منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 246 نفر
بازدید دیروز: 531 نفر
تعداد کل بازدید: 901157 نفر

مشاهده شماره خبر6944

عنوانواکنش سازمان غذا و دارو به نبود داروی بیماران مبتلا به"اس.ام.ای" در فهرست دارویی کشور
متن

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: نظام سلامت باید داروها را براساس پایه اثربخشی و اینکه در سطح سلامت عمومی جامعه چه میزان تاثیرگذار است؛ حمایت کند.

 
به گزارش ایفدانا و به نقل از خبرگزاری ایلنا، کیانوش جهانپور در رابطه با داروی اسپینرازا ساخت آمریکا که برای بیماران مبتلا به"اس.ام.ای" تجویز می شود، اما فقط در سال نخست مصرف، هزینه ای معادل 750 هزار دلار دارد و تاکنون در لیست دارونامه  کشور به ثبت نرسیده، بیان داشت: موضوع واضح است، یک دارو باید هزینه اثربخشی مطلوبی در نظام سلامت ما داشته باشد تا در فهرست داروهای رسمی قرار گرفته و واردات و حتی حمایت از آن در دستور کار قرار گیرد. 
 
او افزود: تا امروز درخواستی از سوی انجمن های علمی مبنی بر اینکه این دارو در فهرست داروهای رسمی کشور قرار بگیرد؛ ارائه نشده است، مضاف به اینکه بحث هزینه اثربخشی این دارو در نظام سلامت ما مشخص نیست. در بسیاری از کشورهای دنیا نیز چنین است و این دارو لزوماً به همه کشورها وارد نشده و اگر هم وارد شده برای همه بیماران تجویز نشده و حمایت نمی شود. 
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: اگر هزینه اثربخشی یک دارو ضعیف باشد، با توجه به سطح هزینه فعلی برای نظام سلامت، قاعدتا حمایت نمی شود. به هرحال نظام سلامت باید هزینه ها را براساس هزینه اثربخشی و اینکه در سطح هزینه فعلی، بر سلامت عمومی جامعه چه میزان تاثیرگذار است، حمایت کند. منابع نظام سلامت مشخص و محدود است و مسلماً اگر قرار باشد در هر موردی استفاده شود برای بسیاری از امور ضروری و حیاتی هم کفایت نمیکند، این منابع لاجرم باید در مسیری مصرف شود که هزینه اثربخشی مطلوب داشته باشد و به نظر نمی رسد که هزینه اثربخشی در مورد این دارو در سطح هزینه فعلی، در حدی باشد که در نظام سلامت ما مطلوب ارزیابی شود؛ کمااینکه در نقاط دیگر دنیا نیز مطالعاتی انجام شده و در برخی کشورهای دیگر نیز این دارو فعلا هزینه اثربخش نبوده است. 
 
او در رابطه با داروهای شیمی درمانی که برخی از آنها به کشور وارد نمی شود و بیماران ملزم به استفاده از مشابه داخلی هستند، در صورتی که برخی پزشکان داروی خارجی را تجویز می کنند، گفت: وقتی جایی می گوییم داروهای شیمی درمانی اثربخشی لازم را ندارد، یعنی با این داروها آشنا نیستیم، این گروه از دارو ها یک یا دو قلم دارو که نیست. بخشی از داروهای شیمی درمانی در داخل کشور تولید می شود و داروهای تولید داخل که استاندارد لازم را دارند، حمایت می شوند؛ مگر اینکه داروی داخلی نیاز بازار داخل را تامین نکند. 
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه در رابطه با داروهای شیمی درمانی کلی گویی می شود. عزیزانی که می گویند داروهای شیمی درمانی داخلی اثربخشی لازم را ندارد، نام دارو را ذکر کنند، نام شرکت سازنده را با شواهد معتبری که دارند اعلام کنند، تا ارزش علمی داشته باشد، اینکه به طور کلی می گویند؛ داروهای شیمی درمانی داخلی اثربخش نیستند، ارزش علمی و فنی ندارد و یک بحث کلی و بی نتیجه است، جای این بحث ها هم در رسانه عمومی و غیرتخصصی نیست و مشخص نیست که با چه انگیزه هایی بیان می شود. 
 
او تاکید کرد: زمانی که 100 یا 200 قلم دارو یکجا با یک جمله زیر سوال می رود، این اظهارنظرها اساسا مشکل دارد. داروهای شیمی درمانی ایرانی سال ها است که در داخل مصرف می شود و حتی صادر نیز شده است و مطالعات بالینی نیز در این خصوص قبل از تولید انبوه انجام شده است. دارویی بوده که در دنیا تولید شده، مجوز مصرف گرفته و و اینجا مشابه سازی صورت گرفته است و مشابه سازی ها بر اثر مطالعات بالینی مجوز تولید و عرضه در داخل گرفته اند و مشکل خاصی هم در این رابطه به مرکز ADR گزارش نشده است. اگر داروی خاص از یک شرکت خاص مشکل دارد، باید به طور مستقیم و مصداقی با ارایه شواهد عنوان کنند تا بررسی شود.
 
 
  • http://ifdana.fda.gov.ir/content/19440
تاریخ درج1397:05:29
کلمات کلیدی
بازدید200
گروهاخبار عمومي