منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 399 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 901851 نفر

مشاهده شماره خبر6961

عنوانروابط عمومی معاونت غذا و دارو شیراز اعلام کرد: از برخی تداخلات مهم غذا - دارو در سالمندان آگاه باشیم
متن

در سالمندان هنگام مصرف یک داروی خاص ، دریافت مواد مغذی واکنش دهنده می بایست مورد ارزیابی قرار گیرد ، برای مثال مصرف ویتامینK با وارفارین ، کلسیم و ویتامین D باAlendronate (Fosamax®) ، پتاسیم و سدیم و منیزیم با برخی دارو های ادرار آور مانند Furosemide (Lasix® قابل ذکر می باشد.

هم چنین سالمندانی که بیماری پارکینسون دارند به دلیل واکنش پروتئین با Levodopa (Sinemet , Dopar®) بایستی متوجه زمان و میزان مصرف پروتئین باشند.

 

به گزارش ایفدانا - و به گزارش روابط عمومی معاونت غذاودارو شیراز: کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم شیراز بیان کرد ، با توجه به این که در افراد مسن نسبت به بیماران جوانتر ، احتمال بیشتری وجود دارد که چندین دارو را با هم مصرف کنند و هم چنین به دلیل تغییرات جسمانی آن ها به علت بالا رفتن سن مانند افزایش بافت چربی آن ها نسبت به بافت بدون چربی ، کاهش توده کبدی و اختلال در عملکرد کلیه ، اختلال های ادراکی و حافظه ای ، مشکلات غددی و محدودیت های رژیمی  در معرض خطر بالاتری از تداخلات غذا – دارو قرار دارند. سوء تغذیه و هم چنین کم شدن آب بدن در سالمندان بر روی متابولیسم و جذب دارو های آن ها اثر دارد.

          " دکتر کیمیا حمیری " گفت : در سالمندان هنگام مصرف یک داروی خاص ، دریافت مواد مغذی واکنش دهنده می بایست مورد ارزیابی قرار گیرد ، برای مثال مصرف ویتامین K با وارفارین ، کلسیم و ویتامین D با Alendronate (Fosamax®) ، پتاسیم و سدیم و منیزیم با برخی دارو های ادرار آور مانند Furosemide (Lasix® قابل ذکر می باشد.

هم چنین سالمندانی که بیماری پارکینسون دارند به دلیل واکنش پروتئین با Levodopa (Sinemet , Dopar®) بایستی متوجه زمان و میزان مصرف پروتئین باشند.

 این دکتر داروساز افزود ؛ تیم پزشکی متشکل از پزشک عمومی ، داروساز و پرستار و متخصص تغذیه ، باید جهت طراحی یک برنامه دارویی و رژیم غذایی و مکمل تغذیه ای برای به حداقل رساندن تداخلات دارو-غذا  ، با یکدیگر کمال همکاری را داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن های 07132331017 و یا 1490 و یا 190 تماس حاصل فرمایید.

تاریخ درج1397:06:13
کلمات کلیدی
بازدید201
گروهاخبار عمومي