منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 5 نفر
بازدید امروز: 332 نفر
بازدید دیروز: 463 نفر
تعداد کل بازدید: 900712 نفر

مشاهده شماره خبر7000

عنوانمعاون وزیر بهداشت: نقدینگی بزرگترین چالش زنجیره تامین دارو
متن

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه صنعت دارو با مشکل نقدینگی روبرو است، توضیح داد: فاصله 40 درصدی بین تخصیص و تامین ارز وجود دارد؛ از این رو، صنعت دارو نقدینگی لازم برای گرفتن ارز 4200 تومانی بانک مرکزی را ندارد که بر اساس آن اقدام کند.

 
به گزارش ایفدانا و به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر غلامرضا اصغری روز دوشنبه در مراسم افتتاح چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما در مصلی امام خمینی (ره) افزود: نقدینگی، کماکان چالش زنجیره تامین دارو است که امید است مورد توجه قرار گیرد و حداقل سه هزار میلیارد تومان به صنعت دارو تزریق شود تا در 6 ماه دوم و سال آینده بتواند مواد اولیه دارویی مورد نیاز را تامین کند. 
 
وی اضافه کرد: ذخیره مواد اولیه دارویی موجب می شود زمانی که چرخه مواد اولیه و ارز دچار مشکلات بیشتری می شود؛ مواد اولیه دارویی کافی برای عبور از شرایط سخت در داخل کشور داشته باشیم. 
 
دکتر اصغری از هلدینگ های بزرگ دارویی مانند برکت ، تیپیکو و بانک ملی خواست مانند بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند و در نقدینگی صنعت دارو کمک کند تا صنایع دارویی بتواند ذخیره دو تا سه سال مواد اولیه دارویی را داشته باشد. 
 
رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد که قدر مسلم وظیفه اصلی در این زمینه برعهده دولت است و بخصوص در هفته های اخیر مصوبات خوبی هم در این زمینه داشته است.
 
رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: صنعت دارو و زنجیره تامین دارو کماکان از نقدینگی رنج می برد و حداقل خواسته این است که پول دارویی که 10 ماه پیش فروخته است، بگیرد که آن هم به صورت اوراق تحویل داده می شود؛ نقد کردن اوراق چرخه طولانی دارد و البته دچار تنزیل بها نیز می شود؛ بنابراین دنبال مکانیسمی باید بود که این اوراق از طرف سازمان برنامه و بودجه تبدیل به نقدینگی شود که امید است این اتفاق در همین مهر ماه بیفتد. 
 
وی گفت: انتظار است به تولید داخلی دارو با تامین مواد اولیه کمک شود تا در نیمه دوم امسال کمتر آسیب پذیر باشیم. برای اینکه مردم دچار کمبود دارویی نشوند، به همکاری همه ارکان دولت و مجلس نیاز است. 
 
دکتر اصغری افزود: اگر نقدینگی اکنون به صنعت دارو برسد، بهتر از آبان و آذر ماه است؛ چراکه در ماه های آینده کارکرد ریال کمتر می شود و مبادلات مالی تهدید می شود، به طور قطع تامین نقدینگی در این مقطع می تواند بسیار کمک کننده باشد. امیدوار هستیم، هرچه سریعتر بخشی از مشکلات جدی صنعت دارو یعنی نقدینگی برطرف شود. 
 
رئیس سازمان غذا و دارو اظهارکرد: تامین 97 درصد نیاز دارویی کشور، افتخار ملی و رکورد جهانی است، صنعت دارو با ارتباط خوبی که با دانشکده های داروسازی و مراکز تحقیقاتی دارد، داروهای جدید تولید می کند، بیشترین تولید علم در دانشگاه های علوم پزشکی مختص حوزه علوم دارویی است.
 
دکتر اصغری افزود: در این شرایط خاص و تحریم ظالمانه که با خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد آغاز شد، دارو به عنوان یکی از خطوط مقاومت ملت و دولت، با تحریم مواد اولیه، محصول نهایی دارو و مشکلات پیش آمده در انتقال پول، مورد هدف قرار گرفته است. 
 
وی ادامه داد: همچنانکه صنعتگران دارو در تحریم های گذشته، داروی مورد نیاز مردم را تامین کرده اند، در تحریم جدید نیز با توانمندی فزاینده خود نیاز کشور را به دارو تامین می کنند. 
 
اصغری خاطرنشان کرد: میزان ترخیص دارو و مواد اولیه از گمرک در 6 ماه ابتدای امسال تقریبا معادل 6 ماه ابتدای سال گذشته است. میزان تخصیص ارز نیز در 6 ماه ابتدای امسال بیش از 6 ماهه سال 96 بوده است ولی کافی نیست.
 
چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته در مصلی امام خمینی (ره) در فضایی بالغ بر 35 هزار مترمربع با حضور 360 شرکت داخلی و خارجی برپا شده است. 
 
لازم به ذکر است؛ این نمایشگاه از دوم تا چهارم مهرماه از ساعت 9 تا 18 پذیرای عموم هموطنان است و در کنار نمایشگاه بین المللی ایران فارما دارو و صنایع وابسته، سومین نمایشگاه کتب علوم پزشکی و دارویی، دومین نمایشگاه رسانه های سلامت و نمایشگاه طلای سبز و 52 کارگاه آموزشی برگزار خواهد شد.
 
 
  • http://ifdana.fda.gov.ir/content/19810
تاریخ درج1397:07:03
کلمات کلیدی
بازدید298
گروهاخبار عمومي