منو اصلی
ضوابط سه سازمان بیمه گر
آخرین مقالات من
پیوند های سایت
امکانات
*توجه: آمار بازدید به ازای هر شخص می باشد،
به این معنی که به ازای هرچندبار بازدید سایت در طول یک روز توسط یک نفر، به تعداد آمار بازدید فقط یکی اضافه می شود


افراد آنلاین: 9 نفر
بازدید امروز: 368 نفر
بازدید دیروز: 295 نفر
تعداد کل بازدید: 899208 نفر

مشاهده شماره خبر7074

عنواندکتر غفارزاده هشدار داد: به صدا در آمدن زنگ خطر مصرف مکمل های ورزشی غیر مجاز / محل فروش مکمل‌های ورزشی در داروخانه است
متن

به همت معاونت غذا و داروی ارومیه؛ اولین کنفرانس علمی مکمل‌های رژیمی، غذایی و ورزشی در استان آذربایجان غربی برگزار شد

 

به گزارش ایفدانا - Ifdana از روابط عمومی معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی:

به همت معاونت غذا و داروی ارومیه؛ اولین کنفرانس علمی مکمل‌های رژیمی، غذایی و ورزشی در استان آذربایجان غربی برگزار شد

این کنفرانس علمی به همت اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی با هدف ارتقاء سطح علمی گروه‌های پزشکی و با حضور 70 نفر از متخصصین در حوزه‌های علوم تغذیه/ داروسازی/ طب ایرانی/ فیزیوتراپی ورزشی و... در سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد.

 

گفتنی است: در این کنفرانس علمی اساتیدی از رشته‌های phd فیزیولوژی ورزشی/ علوم تغذیه/ داروسازی بالینی/ داروسازی سنتی/ اخلاق در پزشکی در خصوص مکمل‌های ورزشی غیر مجاز، عوارض و خطر دوپینگ ناخواسته، شیوه‌های صحیح مصرف و اثر بخشی مکمل‌ها، مکمل‌های حاوی مواد موثره دارویی مخفی (به عنوان تهدید کننده سلامت جامعه)، تداخلات و مخاطرات مهم مکمل‌های تغذیه‌ای پر کاربرد، اخلاق در مصرف و تجویز منطقی مکمل‌ها و... به ارائه سخنرانی پرداختند.

 

دکتر غفارزاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی در این کنفرانس تصریح کرد: با توجه به آمارهای مربوط به واردات ثبتی و تقاضاهای رسمی مربوط به مکمل‌های تولیدی دارای پروانه ساخت و مجاز، میزان تقاضا در بازار رسمی برای تامین مکمل‌ها طی سال‌های اخیر 10 برابر شده که نشان از مصرف بالای آن در جامعه دارد؛ در حالی که طی کار پژوهشی و بررسی‌های میدانی بیش از نیمی از تقاضا مردم را فرآورده‌های مکمل غیر مجاز، تقلبی و قاچاق تشکل می‌دهد؛ که در کارگاه‌های غیر مجاز تولید و توسط افراد غیر متخصص که هیچ گونه شناختی از ترکیبات شیبمایی مواد نداشته تجویز می شود.

وی گفت: متاسفانه به دلیل افزایش تقاضای مصرف مکمل‌های وزرشی از سوی جوانان و وزرشکاران، این امر باعث رونق جولان قاچاق و فروش این محصولات غیر مجاز شده است، که افراد متخلف با دستکاری در ترکیبات این مکمل‌ها و افزودن داروهای شیمیایی و متابولیک و در ظاهر با افزایش اثر بخشی مکمل‌ها، سلامت جوانان و ورزشکاران را با تهدیدهای جدی مواجه می‌کنند.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی هشدار داد: در بخش مسمومیت بیمارستان شاهد ترکیبات مخدر در این مکمل‌ها هستیم که می‌تواند عوارض جبران ناپذیری برای سلامت جوانان ایجاد نماید.

دکتر غفارزاده به عنوان متولی امر و فرد مطلع، با اطمینان کامل گفت: هیچ مکمل تغذیه‌ای چه تولید داخل و وارداتی که دارای پروانه ساخت و مجوز بهداشتی می‌باشد در ترکیباتشان مطلقا بحث دارو وجود ندارد و کاملا از مواد اولیه طبیعی و سالم استفاده شده است اما وضعیت جامعه و بازار مکمل را که بررسی می‌کنیم و نمونه‌هایی که از بازار نمونه برداری شده به وفور ترکیبات دارویی مشاهده شده که افراد سودجو به منظور افزایش اثر بخشی از این ترفندها استفاده می‌کنند که این امر تهدید کننده سلامتی است؛ و لازم است شهروندان با آگاهی بیشتر از این مکمل‌ها مصرف نمایند.

 

دکتر غفارزاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی تاکید کرد: دقت و توجه شهروندان به مشخصات برچسب اصالت کالا در هنگام خرید مکمل‌های ورزشی و تغذیه‌ای گامی موثر در جلوگیری از خرید کالای قاچاق و اطمینان خاطر از سلامت فرآورده است، چرا که معمولا ترکیبات درج شده بر روی ظروف محتوی مکمل‌های غذایی غیر مجاز با ترکیبات داخلی ظرف مکمل تطابق نداشته و حاوی مواد شیمیایی یا هورمون هایی هستند که عوارض جانبی به دنبال دارند که به منظور پیشگیری از این مشکلات حتما با تجویز پزشک و تهیه از داروخانه اقدام به مصرف نمایند.

 

وی خاطر نشان کرد: افرادی که قصد ورزش حرفه‌ای ندارند و صرفا برای سلامت و تناسب اندام ورزش می‌کنند اساسا ممکن است نیازی به دریافت مکمل‌ها نداشته باشند و یک رژیم عذایی منظم، کاملا نیازهای آنها را برطرف می‌کند و تقریبا نیاز به هیچ‌گونه مکملی در مقایسه با افراد عادی نخواهند داشت که این امر به لحاظ اقتصادی هم برای فرد مقرون به صرفه است.

 

در ادامه مهندس فرزاد صیادی فر رئیس اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان در خصوص وظایف این اداره تازه تشکیل یافته و خدمات قابل ارائه آن به شهروندان توضیحاتی ایراد نمودند.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان در خصوص علت عدم ارائه مجوز فروش مکمل‌های ورزشی به فروشگاه های بزرگ افزود: با عنایت به اشاره صریح قانون مرتبط با امور پزشکی- داروئی،  مکمل‌ها جزء دسته دارو محسوب می‌شوند و تنها محل مجاز عرضه دارو، داروخانه‌ها می باشند.

تاریخ درج1397:08:12
کلمات کلیدی
بازدید314
گروهاخبار عمومي