منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 1 نفر
بازدید امروز: 181 نفر
بازدید دیروز: 463 نفر
تعداد کل بازدید: 900561 نفر

مشاهده شماره خبر6973

عنوانرئیس سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران لبنانی: بازار دارو و کالاهای سلامت محور ایران 20میلیارد دلار گردش مالی دارد
متن

رئیس سازمان غذا و دارو از صادرات داروی ایرانی به 30 کشور خبر داد و گفت: در ایران بازار ٢٠ میلیارد دلاری دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل ها را وزارت بهداشت مدیریت می کند.

 

به گزارش ایفدانا، دکتر غلامرضا اصغری در نشست خبری با رسانه های لبنانی، سهم ایران در هرکدام از حوزه های دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی و مکمل ها را ٢٠ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: از این بازار، پنج میلیارد دلار به دارو و مواد دارویی، پنج میلیارد دلار به محصولات آرایشی و بهداشتی، دو میلیارد دلار به کالاها و تجهیزات پزشکی و هشت میلیارد دلار به موادغذایی اختصاص دارد.


وی با بیان اینکه ایران در حوزه دارو در منطقه حرف اول را می زند و رتبه اول را دارد، خاطرنشان کرد: 96 درصد داروی موردنیاز ایرانیان در داخل کشور تولید شده و کمتر از چهار درصد از خارج وارد می شود و این موضوع نه فقط یک رکورد منطقه ای، بلکه رکورد جهانی هم محسوب می شود.


وی با بیان اینکه ظرفیت های وسیعی در حوزه دارو در طول انقلاب اسلامی سرمایه گذاری شده، در حالی که قبل از انقلاب کل داروی بازار دارویی موردنیاز کشور توسط کمپانی های خارجی تامین می شد، گفت: نگاه وزارت بهداشت به دارو به عنوان یک کالای حیاتی و استراتژیک است، به همین دلیل هم در دوران جنگ و هم دوران تحریم به داروی تولید داخل متکی بوده ایم.


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هر داروی جدیدی که در دنیا تولید و ارائه می شود، به فاصله کمتر از یک ماه در ایران تولید شده و این داروها مورد تایید WTO است.


وی درباره داروهای سنتی نیز گفت: داروهای گیاهی و سنتی نیز با توجه به قدمت طب سنتی در ایران از جایگاه خوبی برخوردار بوده و توسعه خوبی نیز داشته است.

صادرات داروی ایرانی به 30 کشور
اصغری با بیان اینکه جدیدترین داروهای نانوتکنولوژی و بایوتکنولوژی در ایران تولید می شود، گفت: این داروها به بیش از 30 کشور صادر شده و بازار 30 کشور از جمله کشور روسیه را در اختیار دارد.


وی عنوان کرد: ظرفیت تولید این صنایع دارویی بیش از چهار برابر نیاز کشور است و این امکان را فراهم می کند تا داروهای تولید شده را به کشورهای دیگر صادر کنیم.


معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 22 دانشگاه داروسازی در ایران وجود دارد، بیان کرد: در دانشگاه های داروسازی در تمام رشته های تخصصی داروسازی PHD داریم و تمام دانشگاه های داروسازی، مراکز تحقیقات علوم دارویی دارند که بخشی از کارهای تحقیقاتی در دانشگاه های داروسازی انجام می شود، متخصصان و اساتید دانشگاه علوم دارویی نیز در داخل کشور تربیت می شوند.


رئیس سازمان غذا و دارو درباره چهار درصد دارویی که از خارج از کشور وارد می شود نیز توضیح داد: این چهار درصد، بعضی از واکسن ها و تعدادی از داروهای ضدسرطان را شامل می شود که تولید آنها در کشور اقتصادی نیست و واردات آنها هزینه کمتری را دربردارد، چرا که مصرف شان در کشور زیاد نیست.

بازار داروی لبنان می تواند از کمک آمریکا نجات یابد
وی در پاسخ به سوال خبرنگار لبنانی مبنی براینکه وزارت بهداشت لبنان بودجه ای حدود 50 تا 60 میلیون دلار از آمریکا دریافت می کند و چنانچه حزب الله پیروز شده و بخواهد وزارت بهداشت لبنان را در اختیار بگیرد، این بودجه نیز قطع خواهد شد و در این صورت جمهوری اسلامی ایران توان کمک در حوزه دارو به کشور لبنان را دارد؟ توضیح داد: تا جایی که مطلع هستم، تعداد زیادی از داروسازان و پزشکان لبنانی در ایران مشغول به تحصیل و کسب دانش هستند، لذا می توانیم با تداوم همکاری ها و توانمند کردن داروسازان لبنانی به تولید دارو، بیش از 60 میلیون دلار در حوزه دارو به این کشور کمک کنیم، آنها می توانند با کمک ایران به تولید داروهای ژنریک در داخل لبنان بپردازند و نیازی به دریافت کمک از آمریکا نداشته باشند.


اصغری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به حوزه سلامت نگاه سیاسی ندارد، خاطرنشان کرد: شاید سایر کشورها حوزه سلامت را قربانی سیاست کنند، اما در ایران این نگاه وجود ندارد.


رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فرهنگ تجویز دارو باید در کشور لبنان نیز تغییر کند، گفت: همزمان با توانمند شدن داروسازان لبنانی به تولید داروی ژنریک در لبنان، پزشکان نیز باید فرهنگ تجویز دارو را تغییر داده و و داروهایی که در داخل لبنان تولید و تامین می شود، تجویز کنند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه دولت لبنان با درنظر گرفتن اعتباری بالغ بر 53 میلیون دلار به بیماران سرطانی کمک هزینه می پردازد، آیا در ایران چنین ساز و کاری اجرا می شود یا نه؟ گفت: در ایران نظام بیمه همگانی اجرا می شود که 90 درصد هرینه های بستری و 10 درصد هزینه های بخش سرپایی را حمایت می کند و در برخی مواقع نیز این حمایت ها در اقشار ضعیف تر به 100 درصد می رسد، همچنین در مورد بیماران خاص و صعب العلاج نیز 95 درصد هزینه ها تحت پوشش بیمه بوده و بعضی بیماران نیز حمایت 100 درصدی دریافت می کنند.

تاریخ درج1397:06:20
کلمات کلیدی
بازدید276
گروهاخبار عمومي