منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 457 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899297 نفر

مشاهده شماره خبر6974

عنوانروابط عمومی معاونت غذا و دارو شیراز اعلام کرد: اعتیاد با مصرف ریتالین در شب های امتحان
متن

دکتر "فاطمه دستغیب" : ریتالین در مواردی که بدون نسخه پزشک تجویز می شود مانند یک محرک سنتی از دسته آمفتامین ها عمل کرده و می تواند باعث ایجاد احساس بیداری، انرژی و سرخوشی شود. این ویژگی ها باعث شده که توسط برخی افراد به ویژه دانشجویان مورد سوء استفاده قرار گرفته و از آن به عنوان داروی مطالعه در شب های امتحان استفاده کنند تا بتوانند ساعت های بیشتری بیدار بمانند و تمرکز خود را بالا ببرند.

 

به گزارش ایفدانا - وبه گزارش روابط عمومی معاونت غذاوداروشیراز : کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم اعلام کرد که : "ریتالین" یا "متیل فنیدات" از داروهای محرک سیستم اعصاب مرکزی است که در بیش فعالی کودکان ، اختلالات خواب نارکولپسی، بعضی از موارد افسردگی و درمان خواب آلودگی مزمن کاربرد دارد. اما متاسفانه امروزه شاهد مصرف نا به جای این دارو مخصوصا در بین جوانان و نوجوانان هستیم .

دکتر "فاطمه دستغیب" ادامه داد: ریتالین در مواردی که بدون نسخه پزشک تجویز می شود مانند یک محرک سنتی از دسته آمفتامین ها عمل کرده و می تواند باعث ایجاد احساس بیداری، انرژی و سرخوشی شود. این ویژگی ها باعث شده که توسط برخی افراد به ویژه دانشجویان مورد سوء استفاده قرار گرفته و از آن به عنوان داروی مطالعه در شب های امتحان استفاده کنند تا بتوانند ساعت های بیشتری بیدار بمانند و تمرکز خود را بالا ببرند.

اما این افراد باید بدانند که برخلاف تصورشان مصرف این دارو بی خطر نبوده و عوارض زیادی را در پی خواهد داشت. از جمله مهم ترین این عوارض ایجاد وابستگی و اعتیاد به این داروست. از عوارض کوتاه مدت مصرف این دارو اضطراب، گرگرفتگی، سردرد، گیجی، تشنج، توهم، ضربان نامنظم قلب، افزایش فشار خون، تهوع و استفراغ است. اما در صورت مصرف طولانی مدت ریتالین می تواند منجر به اختلال در یادگیری و بروز علائم روانی مانند جنون یا افسردگی، تغییرات خلق و خو، سوء تغذیه و کاهش شدید وزن شود.

این دکتر داروساز افزود: در آخر توجه داشته باشید که اعتیاد به این دارو مانند هر داروی محرک دیگر می تواند رخ دهد و منجر به تغییراتی در شخصیت و شیوه زندگی فرد شود و به طور چشمگیری بر زندگی مصرف کننده و عزیزانش تاثیر بگذارد. در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید با مرکز اطلاع رسانی دارو ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تماس های 190 ویا 1490 و یا 32331017 (071) تماس حاصل فرمایید.

 

Reference:

www.mayoclinic.org

www.uptodate.com

 
 
  • http://ifdana.fda.gov.ir/content/19687
تاریخ درج1397:06:20
کلمات کلیدی
بازدید281
گروهاخبار عمومي