منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 9 نفر
بازدید امروز: 253 نفر
بازدید دیروز: 544 نفر
تعداد کل بازدید: 898798 نفر

مشاهده شماره خبر6967

عنوانرییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو؛ نحوه تایید سلامت واکسن‌ها در کشور/ ۱۰۰ میلیون دلار برای تولید ۲ واکسن
متن
واشفانی؛ رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به فرآیند ثبت و تایید سلامت واکسن‌ها و سایر فرآورده‌های بیولوژیک در کشور، گفت: از اردیبهشت ماه سال ۹۰ سازمان بهداشت جهانی تایید کرد که ما اثرگذاری لازم برای نظارت در حوزه واکسن‌ها و داروهای بیولوژیک را دارا هستیم و این تاییدیه همچنان به قوت خود باقی است.
 
به گزارش ایفدانا و به نقل از خبرگزاری ایسنا، درباره فرآیند تایید و توزیع واکسن‌ها در کشور، گفت: طبق قاعده‌ای که در دنیا وجود دارد، فرآورده‌های بیولوژیک به چند دلیل بسیار حساسند؛ یکی از دلایلش این است که منبع تولید این فرآورده‌ها معمولا موجود زنده است و به همین دلیل همیشه احتمال انتقال یکسری از عفونت‌ها و بیماری‌ها از طریق این فرآورده‌ها وجود دارد. بنابراین مساله سلامت آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. دلیل دیگر حساس بودن این فرآورده‌ها هم این است که معمولا ساختار پروتئینی پیچیده‌ای دارند که نسبت به شرایط محیطی بسیار حساس است و فرآیند تولید و کنترل این داروها هم خاص و پیچیده است.
 
وی با بیان اینکه معمولا برای اینکه بتوانیم این فرآورده‌ها را تولید و کنترل کنیم به تکنولوژی‌های پیچیده‌ای نیاز داریم، افزود: منظور از کنترل این است که وقتی یک فرآورده‌ای را تولید کردیم، آن را ارزیابی ‌کنیم تا ببینم این فرآورده همان چیزی که می‌خواستیم، هست یا خیر. مساله دیگری که به صورت ویژه‌تر در حوزه واکسن‌ها حائز اهمیت است، گروه‌هایی‌ست که از این فرآورده‌ها استفاده می‌کنند؛  چراکه واکسن‌ها را افراد سالم استفاده می‌کنند. وقتی فردی واکسنی را تزریق می‌کند، معمولا مشکل خاصی ندارد و واکسن را به این امید استفاده می‌کند که برایش مشکلی ایجاد نشده و ایمنی ایجاد شود تا از بروز مشکلات عفونی جلوگیری شود.
 
واشقانی ادامه داد: نکته مهم دیگر در حوزه واکسن‌ها این است که معمولا افرادی این واکسن‌ها را استفاده می‌کنند که سیستم ایمنی‌شان به طور کامل تکامل پیدا نکرده باشد که مثال مشخص این افراد، کودکان هستند. باید توجه کرد که اولین فرآورده دارویی که هر انسان به صورت عمومی دریافت می‌کند، واکسن است؛  یعنی به محض اینکه کودکی متولد ‌شود، تزریق واکسن در او انجام خواهد شد. بر این اساس شما با کودکی مواجهید که به تازگی به دنیا آمده، سیستم ایمنی‌اش هنوز کامل نشده و برایش واکسن تزریق می‌کنیم. این موضوع نشان می‌دهد که چقدر باید برای فرآورده‌های ویژه‌ای چون واکسن، اهمیت ویژه قائل شویم. به همین دلیل است که در ارگان‌های نظارتی دنیا در حوزه سلامت، بخش ویژه‌ای به‌نام فرآورده‌های بیولوژیک طراحی می‌شود که دارای یک بخش برای واکسن‌ نیز هست.
تاریخ درج1397:06:18
کلمات کلیدی
بازدید226
گروهاخبار عمومي