منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 6 نفر
بازدید امروز: 501 نفر
بازدید دیروز: 463 نفر
تعداد کل بازدید: 900881 نفر

مشاهده شماره خبر6908

عنوانکارشناس مسئول نظارت بر تجويز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول: در مصرف گیاهان داروئی احتیاط کنیم
متن

کارشناس مسئول نظارت بر تجويز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اعلام کرد: مصرف بی رویه یا غیر علمی برخی از گیاهان داروئی می توانند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت های شدید شوند پس باید در مصرف گیاهان داروئی  احتیاط کرد.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana ،به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو،مهسا اردشیر زاده، اظهار داشت:اگرچه گیاهان داروئی منشاء طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می کنند اما متأسفانه این تصور غلط در جامعه رایج شده است که این گیاهان اگر سودی نداشته باشند ضرری نیز ندارند.واقعیت این است که مصرف بی رویه یا غیر علمی برخی از گیاهان داروئی می تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت های شدید گردد.

دکتر اردشیر زاده افزود:مصرف گیاهان دارویی نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از ساز و کار عمل آنها باشد. بویژه در مورد کودکان، مادران باردار و سالمندان مصرف این گیاهان باید با احتياط بیشتری همراه باشد.به همین دلیل در برخی از کشورهای پيشرفته نظارت دقيقی بر تولید و توزيع اين گياهان صورت می گيرد و همان شروط مربوط به داروهای شيميايی را برای گياهان دارويی نيز در نظر می گيرند.

این پزشک داروساز رعايت يک سری اصول اولیه جهت جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته ناشی از گياهان دارويی را برشمرد و گفت: اول اینکه گياهان دارويی بايد از منابع معتبر و مطمئن تهيه شوند.بهتر است که اين داروها بوسيله سفارش پستی تهيه نشوند. بسیاری از گیاهان دارويی ممکن است به میکروب ها، سموم کشاورزی، مواد ضدعفونی کننده گازی (مثل فسفين) و فلزات سمی (مثل سرب، جيوه و آرسنيک) آلوده باشند.دیگر اینکه بايد در نحوی نگهداری آنها دقت شود.به همین دلیل توصیه می شود اين گياهان را در جای سرد، خشک و دور از دسترس کودکان نگهداری نمود.همچنین ظروف پلاستيکی برای نگهداری گياهان بودار مناسب نيستند و اين ظروف می توانند اسانس فرار اين گياهان را جذب نمايند.

این کارشناس داروئی با بیان این مطلب که گياهان دارويی را نبايد برای مدت طولانی استفاده نمود اظهار کرد: گياهان داروئی نيز همانند ساير داروها نبايد بيش از مقدار مجاز مصرف شوند. سميت يک داروی گياهی بسته به قسمت مورد استفاده گياه و روش تهيه آن فرق می کند.مصرف همزمان داروهای شيميايی با گياهی خاص ممکن است موجب بروز تداخلات دارويی گردد. بنابراين بايد پزشک را از مصرف اين گياهان مطلع نمود.

وی در پایان تأکید کرد:افرادی که معلوماتی از گياهان دارويی ندارند نباید اقدام به جمع آوری و تهیه دارو نمایند مگر اينکه بتوان گياه سمی از غيرسمی را تشخيص داد.معمولاً به گیاهان دارویی کشت داده شده بیشتر می توان اعتماد نمود.

تاریخ درج1397:05:11
کلمات کلیدی
بازدید169
گروهاخبار عمومي