منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 554 نفر
بازدید دیروز: 541 نفر
تعداد کل بازدید: 902006 نفر

مشاهده شماره خبر6999

عنواندکتر محمدرضا شیران، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران : فرهنگ عمومی جامعه باید به سمت تجویز و مصرف صحیح دارو سوق داده شود
متن
دکتر محمدرضا شیران معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حدود ۹۸ درصد داروها در داخل کشور تولید می شود، اظهار کرد: ...

 دکتر محمدرضا شیران معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حدود ۹۸درصد داروها در داخل کشور تولید می شود، اظهار کرد: برخی از مواد اولیه دارویی از خارج کشور وارد می شود که سیاست دولت حمایت از تولید مواد اولیه در داخل کشور است.

وی با بیان اینکه قیمت داروها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: قیمت گذاری دارو توسط کمیته ای تعیین می شود و هرساله قیمت دارو افزایش پیدا می کند ولی افسار گسیخته نیست.

دکتر شیران با بیان اینکه مکمل های خارجی در برخی موارد ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: مکمل ها نیاز ضروری مردم نیست و بسیاری از ویتامین ها از طریق مواد غذایی تامین می شود و برای افرادی که به این مکمل ها نیاز دارند مشابه داخلی در کشور توليد مي شود که هموطنان مي توانند از آن استفاده کنند.

دکتر شیران فروش داروی هورمون رشد به صورت غیرمجاز به باشگاههای بدن سازی را ضربه زدن به اعتماد مردم نسبت به شبکه سلامت دانست و هشدار داد: مصرف این هورمون ها بدون مجوز پزشک متخصص می تواند باعث بروز بیماری دیایت در مصرف کنندگان شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: دارو در ایران ارزان تر از دنیا است که بسیاری از افراد بدون نسخه پزشک این دارو را تهیه می کنند و زمانی که دارو با قیمت پایین عرضه شود مصرف آن افزایش پیدا می کند.

وی همچنین گفت : در شرایط کنونی مشکل دارویی به خصوص داروی تولید داخل کشور در شبکه توزیع استان وجود ندارد. دکتر شیران با بیان اینکه کمبود دارو وجود ندارد، گفت: ذخیره کافی  دارو در انبارهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران وجود دارد که در مواقع اضطراری توزیع می شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در گذشته توزیع دارو در غرب استان با مشکل مواجه بود، افزود: برای رفع مشکلات غرب استان داروخانه ۱۳ آبان در پردیس رامسر ایجاد شده است و شعبه هلال احمر نیز در تنکابن تقویت  شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی مازندران راه اندازی انبار دارویی در غرب استان است که زمین آن را رئیس بیمارستان طالقانی چالوس تقبل کرده است.

دکتر شیران به افزایش قیمت برخی داروها اشاره کرد و افزود: برخی از داروها را بیمه ها تقبل نمی کنند که این مسئله سبب افزایش قیمت آن ها شده است که باید این سیاست ها تغییر پیدا کند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تجویز داروهای برند یکی از دلایل کمبود دارو است، ادامه داد: سیاست دولت حمایت از فرآورده های تولیدی داخل کشور است ولی بسیاری از پزشکان به دنبال تجویز داروهای برند هستند که سبب کمبود این داروها مي شود.

وی به مشکلات داروخانه ها اشاره کرد و گفت: سازمان های بیمه گر به تعهدات خود در حوزه دارویی عمل نکردند که سبب شده بسیاری از داروخانه ها به دلیل عدم پرداخت بیمه ها با مشکل مالی مواجه شود بنابراین نمی توانند از شرکت ها دارو را خریداری و پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند.

دکتر شیران با اظهار این که برخی از پزشکان بدون توجه به شرایط دارویی کشور نسخه می پیچند که این کار مشکلاتی را برای بیماران و داروخانه ها ایجاد کرده است ادامه داد: هم اکنون حدود ۹۸ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و حداقل در ۲ سال آینده کشور مشکلی از لحاظ تامين دارويي نخواهد داشت.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران در مورد نگاه های منفی نسبت به داروهای تولید داخل هم گفت: داروهایی داخلی که برای مشابه خارجی نسخه پیچی می شود از لحاظ درمانی تفاوتی چندانی ندارند و کارکردشان در درمان یکسان است.

وی یکی دیگر از دلایل کمبود دارو را فرهنگ عمومی جامعه دانست و بیان کرد: در کشور ما زمانی که کمبود نسبی در اقلامی به وجود بیاید مردم به سمت خرید بیش از حد نیاز خود می روند که این مسئله به کمبودها دامن می زند و باید تلاش شود تا اين فرهنگ اصلاح شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: داروی بیماران خاص هم در مازندران از طریق معاونت دارو و غذا در اختیار انجمن بیماران خاص قرار می گیرد تا میان بیماران توزیع شود. دکتر شیران گفت: علاوه بر این، چند داروخانه معتمد نیز این داروها را با نظارت معاونت دارو و غذا دانشگاه در اختیار بیماران قرار می دهند.

دکتر محمدرضا شیران  با بیان این که  حدود ۵۰۰ داروخانه در سطح استان در حال فعالیتند از برخورد قانونی با چهار داروخانه دار متخلف استان  خبر داد و افزود : تخلف این داورخانه ها را توزیع دارو خارج از شبکه و قاچاق بود که  مجازات این داروخانه داران متخلف قطع سهیمه دارو، لغو قرارداد با بیمه و ابطال پروانه فعالیت است.

تاریخ درج1397:07:02
کلمات کلیدی
بازدید328
گروهاخبار عمومي