی درخواست کنم که به تقویت موضوع سلامتی، بیماری، استفاده از دارو و پزشک که در همه خانواده ها وجود دارد، بپردازند. این در حالی است که گاهی اوقات فضایی را ایجاد می کنیم که خودمان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، گرفتار آن می شویم.
 
وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اینکه نظارت سختگیرانه ای از سوی وزارت بهداشت بر دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه موجود در بازار انجام می شود، گفت: برخی افراد معتقدند که نظارت های سازمان غذا و دارو طولانی است. اگرچه تا حدودی هم حق دارند، اما نمی خواهم بگویم طولانی بودن این فرآیند، دلیلی بر بالا بودن دقت ما است و ممکن است خدمت ما نارسا و ناکارآمد باشد.
 
دکتر هاشمی تاکید کرد: در حالی که مردم به پزشکان مراجعه می کنند و برای دریافت خدمات دارویی و درمانی، متحمل هزینه می شوند، این خیانت خواهد بود که دولت و مجموعه علمی در ارائه مرغوب ترین محصولات خود به مردم، کوتاهی کنند.
 
وزیر بهداشت با اشاره به تعبیر خود از شرایط ماه های آینده کشور به طوفان، گفت: این تعبیر، یک هشدار مدیریتی به مدیران نظام سلامت بود و موضوع، سیاه نمایی و سفید نمایی نیست و باید همه آمادگی رویارویی با شرایط آینده را داشته باشند و "علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد".
 
دکتر هاشمی ضمن تقدیر از فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل همراهی با دولت برای تامین نیازهای دارویی و تجهیزاتی کشور، گفت: همراهی آنها با حوزه سلامت و دولت، وسیله آرامش مردم را فراهم می کند و شک ندارم که دشمنان انقلاب و ایران، برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، برنامه دارند، چون این محصولات، کالای حیاتی هستند. اگر فردی یک یا دو روز غذا نخورد، از بین نمی رود و شاید تنها توان فرد تحلیل برود، اما دارو، حکم نفس کشیدن را دارد و نمی شود گفت که فردا می توان نفس بیشتری کشید. بنابراین اختلال در این حوزه ها، موجب ایجاد نارضایتی و اعتراض در بین مردم می شود. 
 
وزیر بهداشت از نقدینگی به عنوان یکی از جدی ترین مشکلات حوزه سلامت یاد کرد و افزود: از سازمان برنامه و بودجه تقاضا دارم که به این همه درخواست از سوی وزارت بهداشت و فعالان صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، پاسخ مثبت بدهد، چراکه پرسنل وزارت بهداشت و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، محصول کار یا تخصص خود را فروخته اند و نمی توانند بعد از یک سال معطل بمانند و مطالبات خود را از بیمه ها بخواهند و بیمه ها نیز از سازمان برنامه و بودجه، اعتبار بخواهند، اما نیاز ما امروز به تقویت نقدینگی است و موکول کردن پرداخت مطالبات به آینده، بیشتر شبیه به نوش داروی بعد از مرگ سهراب است.
 
دکتر هاشمی ضمن تقدیر از سازمان برنامه و بودجه به دلیل همکاری با وزارت بهداشت و بیمه ها، گفت: بیمه ها معوقاتی در چند سال گذشته داشته اند و این معوقات، انباشت شده است و همانطور که روز اول مقرر شد تا درخصوص گسترش خدمات و بیمه رایگان افراد باید تدبیر شود، امروز نیز بعد از گذشت چند سال، تدبیر کنند و این چند ماه آینده، نقدینگی به نحوی تزریق شود که فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی مشکلی برای تامین محصولات مورد نیاز کشور نداشته باشند. 
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: از اول امسال، سهم دارو و تجهیزات پزشکی را از سایر بدهی های خود جدا کردیم و دانشگاه های علوم پزشکی موظف شدند که حتما حداقل 25 درصد از درآمدهای اختصاصی یا بودجه عمومی را به حوزه تجهیزات پزشکی و دارو، اختصاص دهند، اما به نظر می رسد این مورد کافی و موثر نیست. البته موضوع جدید و عجیبی تحت عنوان پرداخت بدهی با اوراق و اسناد در چند سال اخیر در اقتصاد سلامت به وجود آمده و می بینیم که شرکتی دارو و تجهیزات پزشکی خود را فروخته و بعد از یک سال که می خواهیم مطالبات آن را پرداخت کنیم و علی رغم رعایت قیمت ها، به شرکت ها می گوییم اوراق را بگیرند و نرخ تنزیل اوراق را بپذیرند. 
 
دکتر هاشمی اظهار داشت: موضوع نقدینگی علاوه بر مطالبه شرکت های دارویی، تجهیزات پزشکی و پرسنل، خواسته وزارت بهداشت و دغدغه شبانه روزی ما است، چون ما در عمر خود، بدهکار نبوده ایم و هیچ وقت بدهکاری را تجربه نکردیم. باید فکر کنیم که چه زمانی می توانیم از شرمندگی طلبکاران در بیاییم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به موضوع قیمت گذاری دارو، گفت: چرخه قیمت گذاری دارو در کشور مشکلاتی دارد و روش سنتی مربوط به 30 سال پیش است و تصمیمات نادرستی در برخی موارد از جمله در حوزه آنتی بیوتیک ها گرفته شده و عده ای از جمله دولتی ها در حوزه دارو، سرمایه گذاری کرده اند که توجیه اقتصادی نداشته و امروز دقیقا مانند ایران خودرو، مردم باید آن محصول را بالاتر از قیمت جهانی دریافت کنند و اسم این تصمیمات را هم معمولا تصمیمات استراتژیک می گذاریم و مردم هم هزینه های این تصمیمات به اصطلاح، استراتژیک را باید پرداخت کنند. من چنین رویه ای را قبول ندارم، اما سرمایه گذاری دولتی و اختصاص اعتبارات در برخی حوزه های نظامی و دفاعی، استراتژیک است. 
 
دکتر هاشمی اضافه کرد: در حوزه های دیگر، این ظلم است در حالی که می توانیم یک محصول را از بازارهای بین المللی با قیمت بهتر و کیفیت بیشتری تامین کنیم، به مردم فشار بیاوریم که چون یک محصول، تولید داخلی است، حتما باید هزینه دو برابر را پرداخت کرده و در مقابل کیفیت کمتری دریافت کنند.   
 
وزیر بهداشت یادآور شد: سیاست خارجی کشور باید با قدرت اقتصادی کشور تناسب داشته باشد و در مواردی که این تناسب وجود ندارد طبیعی است که گرفتار مشکل می شویم. بنابراین اگر می خواهیم حرف های بزرگ بزنیم و آرمان های بلند داشته باشیم، باید اقتصاد قدرتمندی داشته باشیم و متناسب با اقتصاد خود، در دنیا مدعی باشیم و باید به خودباوری و تولید داخلی اهمیت دهیم، اما در این مسیر، افرادی هستند که می خواهند از رانت و بیراهه استفاده کنند که به اصل این هدف آسیب می رسانند.
 
دکتر هاشمی تاکید کرد: اعتقاد دارم افرادی که به کشور و منافع ملی فکر می کنند، وظیفه دارند از تولید داخلی حمایت کنند و حتی اگر متهم به واردات شوند، باید از تولید داخلی حمایت کنند که امری واقعی بوده و صوری نیست. در حوزه دارو درست است که از قیمت گذاری اشکال می گیریم ، اما قبول کنیم که بخشی از این حوزه دولتی است و ممکن است که در سیاستگذاری ها، دچار تناقض شویم. 
 
وزیر بهداشت اظهار داشت: اگر سیاست قیمت گذاری در نظام بودجه ریزی کشور درست بود، برای وزارت بهداشت، قیمت تمام شده خدمات و دارو محاسبه و با میزان سود منطقی، مشخص می شد، اما متاسفانه سیاستی که امروز در قیمت گذاری دارو در کشور وجود دارد، در حوزه کلان کشور نیز وجود دارد و اول به جیب خود نگاه می کنند که چقدر اعتبار دارند.  برای مثال، امسال اعتبارات کافی نیست و بدون در نظر گرفتن نرخ تورم، رشد بهای خدمات را صفر و رشد قیمت دارو را 5 درصد اعلام می کنند، اما قیمت تمام شده خدمات و دارو، محاسبه نمی شود. 
 
دکتر هاشمی تاکید کرد: وزارت بهداشت در حوزه تامین و تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت های بین بخشی که با مشارکت بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجام خواهد شد، حامی تولید داخلی هستیم و در حوزه واردات، مشکل ما، داروهای بیماران خاص و ذائقه بیماران و انتخاب دارویی پزشکان است که بخشی از آن ناشی از کم اطلاعی است که خود صنایع و البته رسانه ها در این حوزه نقش مهم و اساسی دارند.
 
وزیر بهداشت یادآور شد: هدف ما، حمایت از تولید داخل، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارو و تجهیزات پزشکی و ذخایر استراتژیک است.
 
دکتر هاشمی حمایت های سازمان غذا و دارو از فعالان حوزه دارو را مناسب دانست و گفت: این سازمان در حد اختیارات و توان خود از فعالان این حوزه حمایت می کند، اما اگر در بخش هایی مانند GMP، سخت گیری های زیادی وجود دارد، این سخت گیری ها قابل قبول است، اما تاخیر و تعلل و حمایت از یک کالا و ممنوعیت  و محدودیت برای کالای شرکت های دیگر، قابل پذیرش نیست.
 
وزیر بهداشت  با اشاره به افت و خیزهای مجموعه داروسازی عبیدی، گفت: تاریخچه این مجموعه برای افرادی که در حوزه اقتصادی می خواهند تبدیل به برند شوند، عبرت آموز است و می تواند الگو باشد، چراکه اولین شرکت تولیدکننده دارو در کشور و در عین حال منصف، خدمتگزار، امیدوار و نوآور است و ترکیب های دارویی متنوعی دارد. اما برخی شرکت ها فقط بر روی برخی داروهایی که حاشیه سود بالایی دارند، هدف گذاری کرده اند و این شرکت برخلاف فضای عمومی جامعه که عده ای به دنبال مایوس کردن مردم و تبلیغ ناامیدی هستند، پیشرفت های زیادی می کند و رونق و رشد قابل قبولی خواهد داشت. 
 

دکتر هاشمی در پایان  از شرکت داروسازی دکتر عبیدی به عنوان یکی از مجموعه های علمی ارزشمند، خدمتگزار و کارآفرین کشور یاد کرد و گفت: مردم ایران با نام و محصولات شرکت داروسازی عبیدی آشنایی دارند و تبریک می گویم که امروز محصولات جدید در حوزه بیماری های قلبی و عروقی، دیابتی و آلرژی رونمایی شد و روانه بازار می شود.

تاریخ درج1397:05:03
کلمات کلیدی
بازدید186
گروهاخبار عمومي