منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 184 نفر
بازدید دیروز: 464 نفر
تعداد کل بازدید: 891214 نفر

مشاهده شماره خبر6936

عنوانتشکیل ستاد تدابیر ویژه در وزارت بهداشت/تقدیر از داروخانه های خصوصی
متن

وزیر بهداشت در همایش سراسری معاونان غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با تاکید بر این که بايد رودربايستي ها را كنار بگذاريم و بپذيريم كه در حوزه سلامت كار و مسئوليت سنگيني برعهده ما است، گفت: تأمين دارو، مواد اوليه دارويي، واكسن و تجهيزات پزشكي و خدمات كم نقص در اين حوزه،  مسئوليت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.

 

به گزارش ایفدانا و به نقل از وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در همایش سراسری معاونان غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با بیان این که نبايد اجازه دهيم مشكلي براي مردم بيش بيايد، تصریح کرد:  هركدام از ما از منظر اهداف كلي كه مطابق با آنها قبول مسئوليت كرده ايم، كه همان تداوم آرمان هاي انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي است، بايد به نحوي نقش آفرين باشيم كه نقشه دشمنان را نقش بر آب كنيم.

 دکتر هاشمی افزود: دو دسته كردن مردم به فقير و غني، فاسد و غير فاسد و كارآمد و غيركارآمد از ابزارهايي است كه توسط دشمنان مورد استفاده قرار مي گيرد و بعضي از همكاران ما بازيگران اين بازي هستند و بدون اينكه متوجه باشند آب به آسياب دشمن مي ريزند.

 

وزیر بهداشت با تاکید بر این که باید از تمام هوش و توان و جسم خود استفاده کنیم تا مردم در ماه‌ های آینده با کمترین مشکل در حوزه دارو و ‏تجهیزات پزشکی مواجه باشند، افزود: اعتقاد من این است که می ‌توانیم این کار را انجام دهیم، البته سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و بانک مرکزی باید در این مسیر به ما کمک کنند.

 

 

دکتر هاشمی افزود: تاکنون بسیار خوب پیش رفتیم و بیش از یک سوم خریدها را انجام دادیم و تلاش شده در چرخه تولید کمترین مشکل ‏ایجاد شود، البته در یک تا دو ماه ابتدایی سال مشکلاتی وجود داشت.

 

وزیر بهداشت با تاکید بر این که باید بحث توزیع و نظارت بر حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز به سرانجام برسد، افزود: ستاد تدابير ويژه در وزارت بهداشت تشكيل شده است و معاونان اصلی وزارتخانه اعضاي آن هستند و این ستاد هر هفته جلسه تشکیل می‌دهد، یکی از وظایف این ستاد و حوزه بازرسی ‏وزارت بهداشت، اطلاع یافتن از کمبودها است، باید از مسیرهای مختلف درباره کمبودها در بخش دارو و تجهیزات پزشکی اطلاع کسب کنیم.

 

دکتر هاشمی ادامه داد: خواهش ما اين است كه به اين ستاد در تكميل اطلاعات شان كمك شود، زيرا ديده باني وزارتخانه بايد صحيح و اطلاعاتي كه برمبناي آن برنامه ريزي مي كنيم كم نقص باشد. درعين حال بايد به طور مرتب مطلع شويم چه كمبودهايي در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي وجود دارد يا به وجود خواهد آمد.

 

احتکار در شرایط فعلی کشور جرم است

 

وزیر بهداشت با بیان این که احتکار در شرایط فعلی کشور جرم است، تاکید کرد: باید به ‏شدیدترین شکل ممکن با آن برخورد شود، زیرا کار در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کسب و کار ساده نبوده و یک مسئولیت ‏اجتماعی و ملی است.

 

دکتر هاشمی افزود: کسی که زیرمیزی بگیرد یا دارو را به مردم تحویل ندهد یا قیمت را بیشتر از آن‌چه ثبت شده عرضه کند، جرم ‏او چندین برابر است.

 

وزیر بهداشت با بیان این که امروزه با بیمارانی مواجه هستیم که به اندازه کافی مشکل دارند و نباید افرادی به قصد سودجویی از شرایط فعلی ‏کشور سوء استفاده کنند، افزود:  همچنین نباید به علت آشنایی و دوستی و هم صنف بودن، این مسائل را نادیده بگیریم.

 

دکتر هاشمی افزود: کسی که لباس پزشکی را بر تن کرده باید به بزرگان این رشته و سوابقی که آنها در ذهن مردم ایجاد کرده‌اند، تاسی کند، بنابراین اگر امروز کسی احتکار کرد، زیرمیزی گرفت، دارو را تحویل نداد یا به قیمتی بالاتر از سقف تعیین شده فروخت، جرمش چندین برابر خواهد بود، چراکه شرایط فعلی کشور، شرایط عادی نیست.

 

وزیر بهداشت با اشاره به این که در این حوزه با مادران باردار، نوزادان، شیرخواران، بیماران و در مجموع با افرادی مواجه هستیم که به اندازه کافی مشکلات دارند، گفت: بنابراین به هیچ وجه قابل قبول نیست که کسانی به قصد سودجویی لباس سپید پزشکی را بر تنشان کرده باشند.

 

دکتر هاشمی ادامه داد: بر همین اساس ملاحظات احتمالی صنفی، همشهری بودن و یا هم رشته بودن را باید کنار گذاشت. البته این موضوع از قبل هم چندان مطرح نبوده است، اما در شرایط فعلی باید متفاوت عمل کرد و از همان ابتدا نباید اجازه داد چنین افکاری در ذهن کسی شکل بگیرد.

 

وزیر بهداشت اظهار داشت: خوشبختانه در گزارشی که اخیرا دادستان تهران ارائه کرده است عنوان شده که داروخانه‌ها در مقایسه با سایر صنوف از بهترین عملکرد برخوردار بوده‌اند که این موضوع جای تشکر دارد.

 

دکتر هاشمی افزود: امروز ميزان افزايش خدمات و كالاها را مقايسه مي كردم، ای کاش میزان افزایش قیمت خدمات و کالاها حداقل به اندازه دارو بود و از اين بابت بايد از معاونين غذا و دارو تشكر كرد كه در این حوزه بسیار خوب عمل کرده‌ اند.

 

وزیر بهداشت ضمن تشکر از تمام معاونان غذا و دارو، جامعه داروسازان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان، تاکید کرد: اما باید مراقب افرادی باشیم که ممکن است بخواهند این خدمات ارزشمند را لکه دار کنند. بنابراین باید با ارائه اطلاعات دقیق، ستاد را به روز رسانی ‌کنید. علاوه بر این در حوزه دارو بر خلاف تجهیزات بسیار راحت ‌تر می‌توان کنترل‌ها را انجام داد و به ‌راحتی می‌توان بر داروها و کالاهای سلامت محور نظارت کرد.

 

 دکتر هاشمی افزود: البته اشکالی بین پخش و داروخانه وجود دارد که در این زمینه نیز شرکت‌ها موظف شدند موجودی خود را اعلام کنند، چراکه این شرکت‌ها ارز دولتی می‌گیرند و متعهد شده‌اند که به‌موقع جنس وارد کنند، بنابراین کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد تا شرکت‌ها موجودی انباشته نداشته باشند و شما نیز همین مسیر را در داروخانه کنترل خواهید کرد.

 

ضرورت کنترل نسخ پزشکان به ويژه در مورد بيماران خاص، داروهاي خاص و پزشكان خاص

 

وزیر بهداشت بر کنترل نسخ پزشکان به ويژه در مورد بيماران خاص، داروهاي خاص و پزشكان خاص تاكيد کرد و گفت:  آن دسته از پزشکانی را که احساس می‌ کنید می‌ توانند به چرخه تامین دارو آسیب وارد کنند، شناسایی کنید و با استفاده از نظام پزشکی استان و تعزیرات، کج رفتاری‌ها و بدرفتاری‌ها را از همان ابتدا اصلاح کنید.

 

وی افزود: در عین حال یک سری از داروها هستند که جزو ليست سازمان غذا و دارو نیستند و به استناد قانون مصوب مجلس، پزشک حق تجویز آنها را ندارد. موارد تخلف در این زمینه باید به سازمان نظام پزشکی ارجاع و برای آنها پرونده تشکیل شود، اما موارد استثنایی در این حوزه نیز ساز و کارشان مشخص است و باید تایید شود که یک داروی خاص که جزو ليست داروهاي سازمان نیست و واقعا برای یک ایرانی ضروری است و باید وارد شود.

 

دکتر هاشمی با تاکید بر این که داروی مورد نیاز بیماران خاص بايد تامين شود، افزود: باید از بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی، کلیوی،‌ ام اس، سرطان، ای بی، اوتیسم، بیماران مزمن اعصاب و روان مراقبت کنیم. تاکید می‌کنم در داروی این بیماران نباید نسبت به گذشته تغییری ایجاد شود، چراكه به درآمدهاي آنان افزوده نشده است.

 

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید خود را جای مردم و البته فقیرترین آنان بگذاریم، چراکه یک سری بیماری‌ های ارثی و ژنتيكي به آنها تحمیل شده است و گاهي در يك خانواده چند بيمار هموفيلي يا تالاسمي وجود دارد.

 

دکتر هاشمی با بیان این که باید تلاش کنیم باری برای بيماران نباشیم و سعی کنیم گرفتاری برایشان ایجاد نشود، گفت: اجرای راهنماهای بالینی اهميت بسياري دارد، البته این مبحث بیشتر بر عهده بیمه ‌ها است و باید به عنوان خریدار خدمت از راهنماهای بالینی استفاده کنند، اما اگر بیمه‌ ها کمکی از معاونين غذا و دارو خواستند باید توجه لازم را داشته باشید.

 

وی با تاکید بر این که بايد خودمان را جای مردم بگذاریم و اجازه ندهیم در ماه‌ های پیش رو و در این بخش آسیبی به مردم وارد شود، گفت: در این راستا باید مرکز و فرماندهی را از کمبودهای احتمالی مطلع کنیم و ما وظیفه‌ مان را در مرکز انجام خواهیم داد. در این راستا بر اساس ابلاغی که کرده ‌ایم، از مجموع اعتباراتی که به وزارت بهداشت تخصیص می یابد، حداقل 25 درصد باید در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی صرف شود.

 

یکی از مشکلات در حوزه‌ های تولید، توزیع و واردات، نقدینگی است

 

دکتر هاشمی با بیان این که یکی از مشکلات در حوزه‌ های تولید، توزیع و واردات، نقدینگی است، افزود:  در همین راستا باید بتوان مهمترین نقش را در زمینه رفع مشکلات این حوزه ایفا کرد و  همکاران‌مان در ستاد، شبانه روزی تلاش می ‌کنند و همه کمک خواهند کرد تا کمترین مشکل را داشته باشیم.

 

وزیر بهداشت افزود: در دوران دولت یازدهم و دوازدهم مذاکراتی شروع شد و ادامه یافت که حاصل آن معاهده‌ ای به نام برجام بود، اما آمریکا به‌ صورت یک جانبه از آن خارج شد و جدای از تحریم‌های خود، تحریم‌ های ثانویه را نیز اعمال کرد، پس از آن نیز تلاش می کند که بتواند کاری کند تا نفت ایران صادر نشود و به این ترتیب ایران را وارد مذاکره‌ای کند که حاصل آن مشخص است.

 

دکتر هاشمی در ادامه با بیان این که آمریکایی‌ ها به غیر از نوع رابطه ‌ای که با شاه سعودی و برخی از کشورهای منطقه دارند، راضی نخواهند شد، گفت:  آنها جز نوکری، هیچ رابطه دیگری را حداقل در منطقه ما نمی ‌پذیرند که قطعا این موضوع از سوی مردم ما پذیرفته نیست.

 

تحریم ها علاوه بر ایجاد وحدت ملی، موجب تقویت اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود

 

وزیر بهداشت افزود: مقام معظم رهبری نیز تکلیف را روشن کردند، اینکه ما چه استفاده ‌ای می‌توانیم از این شرایط داشته باشیم مهم است، در اینکه باید شرایط را برای مردم هموار کرد تردیدی نیست، اما نکته دیگر آن است که اکنون اقتصاد مقاومتی می‌ تواند شکلی واقعی به خود بگیرد.

 

دکتر هاشمی افزود: شاید ترامپ با تحریم‌ هایی در حوزه هواپیمایی و نقل و انتقال بخواهد فشار وارد کند، اما کمک غیر مستقیمی که این تحریم ‌ها می ‌توانند برای ما داشته باشند جدای از وحدت ملی موجب تقویت اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود.

 

باید از فرصت ها برای تقویت تولید ملی استفاده شود

 

وزیر بهداشت با تاکید بر این که باید از این فرصت برای تقویت تولید ملی استفاده شود، افزود:  بر همین اساس، آحاد جامعه پزشکی اعم از پزشکان، دندانپزشکان، پرستاران و داروسازان باید گام‌ های موثرتری بردارند.

 

دکتر هاشمی با بیان این که باید باور کنیم که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی می‌ توانیم بسیاری از داروها و تجهیزات وارداتی را در داخل کشور تولید کنیم، تصریح کرد: با حمایت از تولید ملی، داروهای خارجی که تولید مشابه داخلی دارند را مشمول ارزهای ویژه نکنیم.

 

وزیر بهداشت با اشاره به این که ما باید بتوانیم در خدمات سلامت طوری رفتار کنیم که مردم کمترین آسیب را ببینند، افزود: در عین حال با وجود حمایت از تولید ملی به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد که دارو یا ماده اولیه ‌ای وارد بازار شود که کیفیت لازم را نداشته باشد یا کیفیتی پایین ‌تر از مشابه خارجی داشته باشد، سخت گیری‌ها در این حوزه بسیار زیاد است.

 

از رسانه ها به دلیل کمک به آرامش فضای عمومی تشکر می کنم

 

دکتر هاشمی در پایان گفت: از رسانه ها به دلیل کمک به آرامش فضای عمومی تشکر می کنم و توصیه می کنم که رسانه‌ها دائم در مورد دارو و تجهيزات پزشكي سوال نپرسند که دارو چه می‌ شود و چند قلم دارو كمبود وجود دارد، چراکه همین سوال، در جامعه اضطراب ایجاد می‌ کند، برگزاری چنین جلساتی شاهدی بر آن است که همگان تلاش می‌ کنند که در این حوزه مشکلی متوجه مردم نشود.

تاریخ درج1397:05:25
کلمات کلیدی
بازدید276
گروهاخبار عمومي