منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 4 نفر
بازدید امروز: 535 نفر
بازدید دیروز: 313 نفر
تعداد کل بازدید: 897992 نفر

مشاهده شماره خبر7064

عنوانکارشناس مسئول نظارت بر داروخانه ها و شرکت های توزیع دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول: گیاهان سمی و کُشنده را بشناسیم
متن

کارشناس مسئول نظارت بر داروخانه ها و شرکت های توزیع دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اعلام کرد: برخی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت های شدید و حتی کُشنده در انسان می باشند.

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana، به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو ،الناز بهروز،در هفته پیشگیری از مسمومیت ها، گیاهانی که مسمومیت آنها کُشنده هستند را برشمرد و اظهار داشت:مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد از نظر شدت نوع خفیف یا متوسط بوده و دارای ماهیت محدود شونده می باشند بطوری که تنها در صورت درمان های اولیه و علایم و نشانه های مسمومیت کاهش یافته و برطرف می شوند.با این وجود برخی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت های شدید و حتی کُشنده در انسان می باشند.

دکتر الناز بهروز تشریح کرد:گیاهان در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت ها بویژه در کودکان زیر 5 سال محسوب می شوند.کنجکاوی ذاتی کودکان در این محدوده سنی و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش های مختلف یک گیاه سمی مانند میوه، دانه و برگ آن سبب می شود تا کودک به صورت اتفاقی و از روی کنجکاوی اقدام به بلع قسمت های مختلف یک گیاه سمی نماید.

وی افزود:از نظر شغلی،بروز مسمومیت های گیاهی در کشاورزان، باغداران، شکارچیان و کارگران مزارع و گلخانه ها به علت تماس بیشتر با انواع گیاهان سمی شیوع بیشتری دارد.

وی اضافه کرد:در سالیان اخیر،افزایش گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی،سبب مصرف گیاهان به صورت ناآگاهانه و خودسرانه شده است.قابل ذکر است بسیاری از گیاهان دارویی در صورتی که به صورت خودسرانه و با مقادیر بیش از حد مصرف شوند می توانند سبب بروز مسمومیت در انسان شوند. علاوه بر آن برخی از انواع گیاهان تزئینی مانند دیفن باخیا و خرزهره که در باغچه های منازل و آپارتمان های مسکونی کاشته و نگهداری می شوند نیز می توانند در صورت مصرف اتفاقی، موجب بروز مسمومیت در انسان شوند.

وی در پایان در خصوص اقدامات اولیه برای فرد مسموم بیان کرد:در صورت بروز این نوع مسمومیت باید با مرکز اورژانس 115 تماس حاصل شده و یا بدون أتلاف وقت به بیمارستان منتقل شود.

تاریخ درج1397:08:06
کلمات کلیدی
بازدید302
گروهاخبار عمومي