منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 9 نفر
بازدید امروز: 370 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 901822 نفر

مشاهده شماره خبر6904

عنواندر همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی در ارومیه : هشدار صدمات جبران ناپذیر مصرف خودسرانه داروهای گیاهی به سلامتی
متن

دکتر بنی جبیب هشدار داد: مصرف خودسرانه داروهای گیاهی می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامتی وارد کند

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana از روابط عمومی معاونت غذا و داروی ارومیه:

سومین همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی با هدف صادرات محصولات سالم گیاهی به بازارهای جهانی و به همت دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه با همکاری انجمن گیاهان دارویی ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه و مرکز تحقیقات کشاورزی استان در محورهای: مزیت نسبی و اقتصاد گیاهان دارویی ارگانیک، استانداردهای مورد نیاز تولید گیاهان دارویی ارگانیک، نهاده‌های مجاز در کشت ارگانیک و تغذیه گیاهان داروییدر پردیس دانشگاه ارومیه وبرگزار شد.

دکتر ابراهیم خلیل بنی حبیب متخصص طب سنتی و یکی از سخنرانان این همایش، در خصوص بند 12 ابلاغیه مورخ 18/1/93 مقام معظم رهبری (به شرح زیر) در زمینه طب سنتی و نیز سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی  مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و به استناد نقشه جامع علمي كشور اشاره و خواستار اقدام عملی در زمینه بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران و اهتمام بیش از بیش دستگاه‌های مرتبط شد.

در بند 12 ابلاغیه مورخ 18/1/93 مقام معظم رهبری آمده است:

۱-۱۲- ترويج كشت گياهان دارويي تحت نظر وزارت جهاد كشاورزي و حمايت از توسعه نوآوري‌هاي علمي و فني در توليد و عرضه فرآورده‌هاي دارويي سنتي تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
۲-۱۲- استاندارد سازي و روزآمد كردن روش‌هاي تشخيصي و درماني طب سنتي و فرآورده‌هاي مرتبط با آن.
۳-۱۲- تبادل تجربيات با ساير كشورها در زمينه طب سنتي.
۴-۱۲- نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بر ارائه خدمات طب سنتي و داروهاي گياهي.
۵-۱۲- برقراري تعامل و تبادل منطقي ميان طب سنتي و طب نوين براي هم‌افزايي تجربيات و روش‌هاي درماني.
۶-۱۲- اصلاح سبك زندگي در عرصه تغذيه.

این متخصص طب سنتی در ادامه به سبقه تاریجی گیاهان دارویی ترکیبی، روش های درمانی، بیماری ها و راهکارهای درمانی طب سنتی اشاره کرد و آنها را نتیجه تلاش های پیشگامان طب سنتی (بو علی سینا/ رازی/ عقیل شیرازی و... ) دانست.

وی در بخشی از سخنان خود به برخی مشکلات حوزه پزشکی کشور از جمله: استفاده خودسرانه از داروهای شیمیایی و تعداد بالای اقلام تجویزی در نسخ اشاره و به درمان بیماری ها با توجه به گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: در شرایط سیاسی جامعه و تحریم ها که کوچکترین نوسانات ارز بر روی داروها و ملزومات مصرفی تاثیرگذار است؛ اصلاح سبک زندگی (حفظ الصحه) و نیز استفاده از روش‌های درمانی طب سنتی (طب ایرانی) بهترین و کم عارضه ترین روش جایگزین و مکمل داروهای شیمیایی به شمار می آید؛ همچنین طب سنتی، صرفا جهت کنترل و پیشگیری نیست بلکه در درمان نیز موثر است.

دکتر بنی حبیب متخصص طب سنتی در خصوص برخی مشکلات حوزه طب سنتی و جایگاه آن در کشور مطالبی اشاره کرد و گفت: مصرف خودسرانه داروهای گیاهی می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامتی وارد کند و شهروندان باید در زمینه طب سنتی با متخصصین امر مشورت کنند؛ این در حالی که متخصصین طب سنتی آخرین زنجیره درمان با گیاهان دارویی و مواد غذایی است؛ متاسفانه بیماران بعد از مراجعه به پزشکان مختلف و دریافت انواع مختلف داروهای شیمیایی، مراجعه به عطاری‌های مختلف و اخذ مشاوره از افراد غیر متخصص که در زمینه طب سنتی تخصص ندارند؛ در آخرین مرحله که هیچ امیدی به درمان ندارند به متخصصین طب سنتی مراجعه می کنند.

دکتر بنی جبیب تصریح کرد: اگر بیماران بدون اخذ داروهای مختلف و در مراحل اولیه بروز علائم بیماری به متخصصین سنتی مراجعه کنند نتیجه موثرتری در اخذ تدابیر سلامتی و درمان خواهند گرفت؛ که این امر نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.

در پایان این همایش پرسش و پاسخ انجام و حاضرین در خصوص بیماری های مختلف سوالات خود را مطرح نمودند.

همچنین برخی حاظرین به منظور ساماندهی مشکلات موجود، در خصوص برخورد با عطاری های فاقد مجور فعالیت و نیز راه اندازی دانشکده طب سنتی و سلامتکده طب سنتی مورد تائید دانشگاه علوم پزشکی استان پیشنهاداتی ارائه نمودند

تاریخ درج1397:05:08
کلمات کلیدی
بازدید172
گروهاخبار عمومي