منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 3 نفر
بازدید امروز: 444 نفر
بازدید دیروز: 464 نفر
تعداد کل بازدید: 891474 نفر

مشاهده شماره خبر7011

عنوانروابط عمومی معاونت غذا و دارو شیراز اعلام کرد: انتشار بیست و ششمین شماره از هفته نامه دانستنی های غذا و دارو
متن

توجه به مصرف غذاهایی که منابع ویتامین Dهستند اهمیت خاصی دارد مخصوصا اگر بیشتر روزهای سال نمی ‌توانید از نور خورشید به میزان کافی بهره مند شوید.

 

به گزارش ایفدانا - و به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو شیراز: بیست و ششمین شماره از سری نهم هفته نامه دانستنی های غذاودارو با عنوان :" منابع غذایی دریافت ویتامینD" منتشر شد

در این شماره از هفته نامه که توسط مهندس داود سلیمانی کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شیراز  تهیه شده است بیان شده که :

ویتامین D تنها ریز مغذی می باشد که بدن تنها در معرض نور خورشید تولید می کند . مطابق آمار حدود 50 درصد افراد در جهان به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند .  بیشتر افراد ساعت ‌های روز را زیر سقف می‌گذرانند و دسترسی بسیار اندکی به نور خورشید دارند. همچنین پیروی از رژیم غذایی غربی که عمدتا فقیر از حیث ویتامین D می باشد، می تواند از عوامل کمبود ویتامین D محسوب گردد .  اگر پوست تیره دارید، سالمند هستید یا چاق، پس بیشتر در معرض عدم دریافت ویتامین Dکافی قرار دارید. تمام این فاکتورها علت کمبود ویتامین D در یک میلیارد نفر در تمام دنیاست.

خطری که کمبود ویتامین D دارد این است که می ‌تواند ریسک پوکی استخوان، بیماری قلبی، انواعی از سرطان، بیماری‌ های عفونی و بیماری‌ های دیگر را افزایش بدهد. ویتامین D علاوه بر اینکه در افزایش جذب کلسیم و سلامت استخوان نقش دارد، در عملکرد سیستم ایمنی، مبارزه با سلول ‌های سرطانی و تنظیم فشار خون نیز موثرند. ویتامین D عملکردهای دیگری هم در بدن دارد که اعلام قطعی آنها نیاز به مطالعات گسترده ‌تری دارد.

توجه به مصرف غذاهایی که منابع ویتامین D هستند اهمیت خاصی دارد مخصوصا اگر بیشتر روزهای سال نمی ‌توانید از نور خورشید به میزان کافی بهره مند شوید.

ویتامین D به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت نمی ‌شود، بنابراین مهم است که منابع این ویتامین را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

مقدار ویتامین D لازم برای زنان و مردان زیر 70 سال، 600 واحد (15 میکروگرم) در روز و برای افراد بالای 70 سال، 800 واحد (20 میکروگرم) در روز است. اگر دچار کمبود این ویتامین باشید، پس باید بیشتر آن را دریافت کنید. در مورد میزان ویتامین D که باید دریافت کنید با پزشکتان مشورت کنید.

ماهی های چرب

ماهی های چرب یکی از بهترین منابع طبیعی ویتامین D هستند. مثلا 90 گرم سالمون پخته شده بیش از 100 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامین D را تامین می‌کند. ماهی تُن و ساردین نیز نمونه ‌های دیگری از ماهی های چرب هستند که ویتامین Dخوبی دارند. مصرف بیشتر ماهی های چرب نه تنها کمک‌تان می‌کند نیاز روزانه‌ی خود به این ویتامین را تامین کنید، بلکه منبع خوبی از پروتئین، امگا 3، ویتامین ‌های گروه B و منیزیم نیز هست.

توصیه می ‌شود در هفته دو وعده ماهی بخورید. اگر خوردن ماهی های چرب را دوست ندارید اما نیاز بیشتری به این ویتامین Dدارید، روغن کبد ماهی نیز سرشار از ویتامین D است. یک قاشق غذاخوری روغن ماهی حدود 340 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به این ویتامین را تامین می‌کند

برای ادامه مطالعه این هفته نامه می توانید به لینک زیر مراجعه فرمائید:

http://fdo.sums.ac.ir/Guest/Research_Development/KnowFoodDrug.aspx

 
 
  •  
تاریخ درج1397:07:08
کلمات کلیدی
بازدید272
گروهاخبار عمومي